«شیگرو ایشیبا» دیروز (سه‌شنبه) با تصویب پارلمان ژاپن به صورت رسمی نخست‌وزیر این کشور آسیایی شد.

نخست‌وزیر جدید ژاپن را بشناسید

«شیگرو ایشیبا» دیروز (سه‌شنبه) با تصویب پارلمان ژاپن به صورت رسمی نخست‌وزیر این کشور آسیایی شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، بامداد دیروز (سه‌شنبه) به وقت محلی‌، «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر سابق ژاپن و اعضای کابینه وی از سمت‌های خود استعفا کردند. به دنبال این استعفا نمایندگان پارلمان ژاپن که اکثریت آن با حزب لیبرال دموکرات است، با قاطعیت به انتصاب ایشیبای ۶۷ ساله رای دادند.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه «کیشیدا» پس از سه سال عهده‌دار بودن سمت نخست‌وزیری ژاپن و پس از یک رسوایی مالی که به اعتماد رأی دهندگان به حزب حاکم لطمه زد، اعلام کرد که نامزد انتخابات نخواهد شد و از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. «شیگرو ایشیبا» وزیر دفاع سابق ژاپن بود که با دیدگاه غربگرایانه و موافق «نسخه ناتو آسیایی»، در انتخابات حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن که در مورخ جمعه ششم شهریور برگزار شد به پیروزی رسید و رهبر جدید این حزب شد. انتخاب وی موجب شد تا بازار ژاپن در روز دوشنبه نهم مهر جاری و در اولین روز کاری پس از انتخابات، واکنش منفی نشان دهد و شاخص سهام بورس نیکی ژاپن بیش از چهار درصد کاهش یافت. گفته می‌شود که اکثریت رای دهندگان به پیروزی «تاکائچی سانائی» دیگر رقیب ایشیبا که از برتری نسبی برخودار بود، امید داشتند.
«ایشیبا »یکی از اعضای حزب لیبرال دموکرات (LDP) و رهبر جناح حزب سوئیگتسوکای و یکی از اعضای جناح هیسی کنکیوکای است که تا سال ۲۰۱۱ توسط فوکوشیرو نوکاگا رهبری می‌شد. ایشیبا از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ به عنوان مدیرکل آژانس دفاعی ژاپن در زمان نخست‌وزیری جونیچیرو کویزومی خدمت کرد. وی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ در زمان یاسو فوکودا وزیر دفاع و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ وزیر کشاورزی، جنگل‌داری و شیلات زیر نظر تارو آسو بود. او دولت را در سال ۲۰۰۹ ترک و وارد اپوزیسیون شد. وی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نیز در کابینه به عنوان وزیر نظارت بر احیای اقتصادی منطقه‌ای و سیاست‌های با هدف معکوس کردن کاهش جمعیت خدمت کرد.