رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: بانک توسعه جدیدی که توسط بریکس ایجاد شده، می‌تواند بسیاری از اهداف توسعه کشورهای عضو بریکس را دنبال کند و ما قصد داریم عضو این بانک شویم.

رئیس کل بانک‌ مرکزی:
ایران عضو و سهامدار بانک بریکس می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: بانک توسعه جدیدی که توسط بریکس ایجاد شده، می‌تواند بسیاری از اهداف توسعه کشورهای عضو بریکس را دنبال کند و ما قصد داریم عضو این بانک شویم.
به گزارش ایسنا،‌ «محمدرضا فرزین» اظهار کرد: در دومین اجلاس رؤسای بانک‌های مرکزی عضو بریکس در مسکو، توافقات بسیار خوبی در زمینه مالی و پولی داشتیم.
وی ادامه داد: ایران در دوره‌ای که دبیر بریکس بود، توافقات خوبی با بانک مرکزی روسیه انجام داد و ما در مورد اتصال شبکه‌های کارت و همکاری‌های مالی و پولی توافقات خوبی داشتیم که همه آنها را در بریکس مطرح کردیم.
فرزین افزود: سیستم پرداختی بین کشورها براساس ارزهای محلی داریم که یکی از موضوعات این جلسه بود. چین، روسیه و ایران به شدت به این موضوع علاقه‌مند هستند.
وی با بیان اینکه بانک توسعه جدیدی که توسط بریکس ایجاد شده است، گفت: این نهاد می‌تواند بسیاری از اهداف توسعه کشورهای عضو بریکس را دنبال کند، زیرا امروز بانک جهانی در چارچوب اهداف ایالات متحده و کشورهای غربی عمل می‌کند.
رئیس کل بانک مرکزی اظهار امیدواری کرد که بانک توسعه جدید این نقش را برای کشورهای عضو بریکس ایفا کند و ما قصد داریم عضو این بانک شویم.
آژانس رتبه‌بندی بریکس
«آنتون سیلوانوف»، وزیر دارایی روسیه هم در پایان دومین نشست وزرای دارایی و رؤسای بانک مرکزی بریکس گفت: کشورهای بریکس در حال بحث در مورد ایجاد بانک و آژانس رتبه‌بندی برای تسهیل فرآیندهای سرمایه‌گذاری در این انجمن هستند.
وزیر دارایی روسیه اظهار کرد: متاسفانه آژانس‌های رتبه‌بندی نیز بخشی از زیرساخت‌های غربی و مستعد سیاسی‌سازی هستند.
وی افزود: به همین دلیل، آژانس رتبه‌بندی مشترک نیاز داریم تا شرکت‌های ما بتوانند در کشورهای بریکس سرمایه‌گذاری کنند و همچنین ناشران اوراق بهادار ما رتبه‌بندی خاصی را دریافت کنند و این موارد نه صرفا از سمت آژانس‌های رتبه‌بندی غربی بلکه از آژانس‌های فعال در بریکس باشد. سیلوانوف خاطرنشان کرد: روسیه حتی پس از تحریم‌های غرب، همچنان وام‌گیرنده و سرمایه‌گذار در بازار بین‌المللی باقی می‌ماند و علاقه‌مند است که نهادهای جدیدی ظاهر شوند.فدراسیون روسیه در حال حاضر از آژانس‌های رتبه‌بندی غربی استفاده نمی‌کند و با این وجود همچنان وام‌گیرنده و سرمایه‌گذار هستیم. وی تصریح کرد: ما در بریکس از ایجاد مؤسسات مالی خودمان صحبت کردیم، سرمایه‌گذاری و وام در حال اجرا هستند و ما باید در داخل بریکس کار کنیم تا این وام‌ها سرمایه‌گذاری مناسب، رتبه‌بندی مرتبط، وضعیت و قابلیت اطمینان را دریافت کنند.