بیوتروریسم و آگروتروریسم زنگ خطری برای قطب کشاورزی ایران محسوب می شود. کشاورزی در مازندران ظرفیت بسیاری دارد و در برخی از زنجیره های غذایی کشور جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده است. تاثیر مخرب کرم ساقه خوار در کشور یاسر رحمتی نائب رئیس انجمن ارگانیک مازندران در تعریف آگروتروریسم اظهار کرد: استفاده از […]

بیوتروریسم و آگروتروریسم زنگ خطری برای قطب کشاورزی ایران محسوب می شود.

کشاورزی در مازندران ظرفیت بسیاری دارد و در برخی از زنجیره های غذایی کشور جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده است.

تاثیر مخرب کرم ساقه خوار در کشور

یاسر رحمتی نائب رئیس انجمن ارگانیک مازندران در تعریف آگروتروریسم اظهار کرد: استفاده از عوامل بیماری زا مانند باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها برای نابودی محصولات کشاورزی با هدف ضربه زدن به اقتصاد کشاورزی به آگروتروریسم شناخته می شود.
وی با بیان این که کرم ساقه خوار اروپایی از طریق کاه و کلش داخل جعبه های میوه در دهه ۵۰ شمسی از اروپا به ایران وارد شد، گفت: کرم ساقه خوار اروپایی Chilo Suppressali برای کشور اثر بدی داشته، به طوری که موجب استفاده روزافزون سم های شیمیایی در محصول برنج تولیدی در مازندران و انواع سرطان ها به ویژه بیوتروریسم شده است.

رحمتی یکی دیگر از انواع تروریسم را گونه زیستی یا بیوتروریسم دانست و خاطرنشان کرد: منتشر کردن عوامل بیولوژیکی یا سمی با هدف کشتن یا آسیب رساندن به انسان ها، حیوانات و گیاهان با قصد و نیت قبلی بیوتروریسم نام دارد.

ضرورت سرمایه گذاری در مبارزه با اگروتروریسم و بیوتروریسم

نائب رئیس انجمن ارگانیک مازندران با اشاره به اهمیت اگوتوریسم، گفت: سرمایه گذاری پژوهشی و تحقیقی در زمینه بیوتروریسم دارای ظرفیت های سیاری برای ایجاد برنامه های کاربردی در تشخیص، پیشگیری و درمان عوامل بیوتروریسمی و بیماری های عفونی نو ظهور که غیرقابل پیش بینی هستند ضروری است.

پژوهشگر حوزه کشاورزی با بیان اینکه علوم جدید فرصت بی سابقه ای برای مقابله با این تهدید می دهد، اظهار کرد: مقابله با بیوتروریسم نیازمند تلاش جهانی است.

کشاورزی ارگانیک راه مقابله با اگرو تروریسم و بیو تروریسم

رحمتی از کشاورزان مازندرانی خواست برای مبارزه با نیت های شوم دشمنان از مصرف بی رویه کود و سموم شیمیایی دست بردارند و گفت: رسیدن به کشاورزی ارگانیک و عدم نیاز به واردات نهاده های مصرفی کشاورزی می تواند موجب رسیدن به تولید و اقتصادی درون زا و برون گرا باشد که همان اقتصاد مقاومتی است.

آگرو تروریسم و بیوتروریسم فراتر از تصور

سلمان دستان نویسنده کتاب بیوتروریسم نیز اظهار کرد: تاثیر تخریبی آگروتروریسم و بیوتروریسم بیش از اندازه تصور است و مربوط به امروز نمی شود.
وی با بیان اینکه آگرو تروریسم در کشور ما به وقوع پیوست و نمونه های آن مشاهده شده است، گفت: دشمن با هدف ضربه زدن به امنیت غذایی به صورت جدی وارد کار شده و با نشر یک بیماری یا آفت، کشاورزی کشور و به خصوص قطب کشاورزی، مازندران را دچار آسیب کند.

نویسنده کتاب بیوتروریسم آثار تخریبی آگروتروریسم را فراتر از تصور دانست و خاطرنشان کرد: نمونه مشخص آگروتروریسم در مازندران را می توان در چند آفت عمده در بین محصولات باغی، زراعی و جنگل مشاهده کرد که کشاورزان را مجبور به استفاده بیشتر از سموم می کند.

دستان پایان اظهار کرد: فعالیت های صورت گرفته در کشور تا اندازه زیادی از ورود دیگر آفت ها جلوگیری کرد اما باید دانست وقتی که آفت وارد کشور شد و نشر پیدا کرد دیگر نمی توان تاثیر آن را کاهش داد و بنابراین باید این مهم را بسیار جدی گرفت

منبع : سایت ۱Doost