📝از بین رفتن هکتارها جنگل های هیرکانی در شمال ایران حکایت تلخ روزگار ماست.  📝اما انچه کمتر از ان دردناک نیست، حکایت مردمانی است که به جای مطالبه از مدیران جهت فراهم نمودن زمینه ی درامدزایی در زمین هایشان، کوتاه ترین راه را برگزیدند و سرزمین اجدادیشان را به بهایی اندک به سوداگران و واسطه […]

📝از بین رفتن هکتارها جنگل های هیرکانی در شمال ایران حکایت تلخ روزگار ماست. 

📝اما انچه کمتر از ان دردناک نیست، حکایت مردمانی است که به جای مطالبه از مدیران جهت فراهم نمودن زمینه ی درامدزایی در زمین هایشان، کوتاه ترین راه را برگزیدند و سرزمین اجدادیشان را به بهایی اندک به سوداگران و واسطه هایی فروختند که راه دور زدن قانون را خوب می دانستند.. 

📝انچه در این میانه دریافت کردند، صرف جهیزیه ی،دختر و اتومبیل و خانه ی پسرشان شد که جملگی امروز تندیل به هزینه شده است و دریغ از شغلی و درامدی پایدار و ادامه دار برای جبران هزینه ها.

📝خانمی از زیباترین مناطق شمالی می گفت: «زمین ها را فروختیم و پول ان را شاسی بلند خریدیم و امروز من باید برای پول بنزین ان اتومبیل، کار کنم.  ویلاسازی و کندن درختان موجب تخریب حاشیه رودخانه شد و اکنون هر سال، سبل خانه ها را تهدید می کند و تا کنون ده ها قربانی گرفته است. 

📝بسیاری از جوانان شمال امروز سرایدار ویلاهایی هستند که روزگاری نزدیک، زمین اجدادیشان بود. 

📝شاید با کمی پایمردی و اتحاد می شد فزیب سوداگران را نخورد و در سابه ی درایت، موانع درآمدزایی پایدار این زمین ها را از سر راه برداشت. 

📝محیط زیست تنها اکسیزن درختان نیست. محیط زیست مجموعه ی منابعی است که ادامه ی حیات شرافتمندانه را برای ساکنان یک سرزمین میسر می کند. 

📝جنگل های شمال پیش و بیش از انکه از ارکان محیط زیست ایران باشند، منابع زیستی مردمان شمال ایران بودند. بخشی از ان باقی مانده است، در انتظار سوداگرانی دیگر. 

✅" این زمین خوردنی نیست" فیلمی است که باید دید.

منبع:

@QazvinTraditionalGardens