🔹وقوع رشد اقتصادی کشورها، با افزایش حمایت های کشاورزی ( پژوهش های سازمان OECD ) دست یابی به توسعه و رشد اقتصادی فرآیندی بلندمدت و حاصل برهمکنش پارامترهای مختلف اقتصادی در طول چند دهه می باشد. بررسی تجارب کشورهای توسعه ‌یافته و اقتصادهای نوظهور، نشان می‌ دهد بر مبنای دیدگاه تقدم و تأخّر، استراتژی این […]

🔹وقوع رشد اقتصادی کشورها، با افزایش حمایت های کشاورزی ( پژوهش های سازمان OECD )
دست یابی به توسعه و رشد اقتصادی فرآیندی بلندمدت و حاصل برهمکنش پارامترهای مختلف اقتصادی در طول چند دهه می باشد. بررسی تجارب کشورهای توسعه ‌یافته و اقتصادهای نوظهور، نشان می‌ دهد بر مبنای دیدگاه تقدم و تأخّر، استراتژی این کشورها برای کاهش فقر ابتدابه‌ساکن، اعمال سیاست‌ های حمایتی کشاورزی و توجه به مناطق روستایی بوده است. این سیاست در بلندمدت به‌واسطه توسعه ضریب اشتغال زایی و گسترش صنایع پسین(Up stream) و پیشین (Down stream) بخش، کاهش هزینه تولید و به تَبَع آن کاهش قیمت تمام شده غذا و افزایش قدرت خرید مردم،  مناطق شهری را نیز تحت تأثیر قرار داده؛ و بدین ترتیب رشد اقتصادی این کشورها تسهیل شده است.

 تئودور شولتز اقتصاددان برجسته توسعه (برنده جایزه نوبل اقتصاد ۱۹۷۹ میلادی) پیرامون اهمیت اقتصادکشاورزی در کاهش نرخ فقر می‌ گوید:
« بسیاری از مردم جهان فقیر هستند و تعداد زیادی از مردم فقیر جهان از راه کشاورزی امرارمعاش می‌ کنند. بنابراین اگر ما جایگاه اقتصاد کشاورزی را می‌شناختیم، به‌خوبی درباره میزان فقر اقتصادمان مطلع بودیم!  کشاورزی بیشتر قربانی قسمت بد علم اقتصاد بوده است تا نافع آن، و من زمان بسیار زیادی از فعالیت حرفه ‌ای خود را وقف آشکار نمودن این قسمت از علم اقتصاد نموده ‌ام».

🔹بررسی تجربه کاهش نرخ فقر در ۲۵کشور در حال توسعه
  سال ۲۰۱۰ گزارشی از طرف سازمان توسعه و همکاری ‌های اقتصادی (OECD) منتشر شد که روند رشد و یا کاهش نرخ فقر را در بین ۲۵کشور درحال ‌توسعه  بررسی کرده بود. از بین این کشورها ویژگیهای مشترک ۱۳ کشور ثروتمند و موفق ‌تر در تحقق کاهش نرخ فقر (دارای رشد اقتصادی با نرخ سالانه ۷% یا بیشتر) برای بازه زمانی ۲۵ساله مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد، درحالی‌که به‌طورکلی رشد اقتصادی یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش نرخ فقر بود، ترکیب وقوع رشد اقتصادی به‌طور قابل‌ ملاحظه ‌ای با افزایش حمایت ‌های دولتی از بخش کشاورزی و به‌ویژه رشد درآمد کشاورزان رابطه مستقیمی داشت.

همچنین طی مطالعات دیگری، سهم هریک از بخش های اقتصادی به‌طور جداگانه بر روی رشد اقتصادی و کاهش نرخ فقر در این کشورها بررسی شد که نتایج آن در شکل پیوست آمده است. این نتایج نشان می دهد که به‌طور متوسط، ۵۲درصد کاهش نرخ فقر در این کشورهای منتخب به دلیل رشد تولیدات و درآمد کشاورزی، یک‌سوم کاهش فقر به خاطر رشد در نقل و انتقالات پولی و فقط حدود ۱۳درصد به دلیل رشد درآمد بخش غیر کشاورزی بوده است (همان منبع).

پ.ن: 👈🏼(لیست کشورهای در حال توسعه مورد بررسی: چین، برزیل، مصر، مکزیک، کامرون، شیلی،کاستاریکا، جمهوری دومینیکن، گامبیا، غنا، گواتمالا، هندوراس، اندونزی، کنیا، مالزی، موریتانی،  نیکاراگوئه، پاناما، سنگال، تاجیکستان، تایلند، تونس، ویتنام، مالی.)

 ادامه دارد…

✍🏼مجتبی  پویان مهر 

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف