🎥 گزارشی درمورد گیاه کینوا که بومی آمریکای جنوبی به پیوست این مطلب ضمیمه شده است. گفته می‌شود محصول گیاه کینوا منبع مناسبی از مواد معدنی و انواع پروتئین است و کشت آن در ایران به زودی توسعه پیدا میکند. به عقیده کارشناسان این گیاه به خوبی در مقابل شرایط اقلیمی خشک سازگار است […]

 

🎥 گزارشی درمورد گیاه کینوا که بومی آمریکای جنوبی به پیوست این مطلب ضمیمه شده است. گفته می‌شود محصول گیاه کینوا منبع مناسبی از مواد معدنی و انواع پروتئین است و کشت آن در ایران به زودی توسعه پیدا میکند. به عقیده کارشناسان این گیاه به خوبی در مقابل شرایط اقلیمی خشک سازگار است و نسبت به برخی از محصولات مانند برنج به آب کمتری نیازمند است. به اصطلاح به این گیاه خاویار گیاهی نیز گفته می‌شود!

⚠️⚠️ اما نکاتی بسیار مهم در خصوص توسعه کشت محصولات غیر بومی در ایران وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. در کشورهای پیشرفته غربی قوانین بسیار سختگیرانه‌ای برای ورود و خروج بذرها و منابع ژنتیکی گیاهان بومی و غیربومی وجود دارد. چرا در ایران توسعه کشت یک گیاه غیر بومی به سهولت هرچه تمام‌تر اتفاق می افتد؟! آیا شناختی از اثرات متقابل این گیاه غیر بومی با سایر اکوسیستم ها وجود دارد؟!

⚠️⚠️ اینها بخشی از ابهامات پیرامون این گونه اقدامات به ظاهر خوب بود که فعلا پاسخ قانع کننده‌ای برای آن نداریم. نگرانی از این جهت است که نکند با چنین اقدامات نسنجیده‌ای تجربه‌های تلخ مثل آزولا در شمال کشور تکرار شود و کسانی که مقصر اصلی هستند بدون پاسخگویی در کشور آزادانه بگردند!

⁉️ آیا می توان سازوکاری با ضمانت اجرایی دقیق برای رعایت استانداردها طراحی کرد که تولید این محصولات غیر بومی حداقل خطرات احتمالی و حداکثر منافع را داشته باشد؟!

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف