🔸  مدیر کل دفتر حفظ کاربری اراضی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: نباید بخاطر اینکه می خواهیم آب را ذخیره کنیم، محصولات کشاورزی تولید نکنیم زیرا تولید نکردن گندم و برنج که برای کشور حیاتی هستند، غیر ممکن است و امنیت غذایی را تهدید می کند. 🔸 برنامه "گفت و گوی علمی" رادیو گفت و گو […]

🔸  مدیر کل دفتر حفظ کاربری اراضی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: نباید بخاطر اینکه می خواهیم آب را ذخیره کنیم، محصولات کشاورزی تولید نکنیم زیرا تولید نکردن گندم و برنج که برای کشور حیاتی هستند، غیر ممکن است و امنیت غذایی را تهدید می کند.

🔸 برنامه "گفت و گوی علمی" رادیو گفت و گو با موضوع بحران آب و آمایش زمین و با حضور مهندس اصغر رفیعی مدیر کل دفتر حفظ کاربری اراضی وزارت جهاد کشاورزی به روی آنتن رفت.

🔸 مهندس اصغر رفیعی با بیان اینکه امنیت غذایی هر کشوری بالاترین رکن آن کشور است، گفت: امنیت غذایی از چنان جایگاهی برخوردار است که حتی کشورهایی مانند عربستان که مزیت نسبی هم ندارند، سعی می کنند به صورت مصنوعی برای خودشان امنیت غذایی ایجاد کنند. بنابراین حداقل باید محصولات استراتژیک را در کشور ایجاد کرد.

🔸 وی تاکید کرد: ایران نباید بخاطر اینکه می خواهد آب هایش را ذخیره کند، محصولات کشاورزی تولید نکند زیرا تولید نکردن گندم و برنج که برای ایران حیاتی هستند، غیر ممکن است و امنیت غذایی را تهدید می کند.

🔸 مدیر کل دفتر حفظ کاربری اراضی وزارت جهاد کشاورزی به تغییر کاربری اراضی کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه در سال ۷۴ یک قانون تصویب و در سال ۸۵ نیز اصلاح شد و مسئول مقابله با تغییر اراضی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شد اما اعتبارات لازم برای این کار در نظر گرفته نشد، ضمن اینکه وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی نمی تواند نقش حافظ اراضی کشاورزی را داشته باشد و مجموعه حاکمیت باید در این زمینه کمک کند.

🔸 وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از ۱۴ میلیون هکتار زمین های کشاورزی در معرض تخریب قرار دارد، بیان کرد: در همه دنیا بخش کشاورزی قابلیت رقابت با سایر کاربری ها مانند صنعت و خدمات را ممکن است نداشته باشد و به همین دلیل دولت ها نقش حمایتی ایفا خواهند کرد و از اراضی کشاورزی محافظت خواهند کرد. در ایران متاسفانه با هجوم افراد سودجو به اراضی کشاورزی مواجه هستیم که قدرت زیادی هم دارند.

🔸 وی ادامه داد: بخش اعظمی از اراضی کشاورزی در حریم شهرها واقع شده اند و شهردار حریم شهر را چند برابر کرده است تا به عنوان منبع درآمد به زمین کشاورزی نگاه شود. در شهر آبسرد که حدودا ۱۵۰ هکتار است، حریم آن ۲۳ برابر اعلام شده است و به همین دلیل ویلاهای زیادی ساخته شده که هر کدام نیز یک چاه حفر کرده اند و چاه های کشاورزی را بسته اند؛ متاسفانه وزارت نیرو با آن برخورد نمی کند. 

📚 منبع : سازمان امور اراضی کشور