🔹درآمد پایدار برای روستا به جای طرح های بی فایده روستاییان و عشایر یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و دام داری کشور هستند. 🔹تحقق امنیت غذایی به عملکرد این دو نهاد بستگی دارد و هر برنامه‌ای که آن ها را از ماموریت اصلی خود دور کند باید مورد سوال قرار گیرد. حال با این […]

🔹درآمد پایدار برای روستا به جای طرح های بی فایده
روستاییان و عشایر یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و دام داری کشور هستند.
🔹تحقق امنیت غذایی به عملکرد این دو نهاد بستگی دارد و هر برنامه‌ای که آن ها را از ماموریت اصلی خود دور کند باید مورد سوال قرار گیرد.
حال با این شرایط وخیم کشاورزی و قرق مرتع در روستاهایی که طرح در آن اجرا می شود، این مصادیق حاکی از آن است که این روستاها علاوه بر این که درمسیر توسعه قرار نگرفته و شرایط بدی را سپری می کنند، مهاجرت از آن ها به سمت شهرها نیزمتوقف نشده است.
🔹 در بررسی این مسئله، یکی از مهم ترین دلایل تغییر سبک و نگرش زندگی در روستاها، آموزش ها و خط دهی روستاییان به مشاغلی مانند تعمیرات کولر، جوشکاری، تولید صنایع دستی و از این قبیل موارد است.
🔹این مسیر با گذر زمان و دور شدن کشاورزان و روستاییان از شغل اصلی خود، باعث می شود تا با نبود سود و اشتغال در زمینه هایی که آموزش دیده اند، انگیزه خود را از دست بدهند و به سوی شهرها برای یافتن شغل در زمینه های جدید یا آموزش دیده شده در حین طرح ترسیب کربن مهاجرت کنند.
🔹توسعه روستایی بدون شک با ایجاد زیرساخت های لازم در بخش کشاورزی و دام داری  و استفاده از شیوه های نوین و مکانیزه زمینه ایجاد درآمد را فراهم می کند و طی زمانی کوتاه آثار خود را  در روستاها نمایان خواهد کرد.
🔹روستاییان اگر درآمدی برای گذران زندگی به دست بیاورند و نیازهای لازم برای روستا و محل زندگی شان را تامین کنند با توجه به این که شرایط محیطی برای کشاوری و توسعه روستایی در روستاهای بررسی شده مهیاست و تنها نیاز به آموزش صحیح روش های نو و اصلاحات شیوه ای است، به نظر می‌رسد ضرورتی برای اجرای طرح های پیچیده و احتمالا بی فایده وجود نخواهد داشت.
🔹 کانال مطالعات امنیت غذایی، امیدوار است بتواند با تغییر رویکرد مسئولان امر در زمینه این طرح و شیوه اجرای آن، نتایج مثبتی را برای مردمان زحمتکش روستا فراهم آورد.
 

 

📚منبع :واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف