{ وَ اضرِب لَهُم مَثَلاً رجلین جعلنا لأحدهما جنّتین من اعناب وحَفَفْناهُما بنخل و جعلنا بینهما زرعا }؛  قرآن کریم وقتی مزرعه نمونه را تعریف میکند، میفرماید ما این طور نعمت را تمام کردیم: دو تا باغ انگور به شما دادیم و این باغ‌ها را به وسیله درختان نخل حاشیه گذاری کردیم؛ یعنی دور تا […]

{ وَ اضرِب لَهُم مَثَلاً رجلین جعلنا لأحدهما جنّتین من اعناب وحَفَفْناهُما بنخل و جعلنا بینهما زرعا }؛ 
قرآن کریم وقتی مزرعه نمونه را تعریف میکند، میفرماید ما این طور نعمت را تمام کردیم: دو تا باغ انگور به شما دادیم و این باغ‌ها را به وسیله درختان نخل حاشیه گذاری کردیم؛ یعنی دور تا دورش نخل قرار دادیم. 
سپس میفرماید:
{ وَ جَعَلنا بَینَهُما زرعا }؛ 
 و در بین آن درختان، زراعت قرار دادیم.
حال دقت کنید خداوند متعال مزرعه نمونه را این چنین توصیف میکند و میفرماید: درختان بالای این زمین شیب دار، انگور است، طرف دیگر زمین هم درخت انگور و بین این دو ردیف درخت، مزرعه واقع شده است و بالای این درختان هم درخت نخل قرار گرفته است و این درختان نخل در مقابل سنگ‌هایی که سیلاب میآورد یا آنچه باد و توفان میآورد مقاومت میکنند و در مقابل شدت باد میایستند. بعد از درختان نخل، درختان انگور قرار دارند که پس از نخل‌ها آب و باد و توفان را کنترل میکنند و سپس آب مهار شده را که آرام گرفته به سوی مزرعه هدایت میکنند.
اگر در این مزرعه مقداری فرسایش خاک پدیدار شود، درختان انگور و نخل‌های پایین دست، ‌آب را کنترل میکنند و آن را نگه میدارند، خداوند به این وسیله یاد میدهد و میفرماید: «این الگوی کشاورزی و مزرعه نمونه در واقع مزرعه ایده آل است». همچنین در ادامه آیه میفرماید: 
{ وَ فَجَّرْنَا خِلَلَهُمَا نهَراً }؛  در خلال این دو باغ انگور ما یک چشمه و نهر جاری کردیم یعنی نهر این جا باعث فرسایش خاک نمیشود؛ چون از وسط این باغ رد میشود؛
خداوند به این صورت الگویی ارائه میدهد که وقتی گندم میکارید و چاه میزنید و آب برداشت میکنید، باید مزرعه را به درختان وصل کنید و اطرافش را درخت بکارید. تا حفاظت شوند از سیل و باد و طوفان…..

 

کد مطلب : 9812513

📚منبع : نهالستان رادین