🟧 رئیس کمیته تخصصی طب سنتی مجلس شورای اسلامی آخرین جزئیات از طرح مجلس برای تشکیل "سازمان طب ایرانی" را تشریح کرد. ↩️ ادامه مطلب : 👇👇👇 🔰 زهرا شیخی؛ سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا با اشاره به پیگیری‌های صورت‌گرفته برای […]

 

🟧 رئیس کمیته تخصصی طب سنتی مجلس شورای اسلامی آخرین جزئیات از طرح مجلس برای تشکیل "سازمان طب ایرانی" را تشریح کرد.

↩️ ادامه مطلب : 👇👇👇

🔰 زهرا شیخی؛ سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا با اشاره به پیگیری‌های صورت‌گرفته برای تشکیل سازمان طب ایرانی اظهار کرد:

🟧 طرحی برای تشکیل سازمان طب ایرانی و مکمل با سطح اختیارات مناسب در حوزه عملیاتی در مجلس به ثبت رسانده‌ایم.

🟧 رئیس کمیته تخصصی طب سنتی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم تحقق اسناد بالادستی در حوزه طب ایرانی و مکمل افزود:

🟧 اسناد زیادی همچون سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی، سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، احکام برنامه ششم توسعه، سند نقشه جامع علمی کشور و برنامه راهبردی بذر و نهال در حوزه طب ایرانی و مکمل وجود دارد که متأسفانه در ایام پاندمی کرونا از این ظرفیت به‌درستی بهره‌برداری نشد.

🟧 وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته از زمانی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد، از ظرفیت طب سنتی کنار طب رایج در کنترل این بیماری استفاده کردند که گزارش‌های موثق و علمی زیادی نیز دراین‌باره منتشر شد.

🟧 دکتر شیخی با انتقاد از عدم بهره‌گیری از ظرفیت طب ایرانی و مکمل به‌صورت قانونمند برای درمان و پیشگیری از کرونا گفت:

🟧 براساس اسناد بالادستی، وزارت بهداشت به‌عنوان تولیت سلامت، موظف به ادغام خدمات طب ایرانی و مکمل در نظام سلامت است اما در کشور ما یکی از علل بی‌توجهی به ظرفیت طب ایرانی، جای خالی ساختار قدرتمند و کارآمد در حوزه طب ایرانی و مکمل در وزارت بهداشت است بنابراین وجود سازمان طب ایرانی و مکمل می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

🟧 سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یکی از دستاوردهای تشکیل سازمان طب ایرانی را باور عملی به مقوله دانش و توانمندی داخلی دانست و خاطرنشان کرد:

🟧 نگاه مثبت به دانش بومی و همت جوانان نخبه کشور برای تولید واکسن ایرانی نشان داد که هرجا به توان داخلی توجه کردیم شاهد اتفاقات مثبتی بوده‌ایم.

🟧 وی در پاسخ به موانع احتمالی پیشِ‌روی این طرح گفت: اگر نگاه‌ها به این طرح، روشمند و منطقی باشد طبیعتاً در زمان کوتاهی طرح تصویب خواهد شد.

🟧 دکتر شیخی یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های تشکیل این سازمان را نداشتن ضمانت‌های اجرایی و عدم همکاری با مجموعه‌های طب ایرانی و مکمل در میدان عمل در حوزه نظام سلامت کشورمان دانست و گفت:

🟧 در یک سال اخیر گزارش‌های واصله به کمیسیون بهداشت و درمان این موضوع را تأیید می‌کرد که در میدان عمل، همکاری‌های لازم با مجموعه دفتر طب ایرانی وجود نداشته است که تشکیل سازمان طب ایرانی و مکمل باعث گسترش این اختیارات می‌شود.

🟧 سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تعریف ردیف خاص در بودجه ۱۴۰۰ برای دفتر طب ایرانی را محلی برای اجرای اقدامات سازمان طب ایرانی و مکمل دانست و تصریح کرد:

🟧 وجود این ردیف بودجه مغایرت قانونی با اصل ۷۵ ندارد و منعی برای فعالیت‌های سازمان نخواهد بود، از طرفی چون رئیس سازمان، معاون وزیر خواهد بود قدرت عملیاتی و اجرایی نیز متناسب با فعالیت‌ها خواهد بود.