سی‌آی‌اِی: چین برای تسخیر تایوان آماده می‌شود! سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سی‌آی‌اِی در تازه‌ترین گزارش خود درباره تایوان اعلام کرده چین مظنون به طرح‌ریزی برای تسخیر تایوان است. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفته که «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین به ارتش این کشور دستور داده تا برای تسخیر تایوان تا سال ۲۰۲۷ آماده […]

سی‌آی‌اِی: چین برای تسخیر تایوان آماده می‌شود!
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سی‌آی‌اِی در تازه‌ترین گزارش خود درباره تایوان اعلام کرده چین مظنون به طرح‌ریزی برای تسخیر تایوان است.
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفته که «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین به ارتش این کشور دستور داده تا برای تسخیر تایوان تا سال ۲۰۲۷ آماده شوند. شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» در گزارشی این ادعا را به نقل از «دیوید کوهن»، معاون مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اعلام کرده و گفته که این گزارش را این مقام امنیتی سازمان سیا تأیید کرده است. منابع خبری همچنین گفته‌اند کوهن اشاره کرده که در این مرحله، سی‌آی‌اِی تمایلی به این باور ندارد که رهبری جمهوری خلق چین تصمیم نهایی در مورد حمله احتمالی تایوان را گرفته است و شاید چنین تصمیمی هنوز در پکن نهایی نشده باشد.
در اواخر هفته پیش «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین در دیدار با «ولادیمیر پوتین»، همتای روس خود در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای گفته بود: «هیچ کشوری در جهان حق ندارد به عنوان قاضی در مورد موضوع تایوان عمل کند و پکن هیچ‌گونه مداخله خارجی را تحمل نخواهد کرد.» تلویزیون مرکزی چین نیز به نقل از شی جین پینگ گفته: «چین به شدت با نیروهای جدایی طلبی که طرفدار استقلال تایوان هستند و همچنین با دخالت خارجی مخالف است. هیچ کشوری حق ندارد به عنوان قاضی در مورد تایوان قضاوت کند.»
حضور ۲۰ جنگنده و ۵ کشتی چینی در اطراف تنگه تایوان
این گمانه‌زنی‌ها در حالی منتشر می‌شود که وزارت دفاع تایوان از دیده شدن ۲۰ جنگنده و ۵ کشتی چینی در اطراف مرزهای خود خبر داده است. این حضور گسترده دوباره چین در اطراف تنگه تایوان تقریباً همزمان است با این‌که وزارت خارجه این کشور روز جمعه اقدام آمریکا در فروش تسلیحات به تایوان را نقض خطرناک اصل چین یکپارچه خوانده و تأکید کرده است که این اقدام به شدت بر روابط دو جانبه اثر خواهد گذاشت.
همچنین اعضای پارلمان اروپا روز پنجشنبه با تصویب قطعنامه‌ای خشم خود را از رزمایش چین در تنگه تایوان ابراز کردند. در متن این قطعنامه، استفاده چین از مهمات واقعی در این رزمایش محکوم شده و از پکن درخواست شده از انجام اقداماتی که ثبات در تنگه تایوان و امنیت منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد خودداری کند.