گزارش فایننشال تایمز از سیلی اوپک پلاس به غرب زنگ خطر جنگ نفتی به صدا درآمده است روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» در گزارشی از اقدام اوپک پلاس در کاهش تولید نفت خود به میزان ۲ میلیون بشکه در روز، این اقدام را «زنگ خطر جنگ نفتی بین اوپک و غرب» دانسته و نسبت به تبعات […]

گزارش فایننشال تایمز از سیلی اوپک پلاس به غرب
زنگ خطر جنگ نفتی به صدا درآمده است
روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» در گزارشی از اقدام اوپک پلاس در کاهش تولید نفت خود به میزان ۲ میلیون بشکه در روز، این اقدام را «زنگ خطر جنگ نفتی بین اوپک و غرب» دانسته و نسبت به تبعات آن هشدار داده است.

سرویس خارجی-

اقدام چهار شنبه هفته گذشته «اوپک پلاس» در کاهش تولید روزانه نفت خود به میزان ۲ میلیون بشکه در روز که به سیلی سنگین به غرب از سوی رسانه‌های اروپایی و آمریکایی تعبیر شده، اقتصاد غرب را حسابی به هم ریخته است. کاهش روزانه‌ای ۲ میلیون بشکه نفت اوپک پلاس در حالی است که اروپا و آمریکا به شدت دنبال نفت و گاز جایگزین روسیه بودند و به کشورهای صادر‌کننده نفت و گاز فشار وارد می‌کردند که تولید خود را افزایش دهند. این بار نیز بر خلاف دفعات قبل عربستان با آمریکایی‌ها همراهی نکرد و همین امر باعث خشم غربی‌ها شده است.
طی هفته‌های گذشته پایتخت‌های کشورهای منطقه غرب آسیا شاهد رفت و آمد سران اروپا و آمریکا برای گدایی نفت و گاز بود اما این اقدام اوپک پلاس به گفته کارشناسان آب پاکی را روی دست غربی‌ها ریخت و نشان داد که اوپک در جدال بین روسیه و آمریکا جانب مسکو را گرفته است. اوضاع بحرانی اروپا نیز از تیترهای رسانه‌هایشان به خوبی قابل تشخیص است: «سقوط آزاد یورو رقم خورد»،« قیمت نفت افزایش یافت»،«اقتصاد آلمان در حال فروپاشی»، «فاجعه برای اقتصاد جهانی» و… مجله «اکونومیست» اما گزارش ویژه خود را این بار به اوضاع به هم ریخته اقتصاد انگلیس اختصاص داده و در عکس روی جلد خود در حالی که عقربه روی پوند است نوشته: ««Regime Change» که احتمالاً به سقوط پوند اشاره دارد. خبرگزاری بلومبرگ نیز روز جمعه در واکنش به اقدام «اوپک پلاس» نوشته، تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، تاثیری فاجعه‌بار بر اقتصاد جهانی خواهد داشت. همین جمعه‌ای که گذشت رسانه‌ها گزارش دادند که قیمت نفت جهش پیدا کرده است.
یک مسئول در بانک مرکزی اروپا نیز درباره کاهش شدید رشد اقتصادی اروپا در سال آینده میلادی هشدار داد. از سوی دیگر خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده اختلافات میان سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره تعیین سقف برای بهای گاز دوباره سر بازکرده است. «اورسولا فون در لاین»، رئیس‌کمیسیون اروپا امروز هشدار داده در این شرایط بحرانی کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید از رقابت برای تامین گاز که قیمت‌ها را دربازارهای بین‌المللی افزایش خواهد داد، خودداری کنند.
جهان در آستانه جنگ نفتی
روزنامه «فایننشال تایمز» نیز در گزارشی به تصمیم کشورهای صادرکننده نفت و متحدانشان در کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت خام در زمانی که نفت برنت دریای شمال بشکه‌ای ۹۰ دلار (دو برابر میانگین درازمدت آن) معامله می‌شود، پرداخته است. به نوشته این روزنامه انگلیسی، تصمیم «اوپک پلاس» از یک سو تهدیدی علیه اقتصاد جهانی است که با تورم و نگرانی مصرف کنندگان از گرانی و کمبود سوخت دست به‌گریبان است و از سوی دیگر می‌تواند نشان دهنده شکافی جدید و شاید خطرناک میان کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت به خصوص آمریکا و عربستان سعودی باشد. به گزارش ایرنا به نوشته این روزنامه اقتصادی، این تصمیم تنها دو ماه و نیم پس از دیدار جو بایدن و محمد بن سلمان در جده و پنج هفته پیش از انتخابات میاندوره‌ای ۱۷ آبان اعلام شد. و این درحالی است که چند روز پیش نمایندگانی از کاخ سفید به عربستان سفر کرده بودند تا از ریاض بخواهند که با کاهش صادرات نفت موافقت نکند. در مقابل«عبدالعزیز بن سلمان» برادر ناتنی ولیعهد و وزیر انرژی عربستان در اجلاس وین و در کنار الکساندر نوواک معاون نخست‌وزیر روسیه که چند روز پیشتر در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بود، توافق کاهش تولید را نهایی کردند.
این گزارش می‌افزاید: به نظر می‌رسد که آینده شاهد جنگ برای کنترل بازار نفت و حتی آینده صنعت انرژی باشد. به نوشته این روزنامه، مقام‌های اوپک استدلال می‌کنند که دولت بایدن با وعده کنار گذاشتن نفت و درخواست از این کارتل برای پایین نگاه داشتن قیمت‌ها تیر اول را شلیک کرده است. از دید اوپک، واشنگتن دخالت در بازار را آغاز کرد و آزاد‌سازی ذخایر راهبردی برای کاهش قیمت‌ها موجب به زحمت افتادن اعضای اوپک شد. برنامه واشنگتن برای کاهش درآمد نفتی روسیه از طریق اعمال سقف قیمت بر صادرات نفت خام آن کشور نیز موجب شده تا اعضای اوپک احساس خطر کرده و با وجود تکذیب‌های واشنگتن از یک سو نگران آن باشند که در آینده هدف این ابزار بوده و کنترل بازار نفت دوباره در دست مصرف کنندگان ثروتمند بیفتد.
اعتصاب توتال ادامه دارد
اما در حالی که بحران انرژی در اروپا روز به روز عمیق‌تر می‌شود گزارش‌ها حاکی است اعتصاب و تظاهرات در کشورهای بزرگ اروپایی همچنان ادامه دارد. در همین راستا در حالی که گفته می‌شود مذاکره کارکنان شرکت «توتال انرژی» با مدیران در مرحله نهایی است، اعتصاب طولانی در عملکرد ۱۹ درصد پمپ بنزین‌های این کشور اختلال جدی ایجاد کرده است. اختلال در فعالیت پمپ بنزین‌ها به دلیل اعتصاب کارکنان شرکت توتال انرژی که از ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) آغاز شده به اوج اثرگذاری در فعالیت پمپ بنزین‌ها رسید. به گزارش روزنامه «لو فیگارو» روز جمعه از هر پنج جایگاه سوخت، یکی با مشکل مواجه شد. این در حالی است که در روزهای گذشته تصاویری از صف طویل خودروها در جایگاه‌های سوخت نیز در رسانه‌های فرانسوی منتشر می‌شد. به نوشته این روزنامه، دولت به شرکت توتال فشار می‌آورد تا به ناآرامی اجتماعی ایجاد شده در اثر کمبود سوخت در پمپ بنزین‌ها، پایان دهد.« الیویا گرگوآر» وزیر مشاور صنایع کوچک و متوسط در مصاحبه با رادیو «فرانس انفو» بدون آوردن نام شرکت توتال انرژی و سود ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری آن در نیمه نخست سال ۲۰۲۲، گفت: «من از شرکت‌های مربوط که بیشتر آنها گردش مالی خوبی دارند می‌خواهم درخواست‌های افزایش حقوق را نیز بررسی کنند. ما از شرکت‌ها انتظار داریم که به نفع کارکنان تلاش کنند.»
نیمی از راه آهن انگلیس فلج شد
در انگلیس هم هزاران تن از کارکنان شبکه ریلی این کشور دیروز در اعتراض به شرایط کاری و دستمزدهای خود، برای چندمین بار دست از کار کشیده و در اثر آن نیمی از شبکه راه آهن را فلج کردند. به گزارش ایرنا، بیش از ۴۰ هزار عضو بزرگ‌ترین اتحادیه کارکنان شبکه راه آهن انگلیس (آرام‌تی) از ۱۵ شرکت ریلی و اعضای اتحادیه تی‌اس‌اس‌اِی از بخش دفاتر فروش بلیط در این حرکت اعتراضی مشارکت دارند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده فقط یک چهارم قطارها دیروز فعال بودند که دیرتر شروع به‌کار و زودتر دست از کار می‌کشند؛ به همین خاطر از مسافران خواسته شده تا فقط در موارد ضروری با قطار سفر کنند. این سومین اعتصاب در هفت روز گذشته است که خدمات ریلی در این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. در اعتصاب هفته گذشته اعضای سه اتحادیه آر، ام،‌ تی، تی‌اس‌اس‌ای و اتحادیه رانندگان آسلف دست از کار کشیده و به این ترتیب ۹۰ درصد شبکه ریلی زمین‌گیر شد. معترضان خواستار افزایش حقوق خود مطابق با نرخ تورم هستند که در ماه‌های اخیر افزایش ۵ برابری داشته است.تاکنون چندین دور مذاکرات میان نمایندگان اتحادیه و کارفرمایان در این زمینه برگزار شده که موفقیت‌آمیز نبوده است.
انفجار در کریمه
از تحولات میدانی جنگ اوکراین نیز خبر رسیده که دیروز پل «کرچ» معروف به «پل کریمه» که خط ارتباطی بین روسیه با شبه جزیره کریمه بود منفجر و بخشی از آن تخریب شده است. بنابر گزارش رسانه‌ها، یک‌تانکر حامل مواد سوختی روی این پل آتش گرفته است. برخی منابع هم اعلام کرده‌اند که قطار حامل مواد سوختی به‌روی پل کریمه دچار حریق شده است.کمیسیون مبارزه با تروریسم فدراسیون روسیه در توضیحات خود درباره این انفجار گفته که این حمله تروریستی بوده و انفجار یک کامیون بمب‌گذاری‌شده باعث انفجار و تخریب شده است. همچنین این انفجار باعث سرایت آتش به هفت واگن قطار باری (حامل سوخت) شده است. نیکولای لوکاشنکو، سرپرست وزارت حمل‌ونقل جمهوری کریمه هم اعلام کرده تردد به‌روی پل کریمه به‌طور کامل بسته شده است. رسانه‌های روسیه گزارش دادند که رئیس‌جمهور این کشور به معاون نخست‌وزیر و وزیر شرایط فوق‌العاده، دستور داده ضمن تشکیل کمیته اضطراری، سریعاً به منطقه حادثه اعزام شوند. مشاور رئیس‌جمهور اوکراین نیز در واکنش به حادثه انفجار و تخریب در پل کریمه (کرچ) گفته: «این انفجار تازه اول کار است.» انفجار این پل از آن رو اهمیت دارد که روسیه صراحتاً اعلام کرده بود دکترین هسته‌ای کشورش شامل مناطق الحاقی و از جمله کریمه هم می‌شود و
هرگونه حمله به این مناطق با واکنش سریع و قاطع روسیه مواجه خواهد شد.