حراج دارایی‌های ملی اوکراین توسط زرسالاران جهانی حدودا سه هفته قبل، در ۱۹ سپتامبر، رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی و رئیس و مدیر عامل بلک راک، بزرگترین مدیر سرمایه گذاری جهان، لری فینک در مورد چگونگی هدایت سرمایه‌گذاری های دولتی و خصوصی به اوکراین بحث کردند. این دیدار، در هیاهو و اخبار داغ مناقشه نظامی […]

حراج دارایی‌های ملی اوکراین توسط زرسالاران جهانی
حدودا سه هفته قبل، در ۱۹ سپتامبر، رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی و رئیس و مدیر عامل بلک راک، بزرگترین مدیر سرمایه گذاری جهان، لری فینک در مورد چگونگی هدایت سرمایه‌گذاری های دولتی و خصوصی به اوکراین بحث کردند. این دیدار، در هیاهو و اخبار داغ مناقشه نظامی روسیه و اوکراین، شاید چندان نظر افکار عمومی را جلب نکرد، اما از یک منظر بسیار راهبردی، این دیدار حائز اهمیت بود.

برای درک اهمیت بسیار بسیار زیاد این دیدار، لازم است خبری را که مربوط به سه روز پیش از این دیدار، یعنی در ۱۶ سپتامبر توسط رویترز منتشر شد، مرور کنیم. رویترز گزارش داد کمیته تعیین مشتقات اعتباری در وبسایت خود اعلام کرد، «حراجی» برای تسویه «مبادله نکول اعتبار» (Credit Default Swap) یا CDS در ۲۸ سپتامبر برگزار خواهد شد.

اما مبادلۀ نُکول اعتبار چیست؟
به زبان ساده، زمانی که یک کشور توان بازپرداخت بدهی‌های خارجی خود را ندارد، برای احتراز از ورشکستگی، حراجی تحت عنوان Credit Default Swap یا CDS برای آن برگزار می شود. در واقع، به دلیل ناتوانی قطعی اوکراین از پرداخت بدهی‌ها و وام‌های خارجی(که البته بخش عمده آن به جیب مافیای عمیقا فاسد حاکم بر این کشور رفته است)، طلبکاران خارجی، منابع ملی اوکراین را به عنوان طلب خود تقسیم می‌کنند. البته، گردن‌کلفت‌ترین نام در میان این طلبکاران، همین ابرهلدینگ اقتصادی فراملیتی، یعنی «بلک راک» است. بلک راک در واقع یک بلوک عظیم سیاسی-نظامی-امنیتی-اقتصادی است که بیشترین میزان دارایی و سهام را در بین همه شرکت‌های دنیا در اختیار دارد.

متن کامل:
mshrgh.ir/1423460