سرویس خارجی- ترس و نگرانی از تشدید تنش‌ها در جنوب شبه جزیره عربستان باعث شده تا واشنگتن و ریاض در تکاپوی برقراری دوباره آتش بس در جنگ یمن باشند. حدود ۱۰ روز پس از پایان آتش بس سازمان ملل در یمن، تحرکات برای برقراری دوباره آتش بس در یمن شدت گرفته است. هم سعودی‌ها و […]

سرویس خارجی-
ترس و نگرانی از تشدید تنش‌ها در جنوب
شبه جزیره عربستان باعث شده تا واشنگتن و ریاض در تکاپوی برقراری دوباره آتش بس در جنگ یمن باشند.
حدود ۱۰ روز پس از پایان آتش بس سازمان ملل در یمن، تحرکات برای برقراری دوباره آتش بس در یمن شدت گرفته است. هم سعودی‌ها و هم متحدان غربی آنها نسبت به برافروخته شدن آتش جنگ در جنوب شبه جزیره عربستان نگرانند و این را می دانند در صورت تشدید اوضاع در یمن، دامنه جنگ به مرزهای یمن محدود نخواهد ماند و احتمالا زبانه‌های آتش جنگ دامن کشورهای متجاوز را خواهد گرفت و در این صورت بازار انرژی و قیمت نفت از آنچه امروز هست، بدتر هم خواهد شد. بی ثباتی در بازار انرژی چیزی نیست که آمریکایی‌ها خواهان آن باشند. طی چند روز گذشته مقامات مختلف یمنی و ارتش این کشور هشدارهای متعددی را به متجاوزان سعودی و اماراتی داده‌اند و هرگونه ادامه محاصره و شرایط جنگی را با پاسخ موشکی به اهدافی در خاک امارات و عربستان برابر دانسته‌اند. هشدارهای مقامات یمنی حتی تا آنجا بوده که «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح و ارتش این کشور در پیامی به تمامی شرکت‌های نفتی در امارات و عربستان هشدار داد که به سرعت این کشورها را ترک کنند. این چهره نظامی ارتش یمن در هشدار شدیداللحن خود گفته بود: تا زمانی که کشورهای متجاوز آمریکایی- سعودی مانع بهره‌برداری از ثروت‌های نفتی توسط مردم یمن شوند و برای پرداخت حقوق کارمندان دولت مانع تراشی کنند، ارتش نیز خود را آماده بدترین سناریوها خواهد کرد. هشدارها محدود به ارتش یمن نبود و دیگر مقامات سیاسی این کشور نیز لحن مشابهی را در برابر ریاض و ابوظبی به‌کار گرفتند و اکنون به نظر می رسد که این هشدارها کار خود را کرده و ریاض و واشنگتن در تکاپوی برقراری دوباره آتش‌بس در یمن افتاده‌اند.
بازگشت نماینده آمریکا به منطقه
همزمان با نگرانی‌ها از امکان آغاز دوباره درگیری‌ها، «تیم لندرکینگ»، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن به غرب آسیا بازگشته است تا به گفته مقامات آمریکایی، مذاکرات تمدید آتش بس را پیگیری کند. یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی گفت که هدف سفر لندرکینگ، پیشبرد مذاکرات تمدید آتش بس در یمن است. یک مقام وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به سایر طرف‌ها و نیز عمل نکردن آنها به تعهداتشان مدعی شد که گروه انصار‌الله دوباره فرصتی دارند تا با حمایت از یک توافق آتش‌بس گسترده، به میلیون‌ها یمنی کمک فوری کنند. تیم لندرکینگ تا کنون تلاش داشته تا از خود چهره بی طرفی در جنگ یمن نشان دهد، اما رویکرد حمایتی دولت آمریکا از ریاض در جنگ یمن و ادامه فروش تسلیحات آمریکایی به ریاض باعث شده تا دولت صنعا اعتمادی به تحرکات این دیپلمات آمریکایی نداشته باشد. حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن چیزی نیست که بتوان آن را پنهان کرد. حتی به تازگی که روابط سعودی‌ها و آمریکایی‌ها به‌دلیل همراهی ریاض با کاهش تولید نفت اوپک پلاس پرتنش شده، صداهایی از آمریکا می آید که خواستار توقف حمایت از عربستان هستند. از جمله «کریس مورفی»، سناتور دموکرات کنگره آمریکا خواستار ارزیابی مجدد ائتلاف آمریکا با عربستان شده و «تام مالینوفسکی»، نماینده دموکرات از نیوجرسی، پیش‌نویس قانونی را برای خروج نیروهای آمریکایی از عربستان و امارات تهیه کرده است. مواضع این سناتورها نشان می دهد که آمریکا تاکنون حمایت همه‌جانبه ای از سعودی‌ها در جنگ یمن داشته و اکنون برخی سناتورها خواستار توقف این حمایت‌ها هستند.
آتش بس؛ فقط پس از اجرای تعهدات
نقض تعهدات پیشین از سوی سعودی‌ها در جریان آتش‌بس و ادامه محاصره و بمباران مردم یمن باعث شده تا یمنی‌ها اکنون برای پذیرش آتش بس با احتیاط بیشتری عمل کنند و هرگونه توافق بر سر آتش بس را منوط به برآورده شدن مطالبات خود عنوان کنند. روز چهارشنبه نیز وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن تاکید کرد که تنها راه‌حل بحران در این کشور توقف فوری تجاوزگری‌های ائتلاف متجاوز و تن دادن به مطالبات ملت یمن است و دولت نجات ملی خواهان برقراری صلحی عادلانه و شرافتمندانه است. به گزارش خبرگزاری العهد، هشام شرف وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در دیدار با «ژویس مسویا»، دستیار دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که تنها راه‌حل پیامدهای فاجعه انسانی که ائتلاف متجاوز در یمن به‌وجود آورده است، توقف فوری تجاوزگری و برداشتن تمام تحریم‌ها و همچنین پایان دادن به هر نوع حضور نظامی خارجی است. وی در این دیدار به اوضاع انسانی مردم یمن در پی تجاوز به این کشور از مارس ۲۰۱۵ پرداخت. هشام شرف گفت که تداوم توقیف کشتی‌های حامل مشتقات نفتی و گاز خانگی توسط کشورهای متجاوز و اجازه ندادن برای ورود آنها به بندر الحدیده و عدم بازگشایی کامل فرودگاه صنعا پیامدهای فاجعه انسانی در تمامی زمینه‌ها را افزایش می‌دهد. وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن با تاکید بر اینکه موضع صنعا برای برقراری صلح عادلانه و شرافتمندانه برای مردم یمن روشن است، خاطرنشان کرد: صنعا خواستار تمدید آتش بس انسانی و نظامی و تحقق مطالبات آن است. وی گفت که کشورهای متجاوز یعنی عربستان و امارات مطالبات برای آتش بس را می‌دانند و آن هم پرداخت حقوق کارمندان دولت و آمادگی برای ورود به مذاکرات صلح پایدار است. هشام شرف گفت: صنعا خواسته میلیون‌ها یمنی را اعلام می‌کند و آن هم تحقق صلح شرافتمندانه به دور از توصیه‌ها و دیکته‌های خارجی است اما اگر هدف این است که وضعیت را در حالت « نه جنگ و نه صلح» قرار دهند، ما آن را به طور کامل نمی‌پذیریم. وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن همچنین از سازمان ملل خواست که برنامه‌های انسانی در یمن از جمله کمک‌های غذایی و دارویی و نقدی را افزایش دهد.