روزنامه صهیونیستی‌هاآرتص در گزارشی نوشته، ترس از نصرالله توجیه دارد، چون اسرائیلی‌ها می‌دانند که بهای جنگ علیه او چقدر خواهد بود. چند وقتی است که رسانه‌های عبری‌زبان در اعتراض به توافق کابینه تل‌آویو برای تعیین مرزهای دریایی با بیروت مطالبی را منتشر می‌کنند و از ضعف حکمرانان خود در مقابل «سید حسن نصرالله» می‌نالند. آنها […]

روزنامه صهیونیستی‌هاآرتص در گزارشی نوشته، ترس از نصرالله توجیه دارد، چون اسرائیلی‌ها می‌دانند که بهای جنگ علیه او چقدر خواهد بود.
چند وقتی است که رسانه‌های عبری‌زبان در اعتراض به توافق کابینه تل‌آویو برای تعیین مرزهای دریایی با بیروت مطالبی را منتشر می‌کنند و از ضعف حکمرانان خود در مقابل «سید حسن نصرالله» می‌نالند. آنها البته درباره فعالیت‌های پهپادهای جنبش حزب‌الله لبنان بر ضد ارتش این رژیم هم هشدار می‌دهند، و این یعنی خود آنها متوجه جدی بودن تهدیدات نصرالله و حزب‌الله هستند. رسانه‌های عبری‌زبان در گزارش‌هایی درباره توافق مرزهای دریایی بین بیروت و تل‌آویو، مواضع و تصمیمات رژیم صهیونیستی را ضعیف ارزیابی کرده و از قدرت بازدارندگی جنبش حزب‌الله لبنان می‌گویند. روزنامه صهیونیستی‌هاآرتص در گزارشی نوشت: «یک حقیقت واضح وجود دارد و آن این است که حزب‌الله برای اسرائیل، قدرتی بازدارنده است.» به گزارش فارس، این روزنامه عبری در ادامه می‌نویسد: «ترس از نصرالله توجیه دارد و اسرائیلی‌ها می‌دانند که بهای جنگ علیه او چقدر خواهد بود.»
این رسانه‌ها از چند روز قبل و در ادامه پوشش نگرانی‌ها و ترس‌های خود از درگیری احتمالی با جنبش حزب‌الله لبنان بعد از حاصل نشدن توافق مرزهای دریایی، به ابعاد اقتصادی ویران‌کننده جنگ برای رژیم صهیونیستی هشدار داده بودند. رسانه‌های عبری اعلام کردند که آسیب اقتصادی به اسرائیل در نتیجه جنگ با حزب‌الله می‌تواند بسیار بیشتر از حد تصور باشد، حتی اگر تنها چند روز طول بکشد. باید توجه داشت که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به منظور حفظ همبستگی ملی در این کشور و از آن‌جا که موضوع مذاکرات ترسیم مرزی را ملی قلمداد می‌کند، اعلام کرد دولت بیروت در مذاکرات اختیار تام دارد و حزب‌الله به دولت اعتماد کامل دارد. این موضع حزب‌الله از این جهت حائز اهمیت بود که رژیم آپارتاید اسرائیل و آمریکا تلاش می‌کردند با ایجاد اختلافات داخلی و بحران‌هایی در لبنان، مواضع بیروت را در مذاکرات ترسیم مرزی دچار تشتت و چنددستگی کنند تا در پشت میز مذاکره راحت‌تر به اهداف خود دست یابند. با این حال، هر جا نیاز به قدرت‌نمایی و تقویت مذاکره‌کنندگان در پشت میز مذاکره بود، حزب‌الله وارد شد و آن‌گونه که رسانه‌های اسرائیلی معترفند، توانست از حقوق لبنانی‌ها دفاع کند. رژیم صهیونیستی ابتدا به پشتوانه شرکای غربی خود با زیاده‌خواهی کامل وارد مذاکرات شده بود و به دنبال آن بود هر دو میادین گازی قانا و کاریش را تصاحب کند اما ورود قاطع حزب‌الله و سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله موجب عقب‌نشینی کامل این رژیم شد.
طبق اطلاعاتی که تا این‌جا در زمینه پیش‌نویس توافق ترسیم مرزی منتشر شده است به نظر می‌رسد لبنان به مطالبات کامل خود دست یافته و اکنون لبنان پیشنهادات نهایی خود را به طرف اسرائیلی ارسال کرده است. رژیم صهیونیستی اکنون دریافته در مذاکرات ترسیم مرزی با یک لبنان متحد و یکپارچه مواجه است و توپ مذاکرات نیز در زمین تل‌آویو است.
سخنرانی نصرالله
همچنین باید افزود که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان شامگاه سه‌شنبه سخنرانی کرد و به تحولات داخلی لبنان و منطقه پرداخت. این سخنرانی در جریان همایشی بود که حزب‌الله به مناسبت میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق‌(ع) و هفته وحدت، در ضاحیه جنوبی شهر بیروت برگزار کرده است. دبیرکل حزب‌الله با اشاره به اینکه نباید در مواضع اختلافی بزرگنمایی کرد، ادامه داد: مردم یمن، با هر چه در اختیار داشتند، عشق خود را به رسول خدا (ص) نشان دادند. موجودیت رژیم صهیونیستی جایی برای شادی برای ما باقی نمی‌گذارد. نصرالله با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی(ره) با نامگذاری هفته وحدت، اختلاف بر سر ولادت حضرت رسول (ص) را از بین بردند، خاطر نشان کرد: ملت یمن که در محاصره است و با بحرانهای معیشتی، بهداشتی و امنیتی رو‌به‌روست، به صورت میلیونی میلاد پیامبر را جشن می‌گیرد. باید با کل احترام، آنان را تقدیر کرد. نصرالله در بخش دیگر سخنرانی خود به مسئله مرزبندی دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی پرداخت و تأکید کرد: «ساعتهای سرنوشت‌‌سازی پیش روی ماست. ما به عنوان مردم لبنان، منتظر موضع رسمی از سوی رئیس‌جمهور خود و دشمن صهیونیستی درباره این مذاکرات هستیم. ما منتظر مواضع رسمی هستیم.وقتی هیئتها به رأس الناقوره رفتند و توافق را امضا کردند، می‌توانیم بگوییم که توافق حاصل شده است.» وی با بیان اینکه ما طی هفته‌های گذشته، اظهارات متناقض مسئولان صهیونیستی را دنبال کردیم، افزود: «در کابینه کنونی صهیونیستی نیز اختلافاتی وجود دارد. ما باید احتیاط کنیم. آنچه روزهای گذشته رخ داد، مذاکرات دشواری بود.ما از اول گفتیم که در کنار حکومت لبنان قرار خواهیم داشت. این توافق باید مطالبات دولت لبنان را رفع کند و در این صورت مشکلی با این مسئله نداریم. ما باید هوشیار باشیم.»
دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: «برخی از رسانه‌های اسرائیلی و عربی در حال ترویج این ادعا هستند که حزب‌الله خواستار بر هم خوردن این توافق است، هر چند که حزب‌الله از آغاز این پرونده، رفتار مناسبی داشت. آنچه برای ما اهمیت دارد، این است که در مطالبات مردم لبنان، از دولت دفاع کنیم.»
به اسرائیل فهماندیم که جدی هستیم
وی با بیان اینکه حزب‌الله نیازی به برگزاری رزمایش و امثال آن ندارد و فقط می‌خواست دشمن بداند که مقاومت به آنچه گفته است، عمل خواهد کرد، گفت: «اسرائیل باید بفهمد که ما جدی هستیم. پس از مسئله پهپادها، دیگر نیازی به ارسال آن نبود. مجاهدان مقاومت در ماههای گذشته، به‌اندازه چندین سال تلاش کردند تا آمادگی خود را حفظ کنند.» دبیرکل حزب‌الله، نفت و گاز را امید مردم لبنان برای برون رفت از بحران اقتصادی این کشور دانست و تصریح کرد که دشمن اسرائیلی بیش از لبنانیها، از جنگ می‌ترسد، ولی آنچه برای مقاومت اهمیت دارد، استخراج نفت و گاز از میادین لبنان است.
نصرالله در بخش دیگر سخنرانی خود به تحولات فلسطین پرداخت و گفت: رخدادهای غزه و کرانه باختری از اهمیت بسیاری برخوردار است و برای رژیم صهیونیستی و مسئولان آن، شوکه‌کننده بود. امروز در کرانه باختری شاهد مقاومت و انتفاضه مردمی هستیم؛ زیرا هر روز شاهد یک عملیات هستیم. وی با بیان اینکه پیام قدس و کرانه باختری بسیار مهم است، تأکید کرد: «دشمن اسرائیلی فکر می‌کرد که اقدامات مقاومت را در کرانه باختری متوقف کرده است، ولی امروز شاهد انتفاضه مردم با گلوله و بسته‌های انفجاری در کرانه باختری هستیم. آنچه در کرانه می‌بینیم، شجاعت و ابداع است. مقاومت در کرانه باختری، نیازمند همبستگی سیاسی، مردمی و رسانه‌ای است.»