سرویس خارجی- انصارالله یمن با حمله پهپادی روز شنبه خود علیه نفتکش ائتلاف سعودی، ضمن بازتعریف معادلات خود پس از آتش بس، این حمله را هشداری به شرکت‌های خارجی عنوان کرده که نفت این کشور را غارت می‌کردند. یک روز پس از آن که نفتکش نیسون کیا (nisson kea) متعلق به ائتلاف سعودی در بندرگاه […]

سرویس خارجی-
انصارالله یمن با حمله پهپادی روز شنبه خود علیه نفتکش ائتلاف سعودی، ضمن بازتعریف معادلات خود پس از آتش بس، این حمله را هشداری به شرکت‌های خارجی عنوان کرده که نفت این کشور را غارت می‌کردند.
یک روز پس از آن که نفتکش نیسون کیا (nisson kea) متعلق به ائتلاف سعودی در بندرگاه «الضبه»، هدف حمله پهپادی قرار گرفت و از مهلکه‌گریخت، نیروهای انصارالله و ارتش یمن به تشریح دلایل خود پیرامون این حمله پرداخته و آن را هشداری مستقیم به متجاوزان عنوان کرده‌اند. مدت‌هاست که متجاوزان سعودی و اماراتی مشغول بهره برداری غیرقانونی از منابع نفتی یمن هستند و این اقدام بارها با مخالفت و هشدار از سوی دولت صنعا رو‌به‌رو شده است و به نظر می رسد حمله پهپادی شامگاه جمعه علیه این نفتکش، نشانه بارزی از آن باشد که یمنی‌ها از سطح هشدارهای شفاهی عبور کرده و وارد فاز عملیاتی مقابله با غارت نفت توسط متجاوزان شده‌اند.
عملیات پهپادی روز جمعه در واقع اولین هشدار عملی انصارالله به شرکت‌های کشتیرانی خارجی فعال در بخش حمل‌ونقل نفت خام در استان‌های جنوبی یمن بود. این استان‌ها خارج از حاکمیت دولت نجات ملی یمن و تحت سیطره ائتلاف متجاوزان سعودی- اماراتی است و به نظر می‌رسد که دولت نجات ملی یمن با این هشدار تلاش داشته تا معادلات جدیدی را تعریف کند.
کمیته عالی اقتصادی دولت نجات ملی یمن وابسته به انصارالله نیز روز شنبه در واکنش به حمله به نفتکش مستقر در بندر الضبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که صادرات نفت خام یمن توسط کشورهای متجاوز و مزدوران آنها ممنوع است و باید این تصمیم دولت توسط همه طرف‌ها اعم از دولت‌ها و شرکت‌های خارجی جدی گرفته شود و این حمله هشداری به شرکت‌های غارت کننده نفت یمن بوده است. در این بیانیه همچنین آمده است: نفتکش «نیسوس کیا» که روز جمعه از غارت محموله نفتی توسط این کشتی جلوگیری شد، پرچم جزایر مارشال را داشت و از یکی از بندرهای کره جنوبی به حرکت درآمده بود.
کمیته عالی اقتصادی دولت نجات ملی یمن افزوده است: نفتکش کره‌ای قرار بود حدود ۲ میلیون بشکه نفت خام به ارزش ۱۸۶ میلیون دلار را بارگیری کند و مسئولان مربوطه طی روزهای گذشته سه بار در روزهای ۱۸، ۲۰ و ۲۱ ماه جاری (اکتبر) پیام‌هایی به این نفتکش ارسال کردند؛ اما این نفتکش توجهی به این پیام‌ها نکرد.
کمیته عالی اقتصادی دولت نجات ملی یمن همچنین گفته است، عملیات روز جمعه هشداری بود به این نفتکش و تلاش شد تا سلامت و ایمنی نفتکش و سرنشینان آن حفظ شود و نفتکش ساعت ۱۶ و ۴۰ دقیقه به وقت محلی آب‌های منطقه‌ای یمن را ترک کرد.
علاوه‌بر این، ائتلاف احزاب «دیدار مشترک» نیز از عملیات پهپادی ارتش به بندر الضبه در استان حضرموت برای جلوگیری از سرقت نفت یمن تمجید کرد و آن را ترجمان عملی هشدار سید عبدالملک الحوثی رهبر انقلاب یمن دانست. همچنین «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن جمعه شب گفت که حمله به بندر الضبه در حضرموت واقع در شرق یمن هشداری به ائتلاف سعودی بود.