در هیاهوی بزرگنمایی رسانه‌ای اغتشاشات ایران، خبر مهمی از جنگ اوکراین توسط رسانه های غربی انعکاس عجیبی پیدا کرد و دامنه آن به گفتگو های دیپلماتیک کشیده شد. خبر مربوط به تغییر موازنه قوا در جنگ اوکراین به وسیله یک پهپاد ایرانی بود. پهپادی که قدرت و فناوری ضد کنترلی آن از روزنامه گاردین تا […]

در هیاهوی بزرگنمایی رسانه‌ای اغتشاشات ایران، خبر مهمی از جنگ اوکراین توسط رسانه های غربی انعکاس عجیبی پیدا کرد و دامنه آن به گفتگو های دیپلماتیک کشیده شد.

خبر مربوط به تغییر موازنه قوا در جنگ اوکراین به وسیله یک پهپاد ایرانی بود.

پهپادی که قدرت و فناوری ضد کنترلی آن از روزنامه گاردین تا ایلان ماسک را به واکنش واداشت تا از آن تعبیر جنگ پهپادی اول جهانی را به رهبری تکنولوژیکی ایران یاد کنند.

برای فهم بزرگی و غروری که در پشت این خبر برای ما ایرانیان وجود داشته و از آن بی خبریم باید نگاهی به تاریخ معاصر ایران بیندازیم.

زمانی که عباس میرزا قاجاری شاهد شکسته خفت بار ارتش ایران از روسیه تزاری بود و می دید که توپهای آتشین روسی چطور نیروهای او را تار و مار کرده و سبب از دست رفتن بخش مهمی از ایران می شوند.

بعد از آن دولت پهلوی روی کار آمد دولتی که هرچند غرور و شوکتی نظامی را برای خود فریاد میزد اما با آن همه ادعا فقط پنج روز در مقابل ارتش روس، انگلیس و آمریکا دوام آورده و نه‌تنها ایران اشغال شد بلکه رضاخان نیز به تبعیدی دائمی رفت.

بعدها محمدرضا پهلوی شروع به خرید آخرین سلاح و مهمات پیشرفته کرد تا مرهمی باشد برای غرور ایرانی که با حضور کارشناسان غربی دچار شکستن شده بود، اما انقلاب ۵۷ خط و سپس جنگ عراق علیه ایران نشان داد که همه آن ادعا ها نیز پوچ بود.

جمهوری اسلامی که مستقر شد حرکتی آغاز شد تا پایانی باشد بر این خفت های متعدد تاریخی تا اینکه با پهپاد شاهد، شاهد رقص جنگی تکنولوژی ایران در جنگ اوکراین بودیم.

پهپاد شاهد به کمک دومین قدرت نظامی و اتمی جهان آمد، کشوری که آمریکا و غرب توان رویارویی با آنرا ندارند. اما امروز برگ برنده او پهپاد کوچک است که تکنولوژی آنرا از ایران خریداری کرده است.

آری این کشور که روزگاری شوروی را مدیریت می کرد و سیم خاردار به ایران نمی داد، امروز با پهباد ۲۵ هزار دلاری به مصاف جنگنده میگ ۵ میلیون دلاری می رود و در اتفاقی عجیب هواپیمای دشمن را ساقط می کند.

اکنون همین پهپاد کوچک همه کشورهای غربی را به فکر واداشته تا برای مهارش کاری کنند. اوکراین از قطع رابطه با ایران سخن گفته، اروپا تهدید به تحریم کرده و آمریکا اعلام کرده است سامانه پدافندی پیشرفته ای را در اختیار می گذارد تا بتواند این نشان قدرت ایران را مهار کنند.

حال حتی اگر این پهپاد مهار هم شود، چیزی از غرور ایرانی کم نمی شود غروری که نشان از تحقق شعار ما می توانیم است شعاری که در شعار باقی نماند و عملاً نشان داد که ایرانی می تواند.

فهمی که نباید گذاشت از ذهن ها پاک شود، نباید گذاشت حوادثی جزئی چون اغتشاشات اخیر ما را وارد جنگ شناختی کند و فراموش کنیم که تا دیروز چه بود و امروز به کجا رسیده ایم.