براساس تازه ترین برآوردها، ائتلاف سعودی از طریق غارت و فروش منابع گازی یمن طی شش ماه گذشته، بیش از یک میلیارد دلار درآمد به‌دست آورده است. سرویس خارجی- در میانه بحران جهانی کمبود انرژی و گرانی قیمت نفت و گاز، یکی از مهره‌های داغ کنونی در شطرنج غرب آسیا، یمن است. بر اساس داده‌های […]

براساس تازه ترین برآوردها، ائتلاف سعودی از طریق غارت و فروش منابع گازی یمن طی شش ماه گذشته، بیش از یک میلیارد دلار درآمد به‌دست آورده است.

سرویس خارجی-

در میانه بحران جهانی کمبود انرژی و گرانی قیمت نفت و گاز، یکی از مهره‌های داغ کنونی در شطرنج غرب آسیا، یمن است. بر اساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، یمن سی و دومین کشور صادرکننده نفت و شانزدهمین فروشنده بزرگ گاز مایع در جهان است. این کشور همچنین در یک مسیر حمل‌ونقل کلیدی قراردارد و از نظر مسیر ترانزیتی نیز بسیار حائز اهمیت است.
همچنین آمار شرکت نفتی بی‌پی انگلیس حکایت از آن دارد که ذخایر گاز یمن ۴۹۰ میلیارد متر مکعب یا ۳ دهم درصد کل آمار جهانی است. براین اساس، یکی از اهداف عربستان و امارات برای آغاز جنگ علیه یمن در دستیابی و کنترل منابع انرژی این کشور توصیف می شود. منابع انرژی که این روزها در پی بحران انرژی جهانی ارزش آن چند برابر شده است. به تازگی نیز، وزارت نفت دولت نجات ملی یمن اعلام کرد که ائتلاف متجاوز سعودی در دوره آتش بس موقت یعنی شش ماه گذشته، بیش از یک میلیارد دلار نفت این کشور را غارت کرده است. وزارت نفت و معادن دولت نجات ملی یمن با اعلام این خبر در بیانیه‌ای اعلام کرد میزان نفت و گاز یمن که ائتلاف متجاوز سعودی و مزدوران آن در دوره آتش‌بس موقت غارت کرده‌اند برای پرداخت ۱۱ ماه حقوق همه کارکنان دولت کافی بود.
این وزارتخانه تاکید کرد مجموع ثروت نفتی یمن که دشمن درطی مدت آتش‌بس غارت کرده به ۱.۱ میلیارد دلار می‌رسد که معادل ۹.۹ میلیون بشکه نفت است. بر اساس بیانیه وزارت نفت دولت نجات ملی یمن، مجموع درآمد‌های گازی داخلی این کشور که توسط ائتلاف متجاوز و مزدوران آن در ماه‌های آتش‌بس به غارت رفته نیز بیش از ۱۱۴ میلیارد ریال است. از طرف دیگر شورای وزرای دولت صنعا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ثروت نفتی یک ثروت مستقل برای همه مردم یمن است که باید برای کاهش مشکلات و رنج‌های آنها و پرداخت حقوق کارکنان و حمایت از خدمات اساسی مورد استفاده قرار بگیرد. شورای وزیران دولت نجات ملی یمن ضمن محکوم کردن تداوم تجاوزات ائتلاف سعودی و مزدوران آن و نیز جانبداری سازمان ملل از ائتلاف متجاوز تاکید کرد که هیچ یک از عناصر زندگی روزمره شهروندان یمنی از تخریب و ویرانی سیستماتیک ائتلاف متجاوز در امان نمانده است و در نتیجه تداوم نقض آتش‌بس موقت به دست ائتلاف متجاوز سعودی از طریق ادامه دزدی دریایی و توقیف کشتی‌های مشتقات نفتی یمن که بالغ بر ۹ کشتی می‌شود، بحران سوخت یمن بیش از قبل شدت گرفته است.