گروه طالبان از مقبره «ملا محمد عمر» بنیان گذار این گروه در شهرستان « سوری» استان زابل این کشور رونمایی کرد. بر اساس گزارش « ایندیپندنت»، «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان یکشنبه در توئیتر نوشته، محمد حسن‌ آخوند، نخست‌وزیر طالبان با شماری از اعضای کابینه برای «زیارت» قبر ملا عمر به منطقه‌ «عمرزو» در شهرستان «سوری» […]

گروه طالبان از مقبره «ملا محمد عمر» بنیان گذار این گروه در شهرستان « سوری» استان زابل این کشور رونمایی کرد.
بر اساس گزارش « ایندیپندنت»، «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان یکشنبه در توئیتر نوشته، محمد حسن‌ آخوند، نخست‌وزیر طالبان با شماری از اعضای کابینه برای «زیارت» قبر ملا عمر به منطقه‌ «عمرزو» در شهرستان «سوری» استان «زابل» رفته‌اند.
بر اساس این گزارش هواداران طالبان چندین عکس در توئیتر به اشتراک گذاشته‌اند که نشان می‌دهد شماری از مقام‌های ارشد طالبان، از جمله «مولوی محمد یعقوب»، فرزند ملا عمر و وزیر دفاع کنونی حکومت طالبان، به بازدید قبر ملا عمر رفته‌اند. طالبان در حالی قبر بنیانگذار گروه خود را رونمایی می‌کند و اعضایش به بازدید آن می‌روند که به‌تازگی عکس‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد برای دومین بار، سنگ مزار احمدشاه مسعود، تخریب شده است. این اقدام طالبان اعتراض شهروندان افغانستان را در پی داشته است.
ایسنا در این رابطه به نقل از ایندیپندنت نوشته حکومت پیشین افغانستان در سال ۲۰۱۵ اعلام کرده بود «ملا عمر» دو سال پیش، در بیمارستانی در شهر کراچی پاکستان درگذشته است. سران طالبان مرگ بنیانگذار این گروه را دو سال پنهان کرده بودند و در این مدت، در روزهای مناسبتی، پیام‌هایی از جانب ملاعمر منتشر می‌کردند. حالا ۶ سال پس از مرگ ملا عمر، طالبان اعلام کرده او در چهارم اردیبهشت ۱۳۹۲ فوت شده است. طالبان علت مرگ ملا عمر را «قضای الهی» خوانده بودند. این گزارش می‌افزاید: در کتاب «زندگی مخفی ملا عمر» اثر بتی ‌دم، نویسنده هلندی، ادعا شده بود که بر خلاف تصور آمریکا، ملا عمر هرگز در پاکستان پنهان نشده و در زادگاهش در استان «زابل»، در فاصله پنج کیلومتری یک پایگاه آمریکایی زندگی می‌کرده است.
گفتنی است طالبان در حالی از مقبرملا عمر رونمایی کرده که پیش از این و در دوران حکومت این گروه در دهه ۹۰ میلادی به شدت با مقبره و زیارتگاه مخالف بود!