همزمان با اعلام رسمی دونالد ترامپ مبنی بر شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، موجی از نگرانی‌ها و انتقادات از سوی نظام حاکم بر این کشور به راه افتاده است. او گفته وضعیت آمریکا به جایی رسیده که برای نفت مجبور است گدایی کند و رئیس‌جمهورش را در پارلمان انگلیس مسخره می‌کنند. پس از ماه‌ها اما […]

همزمان با اعلام رسمی دونالد ترامپ مبنی بر شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، موجی از نگرانی‌ها و انتقادات از سوی نظام حاکم بر این کشور به راه افتاده است. او گفته وضعیت آمریکا به جایی رسیده که برای نفت مجبور است گدایی کند و رئیس‌جمهورش را در پارلمان انگلیس مسخره می‌کنند.
پس از ماه‌ها اما و اگر‌، دونالد ترامپ ۷۶ ساله بالاخره روز گذشته به صورت رسمی تصمیم خود برای حضور در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست‌جمهوری در آمریکا را اعلام کرد، با این هدف که ناکامی سال ۲۰۲۰ و شکست از جو بایدن را جبران کند و یک دوره چهار ساله دیگر بر مسند قدرت تکیه بزند. رئیس‌جمهور سابق آمریکا که ظاهرا از نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای چندان هم ناراضی نبوده، احتمالا از هفته‌های آتی کارزار انتخاباتی خود را سامان دهد و مبارزه را آغاز کند. دونالد ترامپ این خبر را دیروز در اقامتگاه خود در «مارالاگو» رسانه‌ای کرد.
رئیس‌ جمهور سابق آمریکا توضیحاتی درباره تصمیم خود ارائه کرد آنجا که گفت: «برای اینکه آمریکا را دوباره بزرگ و با شکوه کنم، امشب نامزدی خود را برای ریاست جمهوری آمریکا اعلام می‌کنم». او بار دیگر بایدن را در راس هجمه‌های خود قرار داد و افزود: «ما پیروز می‌شویم چون با همه قدرت مبارزه می‌کنیم و جو بایدن دیگر نمی‌تواند چهره کشور ما باشد». ترامپ این را هم گفت که مطمئن است در انتخابات آتی برخلاف سال ۲۰۲۰ به پیروزی خواهد رسید. ترامپ در اولین تبلیغاتی انتخاباتی خود، بار دیگر پاشنه آشیل این روزهای آمریکا را به رخ دموکرات‌ها کشید و تاکید کرد که خیلی بهتر از بقیه می‌داند که چطور اقتصاد آمریکا را سروسامان دهد.
ترامپ این را هم گفت که «در ابتدای دوره قبلی من به آرزوی غیرممکن یعنی استقلال منابع انرژی دست یافتیم….در دوره قبلی من، مشاغل از چین به ایالات متحده نقل مکان کردند… حالا اما تورم به بالاترین حد خود در ۵۰ سال گذشته رسیده است و ذخایر استراتژیک نفتی که من پر کردم در حال کاهش است.. شهرهای ما که زمانی امن و آرام بودند به کانون جنایت تبدیل شده‌اند… خروج از افغانستان شرم آورترین مرحله برای کشور ما بود…دشمنان ما را مسخره می‌کنند و امروز یک موشک، احتمالا روسیه، در داخل خاک لهستان افتاد…بایدن در کنفرانس‌های بین‌المللی به خواب می‌رود و در پارلمان بریتانیا مورد تمسخر قرار گرفت…بایدن ما را به سمت یک جنگ هسته‌ای سوق می‌دهد و دموکرات‌ها کشور ما را تقسیم کرده و به زانو درآورده‌اند….و سال پیش ما ملت بزرگی بودیم و به زودی دوباره به عنوان یک ملت بزرگ باز خواهیم گشت، مردم آمریکا عظمت و شکوه را به آمریکا باز خواهند گرداند…همین یک ساعت پیش، کنترل مجلس نمایندگان را دوباره به دست گرفتیم…تا سال ۲۰۲۴، رای دادن با انتخابات امسال متفاوت خواهد بود…با وجود اینکه نتوانستیم در سنا پیروز شویم، نباید امید خود را از دست بدهیم. نانسی پلوسی اخراج شده است که عالی است…با هم در مقابل فاسدترین قدرتی که می‌توان تصور کرد، ایستادگی خواهیم کرد‌، ماموریت من برای یک نامزد سنتی یا برای یک فرد نیست، بلکه برای میلیون‌ها نفر است…تنها نیروی کافی برای مبارزه با فساد، شما هستید. ما قبل از دوران ویروس چینی کار بزرگی انجام می‌دادیم…دستگاه حاکم در واشنگتن می‌خواهد ما را ساکت کند و ما به آن اجازه نمی‌دهیم و جنبش ما بزرگ‌ترین جنبش تاریخ است. می‌جنگیم و به هدف خود می‌رسیم… راهروهای تصمیم‌گیری را باز می‌گردانیم و چپ رادیکال در حزب دموکرات را شکست می‌دهیم…. اجازه نخواهیم داد که ایالات متحده به گدایی برای صاحبان نفت ادامه دهد…در دو سال گذشته، دولت بایدن اقتصاد آمریکا را نابود کرده است من دوره بعدی خود را با مقابله با تورم آغاز خواهم کرد….در دوران مسئولیتم با کشورهایی که نرخ ارز خود را در برابر دلار کاهش می‌دادند جنگیدم…شهرهای ما در حال پوسیدن هستند و خون‌ها ریخته می‌شود و ما قدرت پلیس را باز می‌گردانیم و من برای از بین بردن جنایت تلاش خواهم کرد.»
آمارها چه می‌گویند؟
براساس تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده از سوی نشریه «پولیتیکو» و شرکت «مورنینگ کانسالت»، اکثر آمریکایی‌ها موافق شرکت مجدد ترامپ در انتخابات نیستند. به گفته نتایج این نظرسنجی، ۵۳ درصد از واجد شرایط رای‌دادن در آمریکا بر این باورند که ترامپ به هیچ وجه نباید در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی شرکت کنند. همچنین حتی ۲۰ درصد آمریکایی‌ها هم نگفتند که ترامپ باید در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت کند. جالب اینکه حتی تعداد قابل توجهی از جمهوری‌خواهان که البته اکثریت را تشکیل نمی‌دهند هم نسبت به تصمیم ترامپ معترض‌اند. ۳۵ درصد از حامیان این حزب گفته‌اند که ترامپ نباید در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده شرکت کند. ۵۸ درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند هم می‌گویند که ترامپ محبوبیت لازم برای حضور در انتخابات را ندارد.
البته همزمان نباید از حامیان دو آتشه ترامپ در میان صفوف افراطی‌های دست راستی مانند گروه «پسران مغرور» و سایر گروه‌های فاشیستی غافل شد. این گروه‌ها هرچند که اکثریت آمریکا را تشکیل نمی‌دهند اما اعضایشان هم مسلح و هم اهل خشونت هستند و می‌توانند نتایج انتخابات آتی را تحت تاثیر اقداماتشان قرار دهند. همچنین ناگفته نماند که ترامپ عمیقا باور دارد که همه رسانه‌های جمعی و مراکز آماری در آمریکا علیه او کار می‌کنند و اطلاعاتی که درباره‌اش منتشر می‌کنند، دروغ محض است!
تصمیم ترامپ همچنین موجب عصبانیت و استرس دشمنان قدیمی او در حزب دموکرات شده است.
«نانسی پلوسی» نسبت به اعلام آمادگی ترامپ برای حضور در انتخابات ۲۰۲۴ واکنش نشان داده و آن را خبری بد برای آمریکا خوانده، او همچنین از بایدن خواسته تا تردید را کنار بگذارد و هر چه زودتر مانند رقیب جمهوری‌خواهش تمایل به حضور در عرصه رقابتی ۲۰۲۴ را اعلام کند. جو بایدن هفته پیش گفت که مایل است تا برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس‌جمهور در سال ۲۰۲۴ مبارزه کند، اما تا اوایل سال آینده میلادی تصمیم نهایی را اعلام نمی‌کند. پلوسی خطاب به «ای‌بی‌سی» گفت: «ترامپ فردی است که صداقت انتخابات ما را خدشه دار کرده است، به سوگند ریاست جمهوری خود احترام نمی‌گذارد و افراد عجیب و غریبی را به دفاتر خود راه می‌دهد که ارزش‌های دموکراسی ما را نمی‌شناسند». هم حزبی‌های ترامپ هم در برخی موارد، او را در سیبل انتقادات خود قرار می‌دهند. «مایک پنس» در کتاب خاطرات دوران مسئولیتش، می‌نویسد: «اظهارات ترامپ در جریان روز تحلیف بایدن خیلی بی‌ملاحظه بود و کاملا مشخص است که ترامپ قصد داشت بخشی از جنجال حمله به ساختمان کنگره باشد». حال باید دید که سیاستمدار تاجر‌پیشه آمریکایی چطور در سازوکاری که به آن اعتماد ندارد و بارها بر متقلبانه بودن آن تاکید کرده، اعتماد می‌کند و در فرآیند انتخابات وارد می‌شود.