خودتحقیری سیاسی آلمان با خرید مخفیانه گاز روسیه تحریم‌های خود علیه مسکو را دور زد در حالی که دولت آلمان طی ده ماه گذشته یکی از حامیان اصلی تحریم نفت و گاز روسیه بوده اما گزارش رسانه‌های این کشور حاکی است با نزدیکی زمستان سخت، دولت برلین در یک خود تحقیری آشکار، تحریم‌های خود علیه […]

خودتحقیری سیاسی
آلمان با خرید مخفیانه گاز روسیه تحریم‌های خود علیه مسکو را دور زد
در حالی که دولت آلمان طی ده ماه گذشته یکی از حامیان اصلی تحریم نفت و گاز روسیه بوده اما گزارش رسانه‌های این کشور حاکی است با نزدیکی زمستان سخت، دولت برلین در یک خود تحقیری آشکار، تحریم‌های خود علیه مسکو را دور زده و خرید مخفیانه گاز این کشور با واسطه بلژیک را در دستورکار خود قرار داده است. 
 
 
 
سرویس خارجی-
 
طی ۱۰ ماه گذشته و با آغاز جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا تحت امر آمریکا ۹ بسته تحریمی را علیه روسیه وضع کرده است. هدف از تحریم‌ها نیز ایجاد تردید در روسیه و کمک به پایان جنگ اوکراین عنوان شده است. با این وجود این به اعتراف خود غربی‌ها، اروپا نه تنها در هدف اعلامی توفیقی کسب نکرد بلکه با افزایش بی‌سابقه قیمت گاز و نفت، این روسیه بود که به میلیاردها دلار درآمد اضافی نسبت به قبل از شروع جنگ دست یافت. به گفته کارشناسان یکی از دهها دلیل اصلی شکست سیاست‌های تحریمی اروپا، عدم همراهی همه دولت‌های اروپایی و خرید پنهان نفت و گاز از روسیه است. در این میان خبر رسیده که آلمان هم که خود حامی اصلی تحریم‌های ضد روسی بوده از این تحریم‌ها تبعیت نکرده و به خرید پنهانی نفت و گاز از روسیه ادامه می‌دهد. در این رابطه شبکه تلویزیونی 
زد دی اف (ZDF ) آلمان به نقل از «استفان کوتس» معاون دانشگاه اقتصادی «کیل» گفته: «گاز روسیه همچنان از طریق بلژیک به سوی آلمان سرازیر است.» به گفته وی «آلمان سالانه حدود ۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع از روسیه می‌خرد که تقریبا ۵ الی ۶ درصد از کل نیاز آن است… ۱۳ درصد از واردات گاز طبیعی کشورهای اتحادیه اروپا از روسیه خریداری می‌شود و بلژیک، فرانسه و هلند کشورهایی هستند که بیشترین میزان استفاده از گاز روسی را دارند.»
بر اساس این گزارش اروپایی‌ها برای کاهش وابستگی خود به منابع انرژی روسیه، به خرید گاز مایع از قطر و آمریکا و تمرکز بر منابع دیگر روی آورده‌اند. «کلاوس ارنست»، رئیس‌کمیته انرژی بوندستاگ پارلمان آلمان ۸ آذرماه هشدار داد که این کشور هنوز راهی برای جایگزینی کامل گاز طبیعی روسیه پیدا نکرده است و حتی قرارداد گازی با قطر نیز این مشکل را جبران نخواهد کرد. به گزارش ایرنا «کلاوس ارنست»، در پیامی توئیتری نوشته: «دولت فدرال برای قرارداد گازی خود با قطر جشن گرفته است ولی واقعیت این است که ۲ میلیون تن گاز مایع قطر تنها ۳ درصد از مصرف گاز آلمان است و هنوز هیچ جایگزینی برای گاز روسیه وجود ندارد.» دولت آلمان ۸ آذرماه قراردادی ۱۵ ساله با کشور قطر برای خرید گاز مایع (LNG) امضا کرد. مقامات برلین امیدوارند این قرارداد بتواند بخشی از کمبود گاز این کشور جبران کند. به نوشته بلومبرگ، قرارداد گازی آلمان و قطر معادل ۶درصد از حجم گاز وارداتی از روسیه در سال ۲۰۲۱ خواهد بود. قرار است گاز قطر از سال ۲۰۲۶ به کشور آلمان صادر شود. به اعتقاد بلومبرگ در صورت اجرای قرارداد گازی قطر تنها یک سوم از گاز مورد نیاز آلمان تامین خواهد شد.
رکوردزنی دوباره قیمت برق در انگلیس
در انگلیس هم در حالی که اتحادیه‌های کارگری برای اعتصاب بزرگ و سراسری در بخش‌های مختلف خود را آمده می‌کنند و گفته می‌شود که بزرگ‌ترین اعتصاب این کشور در طول ۳ دهه گذشته خواهد بود خبر رسیده که قیمت برق دوباره در این کشور رکورد تازه‌ای را به نام خود ثبت کرده است. اپراتور ملی برق انگلیس دیروز (دوشنبه) از ثبت رکوردی تازه برای قیمت برق حاصل از انرژی باد خبر داده گفته که سرما و یخبندان و افزایش تقاضا در گرماگرم بحران انرژی حاصل از جنگ در اوکراین به این وضعیت دامن زده است. به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه گاردین قیمت برق برای تحویل در روز دوشنبه به رکورد ۶۷۵ پوند در هر مگاوات ساعت رسیده و در زمان اوج تقاضا در ساعت ۵ تا ۶ بعد از ظهر از رقم ۲ هزار و ۵۸۶ پوند در مگاوات ساعت گذشته است. این وضعیت به ویژه با سردتر شدن هوا و افزایش تقاضا برای انرژی در حال تشدید است و در نتیجه باعث بالا رفتن قیمت قبوض انرژی شده است. 
کارشاسان اعلام کرده‌اند که با تداوم سرما و یخبندان که انتظار می‌رود دست‌کم به مدت یک هفته ادامه داشته باشد به تامین‌کنندگان برق ضربه سنگینی وارد شود و این شرایط به ویژه باتوجه به جنگ در اوکراین که باعث بروز بحران انرژی در اروپا شده تشدید می‌شود. شبکه ملی اپراتور برق انگلیس در ماه اکتبر(مهر) هشدار داده بود که مجموعه مولفه‌هایی همچون سرما و کمبود گاز در اروپا می‌تواند منجر به قطع برق شود. در این میان کارشناسان از مردم خواسته‌اند تا با تنظیم دمای منازل و پوشیدن لباس‌های گرم در مصرف برق صرفه‌جویی کنند. خبرگزاری بلومبرگ نیز گزارش داده که قیمت برق روز دوشنبه آلمان ۳۳ درصد افزایش یافته و به ۴۳۴ یورو (۳۷۳ پوند) در هر مگاوات ساعت رسیده که بالاترین رقم از ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) به این سو به‌شمار می‌رود. در فرانسه نیز بهای برق با ۴۰ درصد افزایش به ۴۶۵ یورو در مگاوات ساعت رسیده است.
رکود اقتصادی در آمریکا
در آمریکا نیز مانند اروپا دولت این کشور با تورم و خطر رکورد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.«جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا در مصاحبه با نشریه «سی بی‌اس»، اظهار داشته خطر رکود همچنان اقتصاد این کشور را تهدید می‌کند. «یلن» همچنین کاهش چشمگیر تورم در پایان سال ۲۰۲۳ را پیش‌بینی کرده است: «من معتقدم اگر شوک غیرمنتظره‌ای وجود نداشته باشد، تا پایان سال آینده شاهد کاهش چشمگیر تورم خواهیم بود.» به گزارش تسنیم وزیر خزانه‌داری آمریکا با اشاره به اینکه کشور در حال حاضر یک سیستم بانک داری سالم و بخش خانگی و تجاری سالم دارد خاطرنشان کرد «من امیدوارم بازار کار همچنان به مسیر درست خود ادامه داده ومردم از درآمد و شرایط اقتصادی شخصی خود، رضایت داشته باشند.»
«یلن» در حالی این اظهارات را مطرح کرد که شاخص قیمت تولیدکننده که هزینه‌های تولید پیش از رسیدن محصول به قفسه‌های فروشگاه را نشان می‌دهد، ماه گذشته ۴/۷ درصد افزایش یافت و این رقم ۰/۳درصد نسبت به ماه قبل بیشتر بوده است.«جرمی پاول» رئیس‌بانک مرکزی آمریکا نیز ماه گذشته اظهار کرده بود که بانک مرکزی همچنان به افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم با سرعتی کمتر ادامه می‌دهد. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در اجلاس ماه جاری میلادی۵۰ واحد افزایش دهد.این در حالی است که نظرسنجی از ۶۰ تا ۶۵ اقتصاددان نشان می‌دهد شاخص تورم در آمریکا در تمام فصل‌های سال آینده افزایش‌ می‌یابد و سیاست پولی سخت‌گیرانه فدرال‌رزرو اقتصاد این کشور را وارد رکود می‌کند.
احتمال خاموشی کامل اوکراین
در اوکراین بحران انرژی بسیار شدیدتر از سایر مناطق اروپا به مردم این کشور فشار می‌آورد. نخست‌وزیر اوکراین درحالی که حملات هوایی روسیه به تاسیسات انرژی اوکراین و خاموشی‌های ناشی از آن همچنان ادامه دارد، اعلام کرده که محدودیت‌های قابل توجهی برای مصرف برق در این زمستان اعمال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، «دنیس شمیگال» در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک نوشت: در پی هشت موج از حملات موشکی روسیه، تمام نیروگاه‌های برق‌آبی و حرارتی کشور آسیب دیده‌ و ۴۰ درصد از تاسیسات شبکه ولتاژ بالا نیز با درجات متفاوتی تخریب ‌شده‌اند.نخست‌وزیر اوکراین با تاکید بر اینکه اعمال محدودیت‌ها برای مصرف برق در این زمستان اجتناب ناپذیر خواهد بود، افزود: دولت به وزارت انرژی دستورالعمل‌هایی برای اولویت‌بندی در باز‌سازی بخش خدماتی ارائه کرده که براساس آن تاسیسات زیرساختی حیاتی و بیمارستان‌ها در اولویت قرار می‌گیرند.«دمیترو کولبا»، وزیر خارجه اوکراین نیز می‌گوید قطعی کامل برق در سرتاسر اوکراین، احتمال و سناریویی کاملا واقعی است.به نوشته «اینتل ریپابلیک»، این احتمال وجود دارد که بسیاری از مردم اوکراین به مناطق روستایی و حومه شهرها نقل مکان کنند تا دست‌کم با استفاده از هیزم خود را در زمستان گرم نگه دارند.