روزنامه اعتماد روز گذشته گفت‌و‌گویی را با آذر منصوری از فعالین اصلاح‌طلب به عنوان دبيركل حزب اتحاد ملت منتشر کرده ...

سرویس سیاسی ـ
روزنامه اعتماد روز گذشته گفت‌و‌گویی را با آذر منصوری از فعالین اصلاح‌طلب به عنوان دبیرکل حزب اتحاد ملت منتشر کرده که وی در بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو مدعی شده است: «اینکه این اعتراضات چه دلایلی داشته و آیا این اعتراض است یا اغتشاش، صحبت زیاد شده است اما نمی‌توان علت و دلیل اعتراض مردم را به خارج از کشور نسبت داد. این نوع نگاه و مواجهه با اعتراض شهروندان، معنی‌ای جز انکار رنج واقعی مردم و نتیجه‌ای جز افزایش نفرت و خشم بیشتر آنها در کوتاه‌مدت و بلندمدت به دنبال نخواهد داشت.»
گفتنی است، با آنکه در جریان اغتشاشات اخیر آمریکا و اروپا به بهانه‌های حقوق بشری و حمایت صریح از آشوبگران، نظام و ملت ایران را بارها تحریم کرده‌ و حتی مقامات آمریکایی مانند جان بولتون به تسلیح آشوبگران در کشورهای همسایه صریحاً اعتراف کرده‌اند و دشمنان با اقدامات تروریستی در شاهچراغ و ایذه و… مردم و مأموران امنیتی را به شهادت رساندند، جریان غربگرا یا همان طیف مدعی اصلاحات همچنان در تلاش است تا نقش دشمنان نظام و مثلث عبری، عربی و غربی در طراحی اغتشاشات اخیر و هدایت و حمایت از اغتشاشگران را انکار کند.
آبان ماه گذشته وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در یک بیانیه مشترک تاکید کردند: مستندات اطلاعاتی موجود نشان می‌دهند سرویس جاسوسی سیا (C.I.A) با همکاری سرویس‌های جاسوسی هم پیمان و نیابتی‌های مُرتجع، پیش از آغاز آشوب‌ها، برای راه‌اندازی یک غائله‌ سراسری در ایران با هدف ارتکاب جنایت علیه ملّت بزرگ ایران و تمامیت ارضی کشور و نیز زمینه‌‌‌سازی برای تشدید فشارهای خارجی، طراحی مبسوطی به‌عمل آورده بود. طبق اطلاعات موجود نقش اصلی را در این میان آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (C.I.A) بعهده داشت و از همکاری نزدیک سرویس اطلاعات خارجی انگلیس خبیث، سرویس اطلاعات خارجی رژیم کودک‌کش صهیونیستی (موساد) و سرویس اطلاعات خارجی اَشرافیت بَدَوی آل‌سعود و چند کشور دیگر برخوردار بود.
همچنین تنها چند روز پس از آغاز اغتشاشات واشنگتن پست گزارشی از فعالیت گسترده آنلاین پنتاگون علیه ایران افشا کرد که با میلیون‌ها حساب جعلی توسط بخش فرماندهی مرکزی آن (سنتکام) اداره می‌شده است. بر اساس تحقیق این دو شرکت رصد اینترنتی، ایالات متحده آمریکا از زمان به قدرت رسیدن ترامپ در ۵ سال پیش، یک کارزار جنگ روانی و رسانه‌ای را علیه ایران و دو کشور چین و روسیه تحت رهبری وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به راه‌انداخته است. با این حال همچنان طیف مدعی اصلاحات در تلاشند تا رد پای غربی‌ها به‌ویژه آمریکایی‌ها در اغتشاشات اخیر را پاک کنند.
نکته قابل تامل اینکه اعتماد در حالی با آذر منصوری به عنوان دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت‌و‌گو کرده است که بنابر اعلام دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، انتخاب دوباره آذر منصوری به دبیرکلی حزب اتحاد ملت به دلیل محکومیت‌های قضایی و محرومیت اجتماعی غیرقانونی است.
۸ سال فرصت برای تغییرات ادعایی‌تان کافی نبود؟!
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «فردا دیر است»، نوشت: «در ماه‌ها و روزهای اخیر، شاهد دو رخداد مهم در عرصه داخلی و خارجی کشور بوده‌ایم. از یک‌سو، شاهد ناآرامی‌ها و اعتراضات خیابانی پاییزی هستیم. اجماع جامعه علمی و بسیاری از مسئولان و دست‌اندرکارانی که در نهادهای مختلف در چهل سال گذشته -که در این مدت بسیار با آنها به گفت‌وگو نشسته‌ام- بر آن است که این ناآرامی‌ها و اعتراضات ریشه‌های عمیق اقتصادی (عدم توسعه و فقر گسترده)، فرهنگی- اجتماعی (تحولات ارزشی نسلی، انسداد اجتماعی زنان و سیاست‌های نامناسب فرهنگی) و سیاسی (ناامیدی از نتایج صندوق رای، سیاست‌های رسانه‌ای و کوچ مرجعیت رسانه‌ای) و در مجموع ناامیدی از آینده بهتر دارند… با احتراز از اصلاح نگرش به جهان خارج و سیاست خارجی و ترمیم سیاست‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داخلی در بهترین حالت، به سیستمی خود تداوم‌دهنده خواهیم رسید. معتقدم اصلاحات راه بی‌بدیل و ضروری برای ایران امروز است.»
در این باره گفتنی است که نگارنده این سطور علی ربیعی از مدیران ارشد و سخنگوی دولت تدبیر و امید است که ۸ سال قدرت و تمام امکانات و ظرفیت‌های یک کشور هشتاد و چند میلیونی را در اختیار داشتند و با آن عملکرد فاجعه‌بار اقتصادی و مدیریتی، علت عمده نارضایتی‌ها و گلایه‌های به حق مردم هستند اما حالا به جای اینکه از این بابت عذر تقصیر به پیشگاه ملت بیاورند، در جای مدعی نشسته و دوباره برای ملت نسخه می‌پیچند.
روسیه به کشورهای دیگر گفت اگر پول گاز را به روبل پرداخت نکنید آن را قطع خواهد کرد
روزنامه هم میهن طی گفت‌وگویی آورده است: «در تحریم‌های سال ۹۰ تا ۹۲توانستیم زیرساخت‌هایی را برای مبارزه با آن ایجاد کنیم. از نیمه سال ۹۲ با اینکه اتفاقی در سیاست خارجی ما رخ نداد و تازه دولت حسن روحانی مستقر شده بود، دیدیم که تورم و قیمت ارز کنترل شد، منتها بعد از برجام همه ساختارهای مبارزه با تحریم را از بین بردیم، در صورتی که روسیه در مقابل تحریم برعکس عمل کرد. آنها فهم جدی به این موضوع داشتند، روس‌ها از سال ۲۰۱۴ که در مورد ماجرای «کریمه» با غرب به مشکل خوردند و از سوی آنها با تحریم‌های بسیار جزیی مواجه شدند، تلاش کردند که از دلار فاصله بگیرند و با چین وارد برنامه‌های راهبردی شدند. اکنون نیز از پیام‌رسان‌های غیرسوئیفت استفاده می‌کنند. یا در راهبردی دیگر روسیه به کشورهای دیگر گفت که اگر پول گاز را به روبل پرداخت نکنید آن را قطع خواهد کرد که باعث شد هم افزایش درآمد داشته باشد و هم ارزش پول خود را مدیریت کند.»
مصاحبه شونده همچنین می‌افزاید: «به‌هرحال ما با پدیده‌ای به نام تحریم مواجه هستیم و در عین حال می‌خواهیم رشد اقتصادی داشته باشیم، لذا باید به دو رویکرد توجه کنیم؛ اول اینکه از ابزارهایمان به‌خوبی استفاده کنیم و دوم به سمت تعامل و توافق برویم. به عقیده من رویکرد توافق کاملا شکست‌خورده است و حتی اگر این امر صورت بگیرد چون ماندگاری تحریم زیاد است تا رسیدن به شرایط عادی نزدیک به ۱۵ سال زمان نیاز است. در صورتی که رویکرد اول، هم در ماجرای روسیه خود را نشان داد و هم فضای آن در کشور مهیا است، چون فروش نفت قابل قبولی داریم و روند آن نیز افزایشی است. قیمت نفت هم به صورتی است که به دولت این قدرت را می‌دهد تا بتواند کار و تلاش بیشتری کند. درست است که اقتصاد روسیه بسیار بزرگ‌تر از کشور ما است و شرایط آنها با ما متفاوت است، اما عزمی که دارد و استفاده مناسبی که از ابزارهای خود می‌کند، می‌تواند برای ما نیز الگو و قابل استفاده باشد.»