رقابت متجاوزان سعودي و اماراتي در استان المهره يمن منجر به آن شده تا سعودي‌ها در معامله غيرقانوني كنترل بخش‌هايي از يك بندر اين استان مهم يمن را به‌دست آورند...

سرویس خارجی-
رقابت متجاوزان سعودی و اماراتی در استان المهره یمن منجر به آن شده تا سعودی‌ها در معامله غیرقانونی کنترل بخش‌هایی از یک بندر این استان مهم یمن را به‌دست آورند.
همزمان با ادامه جنگ در یمن، بخش‌هایی از جنوب این کشور به میدان معاملات و بذل و بخشش‌های غیرقانونی و چپاول گرایانه میان گروه‌های مزدور و متجاوزان اماراتی و سعودی تبدیل شده است. در این میان استان المهره در جنوب شرقی یمن همواره محل کش و قوس و درگیری میان نیروهای متجاوز و عوامل آنها بوده است و به تازگی بخش‌هایی از این استان توسط نیروهای وابسته به امارات به سعودی‌ها واگذار شده است. در همین ارتباط نیز روز دوشنبه معاون پیشین استاندار المهره خبر داد که عربستان سعودی بندر «قشن» در استان المهره را از یکی از مزدوران وابسته به امارات خریداری کرده است. «علی سالم الحریزی»، رئیس‌کمیته تحصن مسالمت‌آمیز در استان المهره و معاون پیشین استاندار در این استان همچنین از چپاول مزدوران اماراتی و سعودی در خاک این کشور به شدت انتقاد کرد و گفت: «یکی از سرکرده‌های نهاد موسوم به المجلس الانتقالی الجنوبی (شورای انتقالی جنوب) که وابسته به امارات است، بندر قشن واقع در المهره را به عربستان سعودی فروخته است.» وی با بیان اینکه این سرکرده، قرارداد فروش این بندر را امضا کرده است، گفت: «گویا این بندر، ملک پدری وی بوده است، ولی ساکنان المهره از یک وجب از خاک خود کوتاه نخواهند آمد. ما از خاک خود دفاع خواهیم کرد.» این سیاستمدار یمنی با اشاره به اینکه ساکنان المهره، نهاد موسوم به «شورای ریاستی» وابسته به عربستان را به رسمیت نمی‌شناسند، خاطر نشان کرد: «عربستان و اماراتِ اشغالگر، این شورا را تعیین کرده‌اند. لذا مشروعیت آن را به رسمیت نمی‌شناسیم.» وی با بیان اینکه مبارزات مردم المهره باعث شده است که اشغالگران ۹۰% از نیروهای خود را از این استان خارج کنند، تأکید کرد: «ساکنان المهره به زودی کنترل منابع زمینی و دریایی خود را در دست خواهند گرفت.» استان المهره یمن با توجه به اهمیت راهبردی که برای متجاوزان سعودی- اماراتی دارد، همیشه در ۷ سال گذشته مورد هجمه سیاسی، امنیتی و تجاری متجاوزان بوده است و سعودی‌ها و اماراتی‌ها برای نفوذ و کنترل بخش‌هایی از این استان با هم در حال رقابت هستند. استان المهره در شرق یمن قرار گرفته و مساحتی بالغ بر ۸۲۴۰۵ کیلومتر مربع دارد. در این استان یک دشت ساحلی و ارتفاعات و مناطق کوهستانی و صحرایی قابل توجهی وجود دارد. این استان همچنین خط ساحلی طولانی در بحر العرب و اقیانوس هند دارد که طول آن نزدیک به ۵۶۰ کیلومتر است. این استان همچنین منابع معدنی و کشاورزی و آبزی قابل توجهی دارد و چشم‌اندازهای زیبا و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بزرگی در آن نهفته است. از سوی دیگر انتشار خبر اعدام شهروندان یمنی از سوی آل‌سعود، با اعتراض شدید یمن مواجه شده است. وزارت حقوق بشر یمن در صنعا از سازمان‌های بین‌المللی و مردم جهان خواست در رد جنایت اعدام دو شهروند یمنی مقیم عربستان توسط رژیم سعودی موضع‌گیری کنند.