پس از قریب یک سال از آغاز جنگ اوکراین سفیر این کشور در انگلیس بدون اشاره به جزئیات گفته «فقط می‌توانم بگویم تلفاتمان در این جنگ، بسیار بالا و هولناک است
 

 
اعتراف نصفه و نیمه مقام اوکراینی

 

سرویس خارجی
پس از قریب یک سال از آغاز جنگ اوکراین سفیر این کشور در انگلیس بدون اشاره به جزئیات گفته «فقط می‌توانم بگویم تلفاتمان در این جنگ، بسیار بالا و هولناک است.» ده‌ها هزار نیروی اروپایی در کنار نظامیان ناتو و ارتش اوکراین، در حال جنگ با روسیه هستند.
دومین ماه از سال گذشته میلادی بود که جَو در غرب اروپا بسیار متشنج شد چرا که روسیه دائم تأکید می‌کرد که پیوستن اوکراین به ناتو و به‌طور کلی گسترش ناتو خط قرمزش است و امنیت ملی این کشور را تهدید می‌کند و در مقابل، اوکراین و سایر کشورهای اروپایی همسایه، روسیه را به تلاش برای احیای «امپراتوری روسیه/ اتحاد جماهیر شوروی» و به ‌دنبال آن سیاست‌های نظامی تهاجمی متهم می‌کردند؛ خلاصه هر چه که بود در ۵ اسفند ۱۴۰۰ یا ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ روسیه به اوکراین حمله کرد و جنگی شروع شد که معلوم نیست به کجا خواهد رسید. جنگ روسیه و اوکراین پس از ۱۰ ماه همچنان ادامه دارد و تبعات منفی مستقیم و غیرمستقیم آن نیز در همه حوزه‌ها چه اقتصادی و اجتماعی و چه نظامی و امنیتی همچنان اروپا و برخی از دیگر نقاط جهان را گرفتار کرده است. روشن‌ترین بخش از تبعات این جنگ «کشتگان» آن است.
این جنگ غرب و اروپا را نیز در مهلکه‌انداخته، اما اوکراینی‎‌ها و روس‌ها هستند که در این جنگ کشته می‌شوند؛ جنگی که به تعبیر وزیر دفاع اوکراین «جنگ برای ناتو» است! در آخرین اظهار نظر در مورد تلفات این جنگ، «وادیم پریستایکو»، سفیر اوکراین در لندن گفته: «اوکراین متحمل خسارات انسانی بسیار سنگینی شده است و مدام در حال از دست دادن مردمش است…ما در حال از دست دادن افراد زیادی هستیم، اما اعلام نمی‌کنیم که چه تعداد کشته شده‌اند و چند تن از آنها نظامی یا غیر‌نظامی هستند…اما می‌توان تصور کرد که این تعداد بسیار زیاد و هولناک است در حال حاضر نمی‌توان کاملاً آن را بررسی کرد.» در طرف مقابل روس‌ها معمولاً چندان علاقه‌ای به گفتن از تلفات خود ندارند؛ اما همان‌ها روز دوشنبه ۱۲ دی تأیید کردند که در حمله اوکراین به یک مقر موقت نظامیان روس در شهر ماکیوکا در منطقه دونتسک (در شرق اوکراین)، دست‌کم «۶۳ نظامی روسیه کشته شدند.» اوکراین شمار نظامیان کشته‌شده روسیه در این حمله را «حدود ۴۰۰ تن» اعلام کرده است. با این حال، تأیید کشته شدن ده‎ها تن از سربازان روسیه در یک عملیات، اذعان کم‌سابقه مسکو در بیش از ده ماه لشکرکشی این کشور به اوکراین محسوب می‌شود.
کرملین و پیشروی اهداف عملیات
در این اوضاع خبر می‌رسد که پس از آن‌که اوکراین درخواست آتش‌بس مسکو را رد کرد، مقامات محلی روز یکشنبه گزارش دادند که بمباران شبانه روسیه در شرق اوکراین از سر گرفته شد. «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه دستور یک آتش‌بس ۳۶ ساعته را به مناسبت کریسمس کلیسای ارتدوکس صادر کرد اما این دستور توسط کی‌یف رد شد. کرملین در همین راستا تصریح کرد: مسکو به «عملیات ویژه نظامی» خود در اوکراین ادامه خواهد داد. همچنین، خبرگزاری تاس به نقل از «سرگئی کرینکو»، معاون رئیس‌دفتر ولادیمیر پوتین اعلام کرد: اقداماتی که توسط رئیس‌جمهور پوتین برای این عملیات ویژه نظامی تدارک دیده شده، محقق خواهد شد و بی‌شک به پیروزی خواهیم رسید.«کاندولیزا رایس»، وزیر خارجه و «رابرت گیتس»، وزیر دفاع پیشین آمریکا در مقاله‌ای مشترک برای «واشنگتن پست» با عنوان «زمان به نفع اوکراین نیست» نوشتند مسکو مصمم است کنترل مناطقی که در بحبوحه درگیری‌ها در اوکراین به روسیه الحاق شد را حفظ کند. به گفته این دو مقام سابق آمریکایی، اغلب ظرفیت صنعتی اوکراین و ثروت معدنی آن تحت کنترل روسیه قرار دارد، درحالی که زیرساخت و اقتصاد اوکراین به شدت آسیب دیده است.
اشتباه مرگبار پدافند اوکراینی
منابع خبری دیروز اعلام کردند یک فروند جنگنده اوکراینی که برای عملیات هوایی در آسمان دونتسک اعزام شده بود، با شلیک اشتباه پدافند هوایی ارتش اوکراین سرنگون شده است. آن طور که خبر گزاری روسی «تاس» اعلام کرده این حادثه شامگاه شنبه رخ داده و جنگنده نیز از نوع «میگ-۲۹» متعلق به ارتش اوکراین بوده که نزدیک شهر «کوراخوفه» واقع در استان دونتسک سرنگون شده است.
همزمان وزیر دفاع اوکراین یعنی الکسی رزنیکوف گفته اوکراین خود را به‌گونه‌ای در اختیار کشورهای غربی گذاشته است که به ابزار جنگ نیابتی ناتو علیه روسیه تبدیل شده است. این اعتراف در بحبوحه اظهارات مکرر مقام‌های ارشد روسیه از جمله سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور مبنی بر اینکه ائتلاف غربی در اوکراین «جنگ نیابتی» علیه روسیه به راه‌انداخته است، صورت می‌گیرد.
فنلاندی‌ها در حال ذخیره هیزم
چنان‌که در اول گزارش به اشاره آمد، تبعات مستقیم و غیرمستقیم این جنگ دامن غربی‌ها و اروپایی‌ها را نیز گرفته است. افزایش قیمت حامل‌های انرژی و نگرانی از قطعی برق در زمستان، که از علل عمده‌اش همین جنگ است، باعث شده تا فنلاندی‌ها به دنبال ذخیره‌‌سازی هیزم و باز‌سازی منازل خود به منظور کاهش مصرف انرژی باشند. به گزارش ایسنا، کاهش صادرات نفت، گاز و برق از روسیه جمعیت کثیری از مردم در فنلاند را تحت‌الشعاع قرار داده است. درضمن، مشکلات فنی نیز باعث کاهش انتقال برق از یک نیروگاه برق اتمی داخلی شده و همین مسئله هشدارهایی را درباره قطعی برق در پی داشته است.
تظاهرات جلیقه زردها در فرانسه
بحران اقتصادی و انرژی در اروپا که به شدت تحت تأثیر جنگ اوکراین است، موجب نارضایتی‌های عمیق اجتماعی نیز شده ‌است. برای مثال، هواداران جنبش «جلیقه زردها» روز شنبه، تظاهراتی علیه تورم و هزینه‌های بالای زندگی در مرکز پاریس، پایتخت فرانسه برگزار کردند. تظاهرات روز شنبه «جلیقه زردها» از ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی از میدان برتویل در منطقه هفتم پاریس آغاز شد. این اعتراض به وضعیت معیشتی و تورم در کشور فرانسه و همچنین خودداری دولت از استفاده از ماده ۴۹.۳ مربوط به اصلاح قانون کار است.از طرف دیگر، با روشن‌تر شدن جزئیات طرح جدید و بحث برانگیز اصلاحات بازنشستگی از سوی دولت فرانسه، یک نظرسنجی نشان داد که ۵۲ درصد از پرسش‌شوندگان گفتند که مایلند این کشور در ماه‌های آینده با ظهور «جلیقه زردها»، یک «انفجار اجتماعی» را تجربه کند. بر اساس نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه Ifop همچنین مشخص شد ۷۹ درصد از فرانسوی‌های شرکت‌کننده وقوع یک سناریوی انفجار اجتماعی قریب‌الوقوع را که شامل یک جنبش اعتراضی جدید می‌شود، واقعی می‌دانند.
مجازات سریع معترضان در آلمان
نمی‌توان ناآرامی‌های شب سال نو میلادی در آلمان را نیز کاملاً بی‌ارتباط با این جنگ دانست؛ حدأقل از این نظر که این جنگ نارضایتی‌ها را در این کشور نیز تشدید کرده است. در همین رابطه خبر می‌رسد که وزیر کشور آلمان و برخی دیگر از وزرای کابینه فدرال آلمان اعلام کردند که عاملان ناآرامی‌ها و حملات به پلیس در شب سال نو باید به شدت و سریع مجازات شوند. پس از حملات به خدمات اورژانس در برلین و سایر شهرهای بزرگ آلمان در شب سال نو، چندین وزیر فدرال آلمان خواستار محکومیت سریع و سخت برای عاملان این حملات شدند. حملات متعددی با وسایل آتش‌زا به اورژانس به ویژه در برلین صورت گرفت و امداد و نجات و آتش نشانان نیز مورد حمله قرار گرفتند. چند نفر هم مجروح شدند. در مجموع ۱۸ ملیت مختلف در میان مظنونین ثبت شد. ۴۵ نفر از مظنونان تابعیت آلمانی دارند. ۲۷ مظنون ملیت افغانستان و ۲۱ سوری هم در بین مظنونین ‌این حملات شناسایی شدند.
خبر دیگر از آلمان آن‌که بر اساس گزارش یک خبرگزاری آلمانی، تعداد آلمانی‌هایی که از خدمت در ارتش این کشور خودداری کرده‌اند از زمان شروع جنگ در اوکراین تا کنون حدوداً پنج برابر شده است. خبرگزاری آلمانی آر.ان.دی به نقل از آمارهای ارائه شده از سوی دفتر فدرال امور مدنی و خانواده آلمان گزارش کرد،‌ تعداد آلمانی‌هایی که از خدمت برای ارتش این کشور امتناع می‌کنند از زمان شروع جنگ در اوکراین
تا کنون نزدیک به پنج برابر شده است.