عفو بین‌الملل اعلام کرده، افشای این‌که مقامات سعودی ویراستاران سایت ویکی‌پدیا را برای کنترل اطلاعات وارده درباره این کشور استخدام می‌کند...

عفو بین‌الملل اعلام کرده، افشای این‌که مقامات سعودی ویراستاران سایت ویکی‌پدیا را برای کنترل اطلاعات وارده درباره این کشور استخدام می‌کند، و برخی از ویراستاران را که حاضر به همکاری نیستند، بازداشت و زندانی می‌کند، یادآوری دیگری از میزان تلاش سعودی‌ها برای ساکت کردن نظرات انتقادی است.
محیط سایبر حکومت‌های استبدادی را تغییر نداده و خودکامگان محیط سایبر را نیز محل تُرک‌تازی خود می‌دانند. سه روز پیش بود که خبر آمد، مقامات امنیتی سعودی دو ویرایشگر ارشد منطقه‌ای ویکی‌پدیا را بازداشت و به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم کرده‌اند. مقامات سعودی «اسامه خالد» را به ۳۲ سال و «زیاد السوفیانی» را به ۸ سال زندان محکوم کردند. به گفته منابع، این رژیم با نفوذ در رده‌های مدیران منطقه‌ای ویکی‌پدیا، در تلاش برای کنترل محتوای آن بوده است. عفو بین‌الملل، حالا در واکنش به این اتفاقات، در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرده در حالی که جهان پیشرفت عربستان را جشن می‌گیرد[!] مقامات سعودی در واقع تلاش‌های بی‌سابقه‌ای را برای کنترل بر انتشار اطلاعات درباره این کشور و بهبود چهره آن انجام می‌دهند.
آن‌طور که ایسنا نوشته، عفو بین‌الملل در ادامه آورده، این بار اولی نیست که مقامات سعودی به تریبون‌های رسانه‌ای جهان نفوذ می‌کنند؛ در ماه گذشته میلادی یک کارمند سابق توئیتر به جاسوسی برای آل‌سعود با سوءاستفاده از جایگاهش برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی از مخالفان سعودی محکوم شد. برخی محافل حقوقی فاش کردند، مقامات سعودی به سایت ویکی‌پدیا نفوذ کرده و دو تن از مدیران آن را در تلاش برای کنترل محتوای این دایرهًْ المعارف اینترنتی زندانی کردند. این افشاگری مربوط به یک رسوایی جدید در عربستان است که کمتر از یک ماه پس از صدور حکم حبس برای کارمند سابق توئیتر به اتهام جاسوسی برای رژیم سعودی رسانه‌ای شد.
سازمان «دموکراسی اکنون جهان عرب» (داون) که دفتر آن در واشنگتن قرار دارد و سازمان «سمکس» در بیروت طی بیانیه مشترکی اعلام کردند، تحقیقی که مؤسسه «ویکی‌مدیا»، مدیر این دایرهًْ المعارف اینترنتی انجام داد، نشان می‌دهد که دولت عربستان به کارمندان ارشد ویکی‌پدیا در منطقه نفوذ کرده و برخی از شهروندان سعودی را مجبور کرده به عنوان عاملی برای آنها کار کند.
آزادی فعال برجسته عربستانی بعد از ۱۰ سال
سازمان دموکراسی اکنون برای جهان عرب (داون) اعلام کرد که مقامات سعودی دکتر «عبدالکریم الخضر» استاد دانشگاه و یکی از بنیانگذاران انجمن قدیمی حقوق مدنی و سیاسی عربستان «حسم» را که به خاطر دفاع از حقوق بشر در عربستان بازداشت شده‌ بود، پس از سپری کردن ۱۰ سال حبس آزاد کردند. به گزارش تسنیم، مقامات سعودی این فعال سیاسی را پس از ۱۰ سال حبس آزاد کردند اما وی به مدت ۱۰ سال ممنوع السفر است.