هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا در کتاب جدیدش نوشته، لغو نامزدی اوکراین برای عضویت در ائتلاف ناتو و اتخاذ وضعیت بی‌طرف از سوی این کشور به درگیری با روسیه پایان می‌دهد...

سرویس خارجی
«هنری کیسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا در کتاب جدیدش نوشته، لغو نامزدی اوکراین برای عضویت در ائتلاف ناتو و اتخاذ وضعیت بی‌طرف از سوی این کشور به درگیری با روسیه پایان می‌دهد.
جنگ اوکراین غیر از تباهی و ویرانی برای خود اوکراین و بحران اقتصادی چیزی برای اروپا به ارمغان نیاورده است.با این وجود اصرار دو طرف به ادامه یک جنگ بی‌حاصل به یک بن بست سیاسی و نظامی منجر شده است.طی ۱۰ ماهی که از شروع جنگ اوکراین می‌گذرد بسیاری از کارشناسان واقع‌گرا در روابط بین‌الملل مثل
«هنری‌کیسینجر»،«استفان والت» و «جان مرشایمر» بارها اعلام کرده‌اند که این اصرار غربی‌ها به پیوستن اوکراین به ناتو بود که موجب جنگ کنونی شد.در نتیجه اگر اوکراین از خواسته خود برای عضویت در ناتو عقب بنشیند و غربی‌ها نیز این مسئله را رها کنند حل و فصل جنگ اوکراین به صورت مسالمت‌آمیز و از طریق مذاکره دور از دسترس نخواهد بود.«هنری کیسینجر»، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی در دولت‌های اسبق آمریکا در کتاب جدید خود نیز بار دیگر گفته است، بی‌طرف شدن وضعیت اوکراین راه پایان دادن به درگیری این کشور با روسیه است.
بر اساس بررسی نشریه «فارین افیرز» از کتاب جدید هنری کیسینجر تحت عنوان «رهبری:‌ شش درس استراتژی جهانی»، این وزیر امور خارجه اسبق آمریکا اشاره می‌کند: «اگر اوکراین به ائتلاف ناتو بپیوندد، مرزهای این بلوک در ۵۰۰ کیلومتری مسکو قرار می‌گیرد و این روسیه را از عمق استراتژیکی که همیشه به روی آن حساب باز کرده، محروم می‌کند»مشاور امنیت ملی دولت اسبق آمریکا همچنین متذکر می‌شود، ‌راه‌حل جنگ فعلی در اوکراین یک «اوکراین بی‌طرف» است.به گزارش فارس به نقل از نوشته «فارین افیرز»‌، کیسینجر معتقد است که روسیه دست کم تا چند دهه با نفوذ باقی خواهند ماند اما این کشور به دلیل گستردگی خاکش و فقدان پتانسیل دفاعی در جغرافیایش درگیر یک «احساس عدم امنیت پایدار» که ریشه‌های عمیق در تاریخش دارد خواهد بود.ماه اوت(مرداد) گذشته نیز کیسینجر توصیه به پایان دادن به جنگ اوکراین با مذاکرات کرده و گفته بود که به طول انجامیدن جنگ در این کشور ممکن است منجر به تشدید درگیری شود.
وعده کاهش کمک‌ها به اوکراین
خبر دیگر این که با تسلط جمهوری خواهان بر مجلس نمایندگان آمریکا به نظر می‌رسد که دوران ماه عسل کمک‌های سخاوتمندانه به اوکراین از سوی واشنگتن نیز به پایان رسیده باشد. بر اساس گزارش یک نشریه انگلیسی، «کوین مک‌کارتی» جمهوری‌خواه با دادن وعده محدود کردن کمک‌های اقتصادی و نظامی آمریکا به اوکراین به قانونگذاران محافظه‌کار کشورش توانسته به کرسی ریاست مجلس نمایندگان آمریکا برسد.
به گزارش ایسنا، روزنامه دیلی‌تلگراف در این زمینه گزارش داد کوین مک‌کارتی، به چند قانونگذار محافظه‌کار وعده داد به تصویب قوانینی برای محدود کردن کمک‌های نظامی و اقتصادی آمریکا به اوکراین در آینده کمک خواهد کرد و به این ترتیب چند رای باقی مانده‌ای که برای کسب حد نصاب لازم برای رسیدن به این ریاست احتیاج داشت، را به دست آورد.در گزارش این روزنامه انگلیسی آمده است: امتیاز مربوط به اوکراین یکی از امتیازهای مهمی بود که مک‌کارتی جمهوری‌خواه از ایالت کالیفرنیا برای جلب نظر همکاران متمردی که با انتخابش به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا مخالفت کرده بودند، قبول کرده است.
بر اساس این گزارش به دنبال برگزاری انتخابات میان‌دوره ماه نوامبر(آبان) کنگره آمریکا، جمهوری‌خواهان توانستند کنترل مجلس نمایندگان کنگره ایالات متحده را به دست بیاورند اما انتصاب ریاست دوره جدید این مجلس پنج روز طول کشید و بعد از برگزاری ۱۵ دور رای‌گیری به نتیجه رسید.از زمانی که روسیه حمله نظامی خود به اوکراین را در فوریه (اسفند ۱۴۰۰)گذشته آغاز کرد، کنگره آمریکا بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار کمک این کشور برای اوکراین را تصویب کرده است. این کمک‌های آمریکا برای اوکراین باعث ناخرسندی قانونگذاران «فراکسیون آزادی» شامل مت گیتز، نماینده جمهوری‌خواه فلوریدا و لورن بوبرت، نماینده جمهوری‌خواه کلرادو شده است. «گیتز» رهبر گروهی متشکل از ۲۰ نماینده در مخالفت با انتخاب مک‌کارتی به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را بر عهده داشت و در یک مقطع زمانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را برای این سمت معرفی کرد.
نگرانی تولید کنندگان انگلیسی
از بحران اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین در اروپا نیز خبری‌های جدید حکایت از آن دارد که بر اساس یافته‌های یک نظرسنجی، حدود دو سوم تولیدکنندگان انگلیسی نگرانند که برنامه‌های دولت برای کاهش حمایت مالی از مشاغل در بحبوحه بحران انرژی به قطع برق کارخانجات در زمستان امسال بینجامد. به گزارش ایرنا، روزنامه گاردین روز دوشنبه به نقل از گروه صنعتی «میک یوکی» که ۲۰ هزار تولیدکننده انگلیسی را نمایندگی می‌کند، اعلام کرد که کاهش حمایت‌های مالی لندن موجب تشدید بیکاری و کاهش تولید کارخانه‌ها شده و به اقتصاد آسیب می‌رساند.بر اساس این نظرسنجی از بیش از ۲۰۰ مدیر صنایع تولیدی، نزدیک به سه چهارم شرکت‌ها (۷۰درصد ) پیش‌بینی می‌کنند که هزینه‌های انرژی آنها در سال جاری افزایش خواهد یافت و دو سوم آنها نیز انتظار دارند که در نتیجه افزایش هزینه‌ها، تولید یا نیروی کار خود را کاهش دهند.بر اساس یافته‌های نظرسنجی میک یوکی، بیش از ۶۰ درصد از کارفرمایان به نحو فزاینده‌‌ای نگران قطع برق و تاثیر آن بر کسب‌ و کارشان هستند. تقریباً دو سوم (۶۴ درصد) آنان گفته‌‌اند که افزایش هزینه‌‌های انرژی، بزرگ‌ترین خطر را برای شرکت آنها به همراه دارد. بیش از ۱۳ درصد پاسخ دهندگان به طور خاص به تعطیلی کسب ‌و کارشان فکر کرده و بیش از ۱۰ درصد مدیران صنایع نیز به انتقال کسب و کارشان به کشورهای دارای انرژی ارزان‌‌تر فکر می‌کنند.
از سوی دیگر نخست‌وزیر انگلیس که کشورش بعد از مشکلات در بخش اقتصاد، انرژی و مهاجرت حالا گرفتار بحران در بخش بهداشت و درمان شده، همه‌گیری کووید-۱۹ را مقصر این بحران دانست! به گزارش فارس، در حالی که انگلیس سال ۲۰۲۳ را با اعتصاب کارمندان حوزه بهداشت و درمان در اعتراض به وضعیت معیشتی آغاز کرد، ریشی سوناک در مصاحبه‌ای که با «لورا کوئنسبرگ»، مجری برنامه «بی.بی.سی ساندی» با موضوع بحران فعلی در «سازمان سلامت ملی» انگلیس انجام داد، مدعی شد همه‌گیری کووید-۱۹ باعث ایجاد فشار عظیم فعلی به نظام سلامت کشورش شده است.منتقدان سوناک می‌گویند دلایل اصلی مشکلات فعلی در بخش سلامت انگلیس مدتها قبل از همه‌گیری کووید-۱۹ رخ داده‌اند و سالها سوءمدیریت در این حوزه عامل وقوع این بحران است.