نشریه آمریکایی "نشنال اینترست" در گزارشی نوشت خرید هواپیمای سوخو-35 روسی و دیگر سامانه های پدافندی پیشرفته روسی (اس-400) از سوی ایران ریسک حمله به برنامه هسته ای این کشور را بالا می برد...

نشریه آمریکایی “نشنال اینترست” در گزارشی نوشت خرید هواپیمای سوخو-۳۵ روسی و دیگر سامانه های پدافندی پیشرفته روسی (اس-۴۰۰) از سوی ایران ریسک حمله به برنامه هسته ای این کشور را بالا می برد.
محور نظامی روسیه و ایران خطرناک می شود

تصویر ژئواستراتژیک معامله احتمالی روسیه و ایران، به هیچ وجه بهتر از جنبه های نظامی خرید سوخو-۳۵ ایران نیست. ایران با انتقال برخی تجهیزات نظامی به روسیه، به تامین کننده اصلی پهپاد برای دومین صادرکننده بزرگ تسلیحات در جهان تبدیل شده است. تقریبا هر هفته، ارتش روسیه عمدا زیرساخت‌های حیاتی و مراکز جمعیتی اوکراین را با پهپادهای انتحاری شاهد-۱۳۶ و شاهد-۱۳۱ ساخت ایران هدف قرار می‌دهد. بدتر از آن، ایران اکنون آماده انتقال موشک های بالستیک کوتاه برد فاتح-۱۱۰ برای حمایت از برنامه توسعه طلبانه پوتین در فضای پس از شوروی است. موشک های فاتح-۱۱۰ حامل کلاهک های بسیار مخرب هستند و یک مسیر شبه بالستیک را دنبال می کنند که رهگیری آنها را سخت تر می کند. اگر موشک‌های بالستیک ایران به تعداد زیاد ارسال شوند، می‌توانند تلفات گسترده ای در اوکراین ایجاد کنند.
در مقابل، ایران یک بسته دفاعی ادعایی از روسیه دریافت می کند. خبر بد این است که تحویل برنامه ریزی شده سوخو-۳۵ ممکن است فقط نوک کوه یخ باشد. به طور فرضی، موشک‌های ضد کشتی روسی و سامانه‌های استراتژیک سام، قابلیت‌های حیاتی را در اختیار ایران قرار می‌دهند. برخی از فناوری‌های موتور موشک باقی‌مانده شوروی حتی می‌توانند به ایران در توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBM) مناسب برای حمل محموله‌های هسته‌ای استراتژیک کمک کنند.

ژئوپلیتیک چالش جدید بسیار پویا است. تهران و مسکو یک مسیر پشتیبانی نظامی از دریای خزر تا کانال دون-ولگا و دریای آزوف ایجاد کرده اند. تکثیر پهپادهای ایرانی اکنون یک چالش در سمت جبهه شرقی برای ناتو است. به همین ترتیب، جنگنده های پیشرفته روسیه به زودی از آسمان ایران محافظت خواهند کرد، آن هم زمانی که حکومت ایران بیش از هر زمان دیگری در حال نزدیک شدن به ظرفیت دستیابی به سلاح هسته ای است.
منبع:

Iran’s Su-35 Aircraft Procurement Is More Dangerous Than You Think | The National Interest
https://nationalinterest.org/feature/iran%E2%80%99s-su-35-aircraft-procurement-more-dangerous-you-think-206080