با ورود جنگ اوکراین به دومین سال خود و افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها نخست‌وزیر مجارستان را به این نتیجه رسانده که این جنگ هیچ پیروزی نخواهد داشت و همه بازنده‌اند.

با ورود جنگ اوکراین به دومین سال خود و افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها نخست‌وزیر مجارستان را به این نتیجه رسانده که این جنگ هیچ پیروزی نخواهد داشت و همه بازنده‌اند.

سرویس خارجی-

در یک سالگی اوکراین اخبار و گزارش‌ها حکایت از آن دارد که هر دو طرف روسیه و اوکراین خود را برای دور جدیدی از حملات علیه مواضع یکدیگر آماده می‌کنند. طرف روسی به گفته مقامات اروپایی و آمریکایی بیش از ۵۰۰ هزار نیرو در خطوط تماس آماده کرده تا عملیات تازه‌ای را علیه اوکراین آغاز کند. در طرف مقابل نیز «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین به طور علنی از آماده‌‌سازی کیف برای حمله به کریمه و خارج کردن این شبه‌جزیره از قلمرو روسیه خبر داده است. زلنسکی در این باره گفته است: «ما در حال تدارک اقدامات نظامی و آماده‌‌سازی آن هستیم. از لحاظ روانی همین حالا هم آماده‌ایم. از لحاظ فنی هم مهیا هستیم و تسلیحات، یگان‌ها و انواع و اقسام واحدهای تهاجمی را آماده و نه تنها در اوکراین، بلکه افرادی را برای آموزش به سایر کشورها اعزام کرده‌ایم.» پیش از این مقامات و کارشناسان غربی بارها به زلنسکی هشدار داده‌اند که بازپس گیری کریمه از روسیه غیر ممکن است. با وجود آمادگی دو طرف برای شروع دور تازه‌ای از جنگ اما به گفته مقامات و رسانه‌های اروپایی ادامه این جنگ به نفع اروپا نیست. نخست‌وزیر مجارستان که از همان روزهای آغازین جنگ پیش‌بینی آمدن چنین روزهایی را کرده بود این بار گفته است: در جنگ اوکراین و روسیه هیچ برنده‌ای وجود نخواهد داشت و مذاکرات فوری آتش بس و صلح باید در اسرع وقت آغاز شود. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی«ویکتور اوربان» روز جمعه گفت: «روسیه نمی‌تواند در جنگ پیروز شود زیرا غرب آن‌قدر سلاح، انرژی و پول برای اوکراین بسیج می‌کند که پیروزی در تقابل نظامی‌رودررو برابر چنین قدرتی غیرممکن است. اما در مقابل، تصور کسانی که فکر می‌کنند روسیه که یک قدرت هسته‌ای است از پا در می‌آید، باطل است» اوربان افزود، «پیشنهاد مجارستان برای اعزام نیروهای صلح به قلمرو اوکراین ممکن است به زودی در دستور کار قرار گیرد.»وی گفت، «اروپا اشتباه کرد که کمک به اوکراین را محدود نکرد؛ زیرا با گذشت هر روز بیشتر و بیشتر پایش به جنگ کشیده می‌شود.»
تروئیکای اروپا به دنبال صلح!
با ادامه جنگ تردیدها نسبت به پیروزی اوکراین نیز افزایش پیدا کرده است و دولت‌های اروپایی علی‌رغم لفاظی‌های ظاهری مبنی بر حمایت از دولت اوکراین تا هر زمان که جنگ طول بکشد اما در پشت پرده به دنبال ترغیب زلنسکی برای شروع مذاکرات صلح با پوتین هستند.
روزنامه وال استریت ژورنال در همین رابطه به نقل از مقام‌های فرانسه، انگلیس و آلمان نوشت: این سه کشور اروپایی در صدد هستند اوکراین را برای شروع مذاکرات صلح با روسیه در اواخر امسال ترغیب کند.به نوشته این روزنامه، این درحالی است که برخی از شرکای غربی کیف نسبت به توانایی این کشور برای در اختیار گرفتن مجدد تمام سرزمین خود، تردید دارند.
به گزارش ایسنا، مقامات غربی به روزنامه وال استریت ژورنال گفتند که گرچه امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به صورت عمومی خواستار «حمله‌ای نظامی» شده که «روسیه را عقب رانده و راه را برای مذاکره باز کند»، اما او در خفا به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پیشنهادهایی داده که برای کیف «دشوار» هستند. به گفته منابع آگاه، رهبران آلمان و فرانسه در ضیافت شام ماه گذشته خود در کاخ الیزه، به زلنسکی گفتند که باید کم‌کم به فکر آغاز گفت‌وگوهای صلح باشد. با این حال، لندن، پاریس و برلین از تایید یا رد این گزارش خودداری کردند.یک مقام ارشد فرانسوی به وال استریت ژورنال گفت: مدام می‌گوییم روسیه نباید پیروز شود؛ ‌ اما این به چه معناست؟ اگر جنگ با همین شدت به طول بینجامد، اوکراین شکست‌های تحمل‌ناپذیری متحمل خواهد شد.ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس هم برای تشویق زلنسکی به مذاکره، طرحی پیشنهاد داده که به اوکراین تجهیزات، تسلیحات و مهمات نظامی پیشرفته‌ مضاعفی می‌دهد. این طرح قرار است در نشست ناتو در ماه ژوئیه(تیر) مورد بررسی قرار گیرد.یک مقام انگلیسی که نخواست نامش فاش شود، گفت: باید در نشست ناتو پیشنهاد روشنی به اوکراین داده شود و همچنین نوعی پیروزی سیاسی به زلنسکی پیشنهاد شود که بتواند با ارائه آن به مردم کشورش، انگیزه مذاکره را ایجاد کند. آلمان و فرانسه نیز حامی این طرح بوده و آن را راهی برای «افزایش اعتماد به نفس» و «انگیزه اوکراین برای مذاکره با روسیه» می‌دانند.
تقصیر ما بود
در حالی که اروپایی‌ها زلنسکی را برای شروع مذاکرات با پوتین تحت فشار قرار داده‌اند اما یک سناتور سابق آمریکا گفته است که این جنگ تقصیر واشنگتن بوده است. «ریچارد بلک»، سناتور سابق ایالت ویرجینیای آمریکا نیز به خبرگزاری «راشا تودی» گفت که آمریکا با دخالت در امور داخلی کشورهای جهان در دست‌کم دو جنگ بزرگ، یعنی جنگ عراق و جنگ اوکراین، نقش داشته است. به گزارش ایسنا، وی همچنین تصریح کرد که این دخالت خارجی در مناقشه‌های خارج از مرزهای آمریکا چیزی نیست که اکثر مردم آمریکا خواستارش باشند، اما ظاهراً دستگاه سیاست خارجه آمریکا دستور کار دیگری دارد که از خواست مردم این کشور ناشی نمی‌شود.او آمریکا را مسئول هر دو مناقشه عراق و اوکراین دانست و گفت که واشنگتن «از آن سوی کره زمین آمد و با اعمال قدرت نظامی، دولت عراق را سرنگون کرد» و حالا هم با اوکراین همین کار را کرده است. این سناتور سابق آمریکایی گفت که مناقشه اوکراین از آنجا آغاز شد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در «۲۰۱۴ یک کودتای خونین در اوکراین به راه‌انداخت و ویکتور یانوکوویچ را که کاملا قانونی به قدرت رسیده بود، به زیر کشید». او در ادامه گفت که واشنگتن به جای یانوکوویچ یک «شورای نظامی انقلابی» نشانده و شروع کرد به «ارسال تسلیحات پیشرفته» به اوکراین تا «یک نیروی نظامی بسیار قدرتمند» ایجاد کند.او ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری کنونی اوکراین را «دست‌نشانده» آمریکا دانست که «دستورات واشنگتن» را اجرا می‌کند.
واکنش آمریکا به طرح صلح چین
آمریکا از سوی دیگر با تلاش‌های چین برای برقراری آتش‌بس مخالفت کرده است.جو بایدن رئیس‌جمهوردر مصاحبه‌ با شبکه ای‌بی‌سی نیوز پس از انتشار طرح صلح پکن درباره جنگ اوکراین، ادعا کرد، این ایده که چین درباره نتیجه جنگ مذاکره خواهد کرد، منطقی نیست. به گزارش رویترز، بایدن در سالگرد جنگ اوکراین گفت: پوتین طرح صلح چین را تشویق می‌کند، پس چطور می‌تواند خوب باشد؟ من چیزی در طرح چین ندیدم» «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به طرح صلح پیشنهادی ۱۲‌بندی چین برای اوکراین مدعی شد روسیه از هر وقفه در جنگ برای تجدید قوای خود استفاده می‌کند. به نوشته رویترز، طرح چین از هر دو طرف می‌خواهد با کاهش تنش تدریجی موافقت کنند و درباره استفاده از تسلیحات اتمی هشدار می‌دهد. به نوشته این خبرگزاری، این طرح که وزارت خارجه چین منتشر کرد، عمدتاً تکرار موضع چین از زمانی است که روسیه عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین را در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ۱۴۰۰) آغاز کرد.