کیف» پایتخت اوکراین بامداد دیروز (جمعه) از انفجارهای شدید لرزید و آژیرهای حمله هوایی در سراسر این کشور به دنبال حملات موشکی سنگین روسیه به صدا در آمد. همزمان منابع آمریکایی به نقل از فرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا اعلام کردند

آغاز حملات سنگین به کیف و نگرانی ژنرال آمریکایی از «ارتش بزرگ روسیه»

سرویس خارجی-
«کیف» پایتخت اوکراین بامداد دیروز (جمعه) از انفجارهای شدید لرزید و آژیرهای حمله هوایی در سراسر این کشور به دنبال حملات موشکی سنگین روسیه به صدا در آمد. همزمان منابع آمریکایی به نقل از فرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا اعلام کردند ارتش روسیه بعد از شروع جنگ بزرگ‌تر شده است.
۴۲۹ روز از جنگ اوکراین می‌گذرد. جنگی که اوکراین را ویران و اروپا را دچار بحران و رکود اقتصادی و بعضا حتی پشیمانی کرده است. پیش از این اسناد فاش شده سیا و پنتاگون خبر از شروع یک «ضد حمله بزرگ بهاری» از سوی اوکراین خبرداده بودند؛ عملیاتی که به دنبال افشای اسناد مربوط به آن و به گفته ژنرال‌های اوکراینی تغییرکرد. در همین رابطه یک رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه از بیم دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره احتمال شکست اوکراین در ضدحمله بهاری خبر داده است. پایگاه «پولیتیکو» در گزارشی نوشته بود که دولت بایدن به صورت بی‌سر و صدا در حال آماده شدن برای این احتمال است که پاتک بهاری اوکراین نتواند انتظارات را برآورده کند. مطابق این گزارش چنانچه این اتفاق رخ دهد منتقدان دولت بایدن در داخل آمریکا و همچنین متحدان این کشور در خارج آن را به ضعف واشنگتن تعبیر خواهند کرد.
تلاش برای ترور پوتین
از سوی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهد که اوکراینی‌ها (بخوانید ناتو) هفته گذشته درصدد برآمده پوتین را با یک پهپاد انتحاری ترور کنند. روزنامه آلمانی «بیلد» در گزارشی در همین زمینه اعلام کرده اوکراین در صدد بوده با یک پهپاد انتحاری حامل ۱۷ کیلوگرم مواد منفجره، رئیس‌جمهور روسیه را ترور کند «اما با سقوط آن پهپاد در چند مایلی محل مورد نظر، این پروژه شکست خورد.» به گزارش فارس در این گزارش همچنین آمده که نیروهای اوکراینی روز یکشنبه هفته گذشته ظاهراً یک پهپاد «UJ-22» مملو از ۱۷ کیلوگرم مواد منفجره پلاستیکی سی۴ را با هدف رسیدن به یک شهرک صنعتی تازه ساخته شده در نزدیکی مسکو که قرار بود پوتین از آن بازدید کند، به هوا بلند کردند.
حملات سنگین از دریای خزر
همزمان از تحولات میدانی جنگ خبر می‌رسد که روزهای پنج شنبه و جمعه شهرهای مختلف اوکراین و از جمله کیف شاهد حملات گسترده موشکی و پهپادی روسیه بوده است. دولت اوکراین اعلام کرده حمله موشکی گسترده به این کشور از دریای خزر صورت گرفته است. بنا به اعلام اینترفکس، انفجارها بعد از نیمه شب (جمعه) در دنیپرو، کرمنچوک و پولتاوا در مرکز اوکراین و میکولایف در جنوب گزارش شده است. آن طور که ایرنا به نقل از منابع خود نوشته مقام‌های اوکراین با اعلام اینکه ۲۱ موشک کروز و ۲ پهپاد روس را در حمله‌های جدید به کیف و دیگر شهرهای این کشور طی شبانه‌روز پنجشنبه تا جمعه سرنگون کرده‌اند، از کشته شدن دست‌کم ۱۲ اوکراینی خبر داده‌اند.
ارتش روسیه بزرگ‌تر از قبل
همزمان با حملات گسترده موشکی و پهپادی روسیه به اوکراین یک ژنرال آمریکایی نیز برخلاف تمامی ادعاهای رسانه‌های غربی درباره تلفات روسیه در جنگ اوکراین گفته است که نیروی زمینی روسیه بزرگ‌تر از زمان آغاز جنگ اوکراین است. بنا بر گزارش شبکه «سی ان ان»، ژنرال «کریستوفر کاولی» فرمانده نیروهای آمریکا در اروپا به کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد: «نیروی زمینی روسیه تاحدودی با این درگیری دچار انحطاط شده است با این‌حال امروز بزرگ‌تر از زمان آغاز این درگیری است» به گزارش فارس وی ادامه داد: «نیروی هوایی کمترین خسارت را داشت و ۸۰ هواپیما را از دست دادند. هنوز یکهزار جنگنده و بمب‌افکن دیگر وجود دارد. نیروی دریایی یک کشتی از دست داد» بر اساس این گزارش اسناد نظامی محرمانه‌ای که یک نیروی جوان گارد ملی آمریکا برای مدت چندین ماه آنها را فاش می‌کرد، تصویری از محلی که نیروهای زمینی روسیه در جنگ اوکراین حضور داشتند، ارائه داده است. در یکی از اسناد که زمان آن به فوریه و مارس(اسفند و فروردین) بازمی‌گردد، می‌گوید که ۵۲۷ گردان از ۵۴۴ گردان روسیه به جنگ علیه اوکراین متعهد هستند و در حال حاضر ۴۷۴ گردان روس در اوکراین حضور دارند. در یک سند دیگر نیز برآورد شده است که بین ۳۵ تا ۴۳ هزار نیروی روسیه در جریان عملیات در اوکراین کشته شدند و این تلفات اخیراً در نبرد اطراف باخموت بسیار سنگین بوده است. با این حال، به نظر می‌رسد که این تلفات تنها کسری از کل نیروی نظامی روسیه باشد. «کاولی» در پاسخ به سؤالی درباره گشت‌زنی زیردریایی روسیه در اقیانوس اطلس گفت که «بخش زیادی از ارتش روسیه تحت تأثیر منفی تهاجم این کشور به اوکراین قرار نگرفته است».
وضعیت اسفبار ارتش آلمان
جنگ در اوکراین و ارسال گسترده تسلیحات به کیف به تضعیف ارتش‌های اروپایی نیز منجر شده است. در همین رابطه یافته تحقیقاتی یک رسانه آلمانی نشان می‌دهد که برخی از پرسنل ارتش این کشور به دلیل وضع اسفبار تدارکاتی، از جیب خودشان مجبور به پرداخت هزینه تجهیزات شده‌اند. به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «بوریس پیستوریوس» اولین وزیر دفاع آلمان نیست که قول بهبود تامین و تدارکات ارتش را داده است. اسلاف او «کریستین لامبرشت»، «آنگرت کرامپ»،«کارن باوئر» و «اورسولا فون در لاین» همگی قول اصلاحات تدارکات نظامی را دادند اما هرگز این کار را انجام ندادند. بنا بر این گزارش، رسانه‌های آلمانی خبر دادند که محققان شبکه ان‌تی‌وی گفتند که به دنبال بازدید از تعدادی از پایگاه‌های نظامی آلمان در این کشور از نزدیک شاهد ناکامی و از بین رفتن زنجیره تامین تدارکات و مهمات در آنها بوده‌اند.به گفته آنها، برخی از نیروهای مجبور شدند تجهیزات دولتی را خودشان جایگزین کنند. از جمله یک افسر ارتشی مجبور شد خودش یک دستگاه «واکی تاکی» بخرد برای اینکه دستگاهی که دولت در اختیار او قرار داده بود در دسترس قرار نداشت و مشغول تعمیر بود. بنا بر گزارش اسپوتنیک، نیروی دریای آلمان هم از تدارکات ضعیف رنج برده و تحت تاثیر قرار گرفته است. طبق گزارش رسانه‌ آلمانی، خدمه ناوچه «هامبورگ» تصمیم گرفتند که خرید پرینتر سه بعدی بریا این کشتی راه‌حلی آسان‌تر از منتظر ماندن برای کمک و حمایت دولتی است چرا که تحویل حتی ساده‌ترین تجهیزات و قطعات یدکی از سوی دولت آلمان، ماه‌ها طول می‌کشد.
تحقیر مجدد آلمان
همزمان با این تحولات منابع خبری آلمان در گزارشی از جاسوسی جاسوسان آمریکایی از وزارت دفاع این کشور پرده برداشتند و گفتند: حتی یک دهه پس از افشاگری جاسوسی گسترده آمریکا از متحدان اروپایی خود، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) همچنان با بهره‌گیری از تجهیزات الکترونیک از وزارت دفاع آلمان جاسوسی می‌کند. به گزارش ایرنا از راشاتودی، نشریه آلمانی دای زیت و شبکه تلویزیونی دولتی‌ای آر دی آلمان روز پنجشنبه فاش کردند که جاسوسان آمریکایی از وزارت دفاع این کشور جاسوسی و اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند. نشریه دای زیت و شبکه تلویزیونی دولتی‌ای آر دی به نقل از اسناد جدید لو رفته از پنتاگون اعلام کردند که دستگاه‌های جاسوسی آمریکا مذاکرات و گفت وگوهای
محرمانه مقامات نظامی آلمان و چین را شنود می‌کرده‌اند. در این اسناد به دیدار و گفت وگوی مقامات نظامی آلمان با یک هیئت چینی ‌اشاره شده است که ماه فوریه(اسفند) در برلین صورت گرفته است. این دو رسانه آلمانی تاکید دارند اسناد و مدارکشان موثق است هرچند که واشنگتن رسما آنها را تأیید نکرده است.