رسانه‌ای لبنانی از ایجاد یک خط ارتباطی غیر‌مستقیم میان عربستان و حزب‌الله لبنان از طریق طرف سوم خبر داده است تا روند آشتی‌ها که چند وقتی است آغاز شده، ادامه یابد. چند ماهی است که تغییراتی را می‌توان در مواضعِ سیاست خارجی رژیم سعودی دید؛

آغاز مذاکرات آشتی این‌بار بین عربستان و حزب‌الله

رسانه‌ای لبنانی از ایجاد یک خط ارتباطی غیر‌مستقیم میان عربستان و حزب‌الله لبنان از طریق طرف سوم خبر داده است تا روند آشتی‌ها که چند وقتی است آغاز شده، ادامه یابد.
چند ماهی است که تغییراتی را می‌توان در مواضعِ سیاست خارجی رژیم سعودی دید؛ از چراغ سبز نشان دادن به عادی ‌سازی روابط با دولت دمشق که چند سالی رژیم سعودی به دنبال سرنگونی‌اش بود تا تلاش برای مذاکره و آشتی با ایران که همواره رقیب منطقه‌ای این رژیم بوده است.
حالا روزنامه لبنانی روزنامه «الاخبار» از ایجاد یک خط ارتباطی
غیر مستقیم میان رژیم سعودی و حزب‌الله لبنان از طریق طرف سوم خبر می‌دهد. این روزنامه در این باره اعلام کرد: «اطلاعاتی که از یکی از پایتخت‌های اروپایی به نقل از یک مقام سعودی به مقامات لبنانی رسیده حاکی از آن است که ریاض سیاست گفت‌وگو را با کسانی که قبلاً با آنها خصومت داشته از ایران گرفته تا سوریه و نظام بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور و به زودی با حزب‌الله لبنان در پیش گرفته است.»
آن‌طور که ایسنا از الاخبار نقل کرده است: «اطلاعات غیررسمی در بیروت این مطلب را تکمیل کرده و منابع با احتیاط در مورد جزئیات آن صحبت کرده‌اند و طبق این اطلاعات، خط گفت‌وگو از طریق طرف سوم ایجاد شده یا قرار است که به زودی ایجاد شود.»
این رسانه در ادامه آورده است: «انجام چنین گفت‌وگویی یادآور اولین و تنها ارتباط میان دو طرف (حزب‌الله و عربستان) در یک لحظه استثنایی منطقه‌ای است و آن زمانی بود که ملک عبدالله، پادشاه سعودی ۴ ژانویه ۲۰۰۷ (۱۴ دی ۱۳۸۵) شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل و محمد فنیش، نماینده حزب‌الله را در جریان سفر به عربستان به حضور پذیرفت. پس از آن ارتباط قطع شد و وارد یک جنگ رسانه‌ای طولانی‌مدت شدند که پس از ورود حزب‌الله به جنگ سوریه به اوج خود رسید.»
گفتنی است، چندین دهه است که از برقراری رابطه عمیق میان واشنگتن و ریاض می‌گذرد، ولی سران عربستان پس از سال‌ها گویا به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توان به آمریکا به عنوان یگانه متحد اتکا کرد. ظاهر این‌چنین است که چند دهه اخیر مقامات ریاض وابستگی زیادی به واشنگتن داشته‌اند و در طول سال‌های اخیر مقامات آمریکا نیز حمایت‌های زیادی از دولت سعودی کرده‌اند؛ مثلاً در جنگ اول خلیج‌فارس (۱۹۹۱)، جنگ دوم خلیج‌فارس (۲۰۰۳) که هر دو جنگ علیه رژیم بعث صدام بود و همچنین جنگ ائتلاف عربی–آمریکایی علیه یمن که از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ آغاز شد. ولی گذر زمان نشان داد که آمریکا نمی‌تواند تکیه‌گاه مطمئنی برای سعودی‌ها باشد و ریاض با چرخش به سمت شرق، همسایگانش و نیروهای مؤثر در منطقه، رویکرد جدیدی برای خود ترسیم کرده است.