نشست پشت درهای بسته سازمان ملل با موضوع افغانستان روز سه‌شنبه در قطر بدون به رسمیت شناختن دولت طالبان پایان یافت. با این حال دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که قرار است در آینده نشست دیگری برگزار شود

پایان نشست دو روزه دوحه هیچ‌کس طالبان را به رسمیت نشناخت

نشست پشت درهای بسته سازمان ملل با موضوع افغانستان روز سه‌شنبه در قطر بدون به رسمیت شناختن دولت طالبان پایان یافت. با این حال دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که قرار است در آینده نشست دیگری برگزار شود.
نزدیک به ۲ سال از سقوط کابل و تشکیل دولت از سوی گروه طالبان در افغانستان می‌گذرد با این وجود هنوز این گروه از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است. اجلاس دو روزه دوحه قطر طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز نتوانست مشکل شناسایی بین‌المللی دولت طالبان را حل و فصل کند. در این نشست نمایندگانی از ۲۵ کشور شامل ترکیه، چین، فرانسه، آلمان، هند،‌ اندونزی، ایران، ژاپن، قزاقستان، قرقیزستان، نروژ، پاکستان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکمنستان، امارات، انگلستان، آمریکا، ازبکستان و هیئت‌هایی از اتحادیه اروپا و سازمان همکاری اسلامی حضور داشتند این نشست درشرایطی برگزار شد که حکومت طالبان به دلیل دعوت نشدن در این نشست، به آن معترض بود و آن را بی‌فایده خوانده بود. به گزارش ایرنا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان این اجلاس در جمع خبرنگاران گفت: «برای دستیابی به اهدافمان، نمی‌توانیم ارتباط را قطع کنیم. بسیاری خواستار تعامل موثرتر و بر اساس تجارب گذشته بودند.» وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا احتمال دیدار مستقیم دبیرکل با طالبان وجود دارد، گفت: هرگاه زمان مناسبی برای انجام این کار باشد، بدیهی است من آن را رد نخواهم کرد. اما امروز چنین زمان مناسبی برای انجام این کار نیست». گوترش افزود: سازمان ملل همچنان از قدرت خود استفاده خواهد کرد تا بتواند رویکردی روبه جلو و درست را پیش ببرد که مردم افغانستان را در اولویت قرار می‌دهد. دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: «اکثر کارمندان ما شهروندان افغانستان هستند و ممنوعیت کار زنان غیر قابل قبول است و زندگی بسیاری را به مخاطره خواهد ‌انداخت». وی تصریح کرد: « ما هرگز در برابر این حملات سیستماتیک به زنان و دختران سکوت نخواهیم کرد. این یک نقض بزرگ حقوق اساسی بشر است.» گوترش همچنین تاکید کرد که سازمان ملل برای پایبندی به تعهدات خود به مردم افغانستان هرگز عقب‌نشینی نخواهد کرد. دبیرکل سازمان ملل با ارائه آماری گفت: ۹۷ درصد مردم افغانستان در فقر زندگی می‌کنند. دو سوم از جمعیت این کشور یا ۲۸ میلیون نفر امسال برای بقا به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت. ۶ میلیون کودک، زن و مرد افغان در یک قدمی شرایط قحطی هستند. گوترش در عین حال افزود: در همین حال، بودجه رو به پایان است. طرح واکنش بشردوستانه ۴.۶ میلیارد دلاری ما، تنها ۲۹۴ میلیون دلار یا ۶.۴ درصد از کل بودجه تامین شده است. این اظهارات و نشست سازمان ملل در حالی است که «سهیل شاهین»، رئیس ‌دفتر سیاسی طالبان در دوحه به آسوشیتدپرس گفت که حکومت جدید افغانستان این مذاکرات را رد کرده است. وی گفت: اگر آنها آمادگی شنیدن سخنان ما را نداشته باشند و نخواهند موضع ما را در قبال مسائل بدانند، چگونه می‌توانند به یک راه‌حل قانع‌کننده و خوب برسند؟