در حالی که اوکراین به‌شدت از سوی ناتو تحت فشار است تا عملیات بزرگی را علیه روسیه آغاز کند زمزمه‌هایی درباره شکست غرب در برابر روسیه شنیده می‌شود

زمزمه‌های شکست غرب در برابر روسیه در جنگ اوکراین

سرویس خارجی-
در حالی که اوکراین به‌شدت از سوی ناتو تحت فشار است تا عملیات بزرگی را علیه روسیه آغاز کند زمزمه‌هایی درباره شکست غرب در برابر روسیه شنیده می‌شود. «جوزپ بورل» می‌گوید: بدون حمایت غرب اوکراین
چند روز هم دوام نمی‌آورد و «رابرت اف‌کندی» هم معتقد است «روسیه در این جنگ شکست نخواهد خورد.»
بعد از گذشت ۱۴ ماه از جنگ اوکراین تردیدها نسبت به توان اوکراین (بخوانید ناتو) برای به سرانجام رساندن این جنگ، بین متحدین غربی این کشور افزایش پیدا کرده است، همین‌طور اختلافات بین این کشورها. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه گذشته طی یک سخنرانی صراحتاً اعلام کرد که «اگر از اوکراین حمایت نکنیم در عرض چند روز سقوط می‌کند. چاره‌ای نداریم جز اینکه تمام پولمان را برای محافظت از اوکراین صرف کنیم.» از آن‌سو اروپا و آمریکا به‌شدت اوکراین را برای حمله در فصل جاری تحت فشار قرار داده‌اند چرا که موفقیت اوکراین در این حمله می‌تواند دست برتر کیف را در مذاکرات احتمالی آتش‌بس به‌دنبال داشته باشد و اوکراین می‌تواند در صورت بازپس‌گیری سرزمین‌های خود پشت میز مذاکرات درخواست‌های مهم‌تری را از موضع برتر از طرف روسی داشته باشد. اما درباره موفقیت اوکراین در این حمله نیز تردیدهای بسیار جدی در دو سوی آتلانتیک وجود دارد. به عنوان تنها یک مثال، شبکه خبری سی‌ان‌ان چند روز پیش گزارش داده که: «اوکراین اعلام کرده آمادگی برای تقابل تهاجمی علیه روسیه را تقریبا کامل کرده است و زمانی که این عملیات (در جنوب اوکراین) آغاز شود نقطه عطفی در این جنگ به‌شمار خواهد رفت. روسیه نیز مدت ۶ ماه است که مواضع خود را در مناطق جنوبی اوکراین مستحکم نموده و عبور از این موانع چالشی بزرگ برای طرف مقابل (اوکراین) خواهد بود… یگان‌های اوکراینی با در اختیار داشتن تجهیزات جدید برای عبور از موانع دفاعی روسیه نیازمند مجموعه‌ای از هماهنگی، اعمال مانور، زدن پل برای عبور از خندق‌ها هستند که این یک امر بسیار پیچیده است.» این شبکه خبری در ادامه از «متیو اشمیت» دانشیار امنیت ملی در دانشگاه «نیوهیون» واقع در ایالت «کنتیکت» آمریکا این‌طور نقل قول کرده که: «خطری که برای قوای اوکراینی در صورت انجام چنین حمله تهاجمی وجود دارد این است که این جنگ در سطح کلان به یک‌سری از درگیری‌ها در سطح یگان‌های کوچک‌تر بدل شوند که در آن صورت قوای اوکراین در آن گرفتار خواهند شد.» همزمان تردیدها درباره موفقیت این طرح دولت بایدن را نیز به‌شدت نگران کرده است. در همین رابطه یک رسانه آمریکایی به نقل از «منابع آگاه» از بیم دولت «جو بایدن»، درباره «احتمال شکست اوکراین در ضدحمله بهاری» خبر داده است. پایگاه «پولیتیکو» نوشته: «دولت بایدن به‌صورت بی‌سر و صدا در حال آماده شدن برای این احتمال است که پاتک بهاری اوکراین نتواند انتظارات را برآورده کند.»
روسیه شکست نمی‌خورد
«رابرت اف‌کندی» نامزد انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا نیز به این نتیجه رسیده، غرب نمی‌تواند حریف روسیه در اوکراین شود. وی هفته گذشته طی یک سخنرانی گفته بود در جنگ آمریکا و روسیه بیش از ۳۰۰ هزار اوکراینی کشته شده‌اند. وی شامگاه شنبه نیز طی یک مصاحبه جدید با بیان اینکه روسیه در جنگ اوکراین شکست نمی‌خورد، گفت که واشنگتن و کی‌یف به سختی برای پنهان کردن تلفات فاجعه‌بار نیروهای اوکراینی تلاش می‌کنند. به گزارش فارس، «رابرت اف‌کندی» در مصاحبه‌ای رادیویی گفته است، «مسکو در حال تقویت مواضع و توان نظامی خود است… روس‌ها نمی‌توانند در این جنگ شکست بخورند. به ما گفته می‌شود که آنها در حال شکست خوردن هستند ولی آنها در حال افزایش توان نظامی خود هستند، آنها برتری توپخانه‌ای نسبت به ایالات متحده دارند.» برادرزاده رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنین هشدار داده که واشنگتن ذخایر توپخانه‌ای برای جایگزین کردن تجهیزات تخریب‌شده در طول جنگ را در اختیار ندارد. طبق این گزارش، کندی با بیان اینکه «وضعیت اوکراین به خشن‌ترین درگیری از زمان جنگ جهانی دوم تبدیل شده»، اظهار داشت:‌ «دولت کی‌یف و ایالات متحده سخت تلاش می‌کنند تا تلفات فاجعه‌بار نیروهای مسلح اوکراین را پنهان کنند.»
ناکارآمدی موشک‌اندازهای آمریکا
از سوی دیگر علی‌رغم تبلیغات دولت آمریکا روی اهدای سامانه‌های توپخانه موشکی با تحرک بالا موسوم به «هیمارس» به اوکراین، اما گفته می‌شود روسیه توانسته این سامانه‌ها را بی‌اثر کند. به گزارش فارس شبکه «سی‌ان‌ان» بامداد یکشنبه گزارش داد که ارتش روسیه با استفاده از روش‌های جنگ الکترونیک و پارازیت، توانسته موشک‌های سامانه‌های هیمارس را از مسیر خارج کند. این شبکه به نقل از پنج منبع مطلع آمریکایی، انگلیسی و اوکراینی گفت که اقدامات روسیه در جنگ الکترونیک باعث شده که مهمات هدایت‌شونده با جی‌پی‌اس، به‌طور فزاینده‌ای ناکارآمد شوند. بر این اساس، یک اپراتور پهپادهای اوکراینی ضمن مهم توصیف کردن اقدام روسیه در ایجاد اختلال در کار سامانه‌های هیمارس، گفت که چنین چیزی را تا قبل از ماه نوامبر (آذر) سال گذشته ندیده بود. یکی از مقامات پنتاگون نیز به سی‌ان‌ان گفت که تلاش جهت یافتن راه‌های جدید برای مقابله با اقدامات روسیه در از مسیر خارج کردن موشک‌ها، مانند «یک بازی دائمی موش و گربه» است. به نوشته وبگاه «راشاتودی»، سامانه هیمارس که می‌تواند اهدافی را تا فاصله ۸۰ کیلومتری هدف قرار دهد، یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های تسلیحاتی است که آمریکا از زمان آغاز جنگ اوکراین در اختیار کی‌یف قرار داده است.