یک مرکز معتبر در حوزه مطالعات استراتژیک آمریکا وضعیت امروز این کشور را با دوران قبل از فروپاشی شوروی مقایسه و تاکید کرده که مشابهت‌های رویه‌های هر دو رژیم در حوزه اقتصادی سرنوشت مشابه فروپاشی برای آمریکا را در ذهن متبادر می‌کند.

مرکز مطالعات نشنال‌اینترست:
مشکلات آمریکا قابل اصلاح نیست شاید به سرنوشت شوروی دچار شویم

سرویس خارجی-
یک مرکز معتبر در حوزه مطالعات استراتژیک آمریکا وضعیت امروز این کشور را با دوران قبل از فروپاشی شوروی مقایسه و تاکید کرده که مشابهت‌های رویه‌های هر دو رژیم در حوزه اقتصادی سرنوشت مشابه فروپاشی برای آمریکا را در ذهن متبادر می‌کند.
«ایالات متحده آمریکا»، نامی است که در پی سال‌ها جنگ داخلی و اختلافات گسترده در میان ۵۰ ایالت به‌تدریج شکل گرفت و تکمیل شد. هرچند که سنگ بنای استقلال آمریکا در سایه انقلاب و شورش شکل گرفت و در سال ۱۷۸۱ میلادی منجر به اتحاد ۱۳ ایالت شد اما اختلاف‌نظر ایالت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات به حدی عمیق بود که برآیند آن آغاز یک جنگ داخلی توام با خونریزی بود. موضوع «برده‌داری» اولین اختلاف نظر جدی میان آمریکایی‌ها بود که خود را در یک آشوب داخلی تمام عیار در سال ۱۸۶۱ نشان داد. حتی پس از حل‌وفصل مسئله برده‌داری هم اختلافات ادامه داشت و تداوم یک نظام فدرالی در شکل و شمایل آمریکا با چالش گره خورده بود. با ذکر این مقدمه بسیار خلاصه از سرشت نه چندان متحدِ ایالات متحده، اکنون سؤال اصلی این است که وضعیت یکپارچگی سیاسی و اجتماعی آمریکا پس از حدود ۲۴۰ سال از شکل‌گیری در چه وضعیتی قرار دارد؟ آیا از هم‌گسیختگی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در این کشور و یا به عبارت بهتر تلنبار قطبیدگی‌ها آن هم از مدل‌های مختلف، در جامعه آمریکا همچنان یک تهدید محسوب می‌شود؟ این سؤالی است که ذهن مرکز مطالعاتی «نشنال اینترست» را هم به خود مشغول کرده است. این مرکز پژوهشی در گزارشی ضمن مقایسه شرایط کنونی آمریکا با دوران پیش از فروپاشی شوروی سابق، تاکید می‌کند: «دولت جو بایدن اذعان دارد که ساختار اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آمریکا دیگر کارآیی ندارد، شکاف داخلی و مشکلات بین‌المللی واشنگتن هم موفقیت اصلاحات را تا حدودی غیرممکن کرده و شرایطی شبیه دوران فروپاشی شوروی را پدید آورده است». «کارلوس روآ» کارشناس «نشنال اینترست» در ادامه ضمن تببین چرایی این قیاس، با مقایسه کردن وضعیت امروز آمریکا با وضعیت آن روز شوروی، تصریح می‌کند: «میخائیل گورباچف مدت کوتاهی پس از به قدرت رسیدن به عنوان دبیرکل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی، در یک سخنرانی نیاز به تغییر در این کشور را اعلام کرد. تلاش گورباچف برای اصلاح سیستم سیاسی و اقتصادی رو به نابودی شوروی عنوان‌ پرسترویکا به خود گرفت. وی بعدها در سازمان ملل تصریح کرد که این اقدام مسکو تلاشی برای تطبیق با کارکردهای جدید و تغییرات اساسی در جامعه به عنوان یک باز‌سازی کلی بوده است. با همه خوش‌بینی‌ها اما‌ پرسترویکا شکست خورد زیرا نظام شوروی توانایی انجام چنین تغییرات عظیمی را نداشت و فرو پاشید». گفتنی است، اصطلاح «پرسترویکا» حکایت از یک برنامه اصلاح و باز‌سازی اقتصادی داشت که گورباچوف آن را پیگیری می‌کرد. روآ در ادامه خاطرنشان می‌کند که تحلیلگران نظام بین‌الملل هم مشابه همین روند را برای آمریکا صادق می‌دانند.
کندی را سیا ترور کرد
رابرت اف کندی جونیور برادرزاده رئیس‌جمهور اسبق آمریکا طی مصاحبه‌ای با رادیو دابلیو ای‌بی‌سی، تاکید کرده که شواهد و مدارک قاطعی وجود دارند که ثابت می‌کند سازمان سیا در ترور جان اف‌کندی دست داشته است. او در ادامه تصریح کرده است: «مدارک قاطعی از مشارکت سیا و لاپوشانی این قتل وجود دارد». جان‌اف‌کندی روز ۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ میلادی هنگام بازدید از شهر دالاس تگزاس و در حالی‌که در یک خودروی رو باز نشسته بود، هدف سوءقصد قرار گرفت.