با فروكش كردن تنش‌ها در يمن و آرام شدن اوضاع در اين كشور عربي پس از هشت سال جنگ، دولت نجات ملي در صنعا و انصارالله تلاش دارند تا با افزايش بودجه و درآمد دولتي، كار بازسازي يمن پس از جنگ را آغاز كنند.

توافق نفتی انصارالله یمن با چین

با فروکش کردن تنش‌ها در یمن و آرام شدن اوضاع در این کشور عربی پس از هشت سال جنگ، دولت نجات ملی در صنعا و انصارالله تلاش دارند تا با افزایش بودجه و درآمد دولتی، کار بازسازی یمن پس از جنگ را آغاز کنند.
از همین‌رو نیز، روز شنبه دولت صنعا با چین برای سرمایه‌گذاری در میدان نفتی قرارداد امضا کرد. در این ارتباط گفته شده است که وزارت نفت و مواد معدنی در دولت صنعا پس از چندین دور مذاکره، تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت چینی «آنتون اویل» برای سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف نفت امضا کرده است. شرکت آنتون اویل، شرکت چینی فعال در بخش تکنولوژی میادین نفتی در جهان است که در سال ۱۹۹۹ تاسیس شده است. این شرکت در سال ۲۰۰۷، با موفقیت در هیئت مدیره اصلی بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ ثبت شد و به‌عنوان نخستین شرکت خصوصی خدمات فناوری میادین نفتی چین در فهرست هنگ‌کنگ معرفی شد. براساس این گزارش، توافق دولت نجات ملی یمن با این شرکت چینی، پس از مذاکرات متعدد و هماهنگی با شرکت‌های خارجی برای متقاعد کردن آنها به سرمایه‌گذاری در بخش نفت حاصل شد.
در این زمینه، احمد دارس وزیر نفت و مواد معدنی دولت مستقر در صنعا ضمن استقبال از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشاف نفت در یمن، بر تمایل خود برای ارائه تسهیلات برای تشویق سرمایه‌گذاران تاکید کرد. دارس از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خواست تا از یمن بازدید کنند و از فرصت‌های سرمایه‌گذاری، مزایا و امکاناتی که سرمایه‌گذاری آنها برخوردار خواهد بود، مطلع شوند. ورود شرکت‌ چینی به حوزه نفتی یمن از نتایج توافقات اخیر میان صنعا و ریاض برای پایان جنگ به نظر می‌رسد. توافقی که پس از احیای روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان صورت گرفت. سال گذشته مدیر دفتر یمن در بانک جهانی هزینه باز‌سازی یمن را ۲۵ میلیارد دلار برآورد کرد و طبیعی است که دولت صنعا برای تامین هزینه بازسازی این کشور نیازمند سرمایه‌گذاری‌های خارجی است.