«هنری کیسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا و از استراتژیست‌های مشهور این کشور که دیروز 100 ساله شد، بار دیگر، تلاش آمریکا برای عضویت اوکراین در ناتو را «اشتباه بزرگ» خواند که «باعث آغاز جنگ اوکراین شد.»

اظهارات کیسینجر درباره اشتباه بزرگ آمریکا که باعث جنگ اوکراین شد

سرویس خارجی-
«هنری کیسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا و از استراتژیست‌های مشهور این کشور که دیروز ۱۰۰ ساله شد، بار دیگر، تلاش آمریکا برای عضویت اوکراین در ناتو را «اشتباه بزرگ» خواند که «باعث آغاز جنگ اوکراین شد.»
بسیاری از کارشناسان واقع‌گرا ریشه جنگ کنونی اوکراین را در تحریک اوکراین برای پیوستن به ناتو در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ آن هم از سوی آمریکا می‌دانند. با به قدرت رسیدن غربگراها در اوکراین در سال ۲۰۱۴ تلاش این کشور نیز با تشویق‌ها و بعضا فشارهای آمریکا برای پیوستن به ناتو وارد مرحله تازه‌ای شد شد. نظریه‌پردازان برجسته رئالیسم در آمریکا مثل «مرشایمر» و «استفان والت» همان زمان هشدار دادند که ادامه تحریک اوکراین برای عضویت در ناتو با واکنش شدید پوتین مواجه خواهد شد، چرا که اوکراین به منافع حیاتی روسیه گره خورده است. سال ۱۹۹۴میلادی، «زبیگنیو برژینسکی» گفته بود: «روسیه بدون اوکراین دیگر امپراطوری به حساب نمی‌آید.» به همین دلیل روسیه تحمل عضویت اوکراین در ناتو را در نزدیکی مرزهای خود نداشت. اوکراین عمق استراتژیک روسیه بود و افتادن آن به دست غرب موقعیت ژئوپولیتیکی روسیه را به شدت تحت تأثیر قرار می‌داد.
هنری کیسینجر وزیر خارجه سابق آمریکا نیز طی ۱۴ ماهی که از جنگ اوکراین می‌گذرد طی چند مصاحبه ریشه‌های جنگ کنونی را در همین مسئله دانسته است. کیسینجر که دیروز (شنبه) صدمین سالگرد تولدش را جشن گرفت در مصاحبه‌‌اش با «وال استریت ژورنال» توضیح داد که چطور دیدگاه‌های او درباره دورنمای عضویت اوکراین در ائتلاف ناتو از سال ۲۰۰۸ که این بلوک نخستین بار آرمان کیف برای پیوستن به آن را تصدیق کرد تا امروز که جریان کمک‌های نظامی غربی اوکراین را تبدیل به مسلح‌ترین کشور منطقه کرده، تغییر یافته است. ایسنا در این‌باره به نقل از پایگاه راشاتودی نوشت، کیسینجر در این مصاحبه که چند روز قبل از صدمین سالگرد تولدش ضبط شده است، اظهار داشت: «من در موضع مضحکی قرار دارم چون وقتی با عضویت اوکراین در ناتو مخالف هستم تنها هستم، و وقتی هم که از عضویت آن در ناتو دفاع می‌کنم تقریباً تنها هستم… من فکر می‌کنم طرح پیشنهاد وارد کردن اوکراین به ائتلاف ناتو یک ‌اشتباه بزرگ بود و به این جنگ منجر شد.» کیسینجر خاطرنشان کرد، اما پس از اینکه واشنگتن و متحدانش اوکراین را به «مسلح‌ترین کشور اروپا» تبدیل کردند، این کشور حالا دیگر به وضوح متعلق به این بلوک نظامی تحت رهبری آمریکاست و اعتقاد راسخ او این است که صلح در اروپا بدون حضور اوکراین در ناتو امکان‌پذیر نیست(!)
شورش جهان علیه هژمونی آمریکا
تارنمای راشاتودی نیز در مطلبی به قلم «دانیل کوالیک» مدرس حقوق بشر بین‌الملل در دانشکده حقوق دانشگاه «پیتسبورگ» با اذعان با تسریع افول هژمونی آمریکا به دنبال جنگ اوکراین نوشت: سخنرانی اخیر فیونا هیل مقام سابق کاخ سفید در شهر تالین، استونی، نشان داد که دست‌کم یک نفر در واشنگتن به ‌اندازه کافی بر این امر واقف است که چه اتفاقی در جهان در حال رخ دادن است. این مقام آمریکایی تصدیق کرد که درگیری در اوکراین به بروز «شورش نیابتی» به سرکردگی روسیه علیه هژمونی آمریکا منجر شده است. این موضوع کاملا درست است همان‌طوری که ما از ابتدای حمله نظامی روسیه در بهار سال گذشته مشاهده کرده‌ایم. اما این اتفاق از مدت‌ها قبل رخ داده و نتیجه آن چیزی است که آمریکا با رفتارهایش بر سر خود آورده است. نویسنده در ادامه آورده است: در حالی که آمریکا مدعی است که تمام جهان در مخالفت با اقدامات روسیه در کنار او هستند و از این کشور حمایت می‌کنند، در جنگ اوکراین این امر صحت ندارد و مقامات آمریکایی آن را می‌دانند. «جهان» تنها در صورتی از آمریکا حمایت می‌کند که مناطقی از آن مانند آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا را حذف کنیم. این مناطق که بیشتر جمعیت کره زمین را در خود جای داده‌اند، از آمریکایی‌ها حمایت نکرده و نمی‌کنند. به گزارش ایرنا نویسنده می‌افزاید: «بسیاری از کشورهای این مناطق از مداخله آمریکا در حیاط خلوت خود در قالب جنگ‌های تهاجمی، کودتا و حمایت از شورشیان مسلح خسته شده‌اند و از این که می‌بینند بالاخره یک کشور در جهان- یعنی روسیه- در برابر هژمونی آمریکا قرار گرفته خوشحال هستند. این گزارش حاکی است: در همین حال، حتی عربستان سعودی، متحد دیرینه و همدست ایالات متحده در توطئه‌های امپریالیستی خود، با امتناع از افزایش عرضه نفت، اتحادش با آمریکا را در هم شکسته و تعامل با ایران را آغاز کرده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد جهان از مداخله واشنگتن خسته شده است. دولت آمریکا وانمود می‌کند که این حقیقت را نمی‌بیند، و بسیاری از مردم آمریکا نیز واقعاً آن نمی‌بینند، که نشان‌دهنده فراگیر بودن تبلیغات آمریکا و غرب و توانایی آن در سرکوب و مبهم نمایاندن واقعیت است.»
اخراج صدها کارمند آلمانی از روسیه
خبر دیگر این که روزنامه آلمانی «زوددویچه سایتونگ» دیروز گزارش داد که دولت روسیه قصد دارد شمار آلمانی‌هایی که در نهادهای آلمانی در این کشور کار می‌کنند را به ۳۵۰ نفر کاهش دهد؛ که این تصمیم باعث می‌شود صدها آلمانی قبل از ماه ژوئن(تیر) خاک روسیه را ترک کنند. براساس این گزارش، لیست آلمانی‌هایی که مجبور هستند روسیه را ترک کنند شامل برخی دیپلمات‌ها، معلمان و کارمندان موسسه گوته است. به نوشته زوددویچه، روسیه معتقد است که دولت آلمان دو برابر کارمندانی که مسکو به آلمان فرستاده به این کشور کارمند اعزام کرده است و به همین دلیل وزارت خارجه روسیه تصمیم گرفته است در واکنش به اخراج دیپلمات‌های روسی، شمار کارمندان آلمانی حاضر در این کشور از جمله نهادهای آلمانی و سازمان‌های فرهنگی را به ۳۵۰ نفر کاهش دهد. تنش در روابط مسکو و برلین از زمان آغاز جنگ اوکراین، اعمال تحریم‌های آلمان علیه روسیه و همچنین کمک‌های تسلیحاتی برلین به کیف افزایش یافته است که به اخراج ده‌ها دیپلمات از دو طرف منجر شده است.«اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان روز جمعه گفت که برلین تصمیم دارد تا هر زمان که لازم باشد از کیف حمایت کند.