رونمایی از موشک‌ هایپرسونیک فتاح، واکنش‌های مختلفی را از سراسر جهان در پی داشته و کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه نظامی از دستیابی ایران به فناوری ساخت چنین موشکی شگفت‌زده شدند.

شگفتی کارشناسان نظامی غرب از موشک ‌هایپرسونیک فتاح
رونمایی از موشک‌ هایپرسونیک فتاح، واکنش‌های مختلفی را از سراسر جهان در پی داشته و کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه نظامی از دستیابی ایران به فناوری ساخت چنین موشکی شگفت‌زده شدند.

نیروی هوافضای سپاه پاسداران طی روزهای گذشته، یک موشک بالستیک را با نام «فتاح» رونمایی کرد، این جدیدترین سلاح ساخته شده توسط نیروی هوافضای سپاه و اولین موشک با قابلیت‌ هایپرسونیک در ایران است که بُردی معادل ۱۴۰۰ کیلومتر و سرعتی بین ۱۳ تا ۱۵ ماخ دارد.
جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه یگان موشکی سپاه در سال‌های اخیر و پس از دستیابی به بُرد ۲۰۰۰ کیلومتر، بیشترین تمرکز خود را بر روی افزایش قابلیت موشک‌ها به منظور عبور از سامانه‌های دفاع موشکی کرده است که این موشک جدید، جهش بزرگی در این مسیر است.
سرجنگی موشک فتاح از یک پیشران کروی سوخت جامد با نازل متحرک برخوردار است که توان کنترل تراست خروجی و فرمان‌دهی به آن برای حرکت در جهات مختلف را می‌دهد. به این ترتیب سرجنگی موشک با بالک‌های کنترلی که بر روی آن تعبیه شده و همچنین موتور با فناوری نازل متحرک،‌ قابلیت اجرای مانور به طرفین،‌ مانورهای ارتفاعی و مانورهای مدور را پیدا کرده و این قابلیت در کنار سرعت‌ هایپرسونیک،‌ امکان رهگیری و مقابله سامانه‌های موشکی با آن را تقریبا غیر ممکن می‌سازد و این یک چالش بزرگ برای سامانه‌های پدافندی آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهد بود چراکه در تهاجم احتمالی به سمت هدف (برای مثال رژیم صهیونیستی) موشک‌های ‌هایپرسونیک در موج اول حمله، با از بین بردن سپرهای موشکی دشمن، راه را برای پرتاب بی‌خطر دیگر موشک‌ها در موج‌های بعدی حمله، باز می‌کنند تا اهداف را بدون مزاحمت، مورد اصابت قرار دهند.
برد ۱۴۰۰ کیلومتری موشک فتاح- که به گفته سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه امکان افزایش آن نیز وجود دارد- آن را در دسته موشک‌های موسوم به «اسرائیل‌زن» ایران قرار می‌دهد که می‌توانند سرزمین‌های ‌اشغالی را به‌راحتی هدف قرار دهند.
کارشناس رژیم صهیونیستی:
فتاح یک تهدید بسیار واقعی
برای اسرائیل است
رونمایی از موشک فتاح، واکنش‌های مختلفی را از سراسر جهان در پی داشت و کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه نظامی از دستیابی ایران به فناوری ساخت چنین موشکی شگفت‌زده شدند.
«تال اینبار» کارشناس برجسته حوزه نظامی و رئیس ‌پیشین مرکز تحقیقات فضایی در مؤسسه فیشر در مطلبی که در سایت صنایع نظامی اروپا منتشر شده، موشک فتاح را یک «تهدید بسیار واقعی و یک چالش فناوری» برای اسرائیل معرفی کرده و گفته که این موشک می‌تواند در نسخه‌های بعدی برد بیشتری هم داشته باشد. به گفته این تحلیلگر ارشد نظامی، «موشک‌ هایپرسونیک فتاح به طور بالقوه می‌تواند استراتژی‌های درگیری دفاع موشکی بالستیک غرب را به چالش بکشد.»
گفتنی است دستیابی به فناوری ساخت موشکی مانند فتاح، علاوه‌بر افزایش توان موشکی ایران برای مقابله با سامانه‌های پدافندی نظیر سپر موشکی «پیکان» متعلق به اسرائیل، قدرت مقابله با شبکه یکپارچه پدافندی را که آمریکایی‌ها در منطقه به دنبال آن هستند، نیز به نیروهای مسلح ایران می‌دهد.
«تال اینبار» در یادداشت خود به این موضوع نیز ‌اشاره کرده و می‌گوید: «اسرائیل برای مقابله با تهدید جدید موشک‌های مافوق صوت ایران، باید سامانه‌های دفاع موشکی چند لایه خود را ارتقا دهد.»
او البته در گفت‌وگوی دیگری با بی‌بی سی فارسی درباره همین موضوع، گفته است: «رهگیری این موشک اگرچه به‌خاطر قابلیت‌های مانور بسیار بالا، یک چالش است، اما غیرممکن نیست.» تال همچنین تصریح می‌کند که قابلیت عملیاتی این موشک در لایه‌های بالای جو و توان نقطه‌زنی آن کاملاً قابل تایید است.
به گزارش تسنیم، این کارشناس اسرائیلی، فتاح را «یک موشک منحصربه‌فرد ساخته شده توسط متخصصین ایرانی» معرفی کرده و می‌گوید: «این موشک کپی از هیچ طرح دیگری نیست و ایران توانسته با آن، شکاف فناوری خود را با جوامع موشکی شرقی و غربی کم کند و نشان داده که برای دستیابی به این فناوری‌ها متکی به حمایت دیگر کشورها ازجمله کره شمالی و روسیه نیست.»
اعتراف شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی
به دشوار بودن مقابله با «فتاح»
وبگاه «میدل ایست مانیتور» روز چهارشنبه در مطلبی نوشت: موشک ‌هایپرسونیک «فتاح» برتری نظامی قابل توجهی به ایران در منطقه می‌دهد.
«نیر دوری» تحلیلگر نظامی «شبکه ۱۲» رژیم صهیونیستی در این باره گفت که کشف، مشاهده و رهگیری موشک فتاح دشوار خواهد بود.
به گزارش فارس‌، «اوحد حمو» مفسر امور عربی شبکه۱۲ رژیم صهیونیستی نیز در این زمینه گفت که موشک فتاح ساخت ایران گام دیگری در جهت بازداشتن تل‌آویو از انجام هر نوع حمله نظامی علیه تهران است. وی خاطرنشان کرد که رهگیری موشک فتاح به دلیل سرعت ۱۳ ماخ و قابلیت مانورپذیری آن دشوار خواهد بود و هیچ سامانه دفاع موشکی قادر به مقابله با آن نیست.
فتاح، موشکی رادارگریز است که مسیر آن می‌تواند بعد از شلیک تغییر می‌کند. مانور در سرعت سرسام آور و غیرقابل پیش‌بینی بودن مسیر از دیگر ویژگی‌های موشک فتاح است. توان عبور از سامانه‌های موشکی موجود هم از ویژگی‌های دیگر «فتاح» است. نکته قابل توجه دیگر این است که تا به امروز سامانه دفاعی موثر برای مقابله با این موشک پیشرفته اختراع
نشده است.
گاردین: تنها چهار کشور دیگر
دارای موشک‌های‌ هایپرسونیک هستند
روزنامه انگلیسی گاردین نیز در گزارشی به رونمایی ایران از موشک فتاح ‌اشاره کرد و نوشت: موشک‌های ‌هایپرسونیک می‌توانند دست‌کم با سرعت ۵ ماخ (پنج برابر سرعت صوت) پرواز کنند و این باور وجود دارد که سرعت و قدرت مانوردهی آنها رهگیری این نوع از موشک‌ها را دشوار می‌کند. تنها چهار کشور دیگر ادعا می‌کنند که موشک‌های فراصوت را در زرادخانه خود دارند.
گاردین افزود: ایران پیش‌تر گفته بود که این موشک می‌تواند تنها در عرض ۴۰۰ ثانیه به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) برسد.
این روزنامه انگلیسی با‌ اشاره به اظهارات رئیس‌جمهوری ایران در مراسم رونمایی از موشک فتاح، نوشت: رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید این موشک دارای قدرت بازدارندگی است و می‌تواند «نقطه امنیت و صلح پایدار» در منطقه باشد.
به گزارش ایرنا، این روزنامه انگلیسی همچنین به اظهارات سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه‌ اشاره کرد و به نقل از وی نوشت: «این موشک در جهان کم‌نظیر است»
گاردین در گزارش خود خاطرنشان کرد: رونمایی از موشک فتاح در حالی انجام می‌شود که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) درباره توجه دوباره غرب به از سرگیری مذاکرات جدید با تهران به منظور احیای توافق هسته‌ای ابراز نگرانی کرده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده که به توافق اولیه با همتایان ایرانی خود برای تقویت مجدد روند بازرسی‌های محدود شده خود دست یافته است.