روزنامه الاخبار نوشته است، دمشق و هم‌پیمانانش در تهران و مسکو از چند سال پیش کنترل کامل ارتش سوریه بر تمام اراضی این کشور را به ویژه در منطقه شرق که مقر نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) مورد حمایت آمریکا است، هدف پیش روی خود قرار داده‌اند.

آغاز نبرد برای اخراج آمریکا از سوریه

روزنامه الاخبار نوشته است، دمشق و هم‌پیمانانش در تهران و مسکو از چند سال پیش کنترل کامل ارتش سوریه بر تمام اراضی این کشور را به ویژه در منطقه شرق که مقر نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) مورد حمایت آمریکا است، هدف پیش روی خود قرار داده‌اند.
به نوشته این روزنامه لبنانی، نمی‌توان‌ اشغالگری آمریکا را در شرق سوریه از نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) که زمینه را برای ورود و گسترش دامنه ‌اشغالگری آمریکا در طول سال‌های گذشته هموار کردند، جدا کرد؛ اما با این حال رهبری سوریه حساب نیروهای سوریه دموکراتیک را از حساب آمریکایی‌ها جدا می‌کند. به رغم این که نیروهای سوریه دموکراتیک در همکاری با واشنگتن و طرح‌ اشغالگری آن تا حد زیادی دست دارند؛ اما دمشق گزینه نظامی را جزو ابزارهای تعامل با این نیروها قرار نداده است، بلکه از چند سال پیش از ابزارهای سیاسی برای رسیدن به حل و فصل با این نیروها استفاده کرده است. برخی از این حل و فصل‌ها موفق بودند؛ اما آمریکایی‌ها با فشارهای مستقیم بر فرماندهی اداره خودمختار کردهای سوریه آن را ناکام گذاشتند. آن‌طور که ایسنا از الاخبار نقل کرده، در مقابل دولت سوریه گزینه نظامی را برای مقابله با‌ اشغالگران آمریکایی یک حق حاکمیتی و وظیفه ملی می‌داند و مرز قدرت نظامی و عملیاتی و شرایط سیاسی و اولویت‌های جنگ را با گروه‌های مسلح در بقیه اراضی سوریه درک می‌کند. محور مقاومت حضور آمریکا در این منطقه را در راستای طرح فشار اقتصادی بر دولت و ملت سوریه از طریق محروم کردن آنها از استفاده از چاه‌های نفتی و گازی در این منطقه می‌داند. این منطقه بیشتر نیاز کشور را قبل از جنگ پوشش می‌داد. همچنین میادینی هستند که هنوز سرمایه‌گذاری روی آنها صورت نگرفته است. بر هیچ کسی به ویژه بر خود آمریکایی‌ها پوشیده نیست که دمشق از گروه‌های مقاومت مردمی علیه ‌اشغالگران آمریکایی در شرق سوریه حمایت می‌کند و آنها انگیزه کامل را برای مقابله با ‌اشغالگران به هر نحوی دارند. علاوه‌ بر دولت دمشق، هم‌پیمانان سوریه در محور مقاومت از این روند دور نیستند. مشاوران نظامی ایرانی با همکاری ارتش سوریه نقش مهمی در حمایت از مقاومت مردمی در سطوح مختلف دارند. همچنین هم‌پیمانان دمشق از مدت‌ها پیش مسیری را در پیش گرفته‌اند که عنوان آن پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه سوریه است. آنها این روند را با هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی آمریکا در شرق سوریه و التنف آغاز کردند. آخرین انعکاس این معادله در هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی از اواخر فوریه گذشته بود که پایگاه‌های آمریکا در رمیلان، خراب الجیر و العمر و کونیکو هدف قرار گرفت که منجر به کشته شدن یک آمریکایی و زخمی شدن چند تن دیگر شد. آن روز آمریکایی‌ها پایگاه‌های نیروهای هم‌پیمان دمشق را هدف قرار دادند. دراین گزارش همچنین می‌خوانیم، به طور کلی ایران و همپیمانانش از زمان‌ اشغال عراق و قبل از آن افغانستان، جنگ بزرگی را علیه نیروهای آمریکایی در منطقه آغاز کرده‌اند. آنها امروز نیز وارد جنگ علیه ‌اشغالگران آمریکایی در سوریه به ویژه بعد از تحقق ثبات در جبهه‌های مختلف سوریه به لطف توافق‌های صورت گرفته با نظارت روسیه، ایران و ترکیه شده‌اند که همین مسئله زمینه را برای فرماندهی سوریه و همپیمانانش برای فشار بر نیروهای آمریکایی هموار کرده است. روند عملیات مقاومت متفاوت است؛ اما مسئله تأیید شده این است که این روند آغاز شده است.