عمران خان نخست‌وزیر سابق پاکستان به نشریه «نیوزویک» گفت دلیل برکناری‌اش، فشارهای آمریکا بود و همه چیز از سفر وی به روسیه در زمان حمله مسکو به اوکراین شروع شد. همه خبرها در پاکستان این روزها به عمران خان ختم می‌شود

عمران خان: دلیل برکناری ام از قدرت آمریکا بود

عمران خان نخست‌وزیر سابق پاکستان به نشریه «نیوزویک» گفت دلیل برکناری‌اش، فشارهای آمریکا بود و همه چیز از سفر وی به روسیه در زمان حمله مسکو به اوکراین شروع شد.
همه خبرها در پاکستان این روزها به عمران خان ختم می‌شود نخست‌وزیر سابق که خود و همسرش و بسیاری از مقامات حزبش بعد از آشوب‌های اخیر ممنوع‌الخروج شده‌اند و احتمالاً به جرم اغتشاش محاکمه خواهند شد. روز پنجم اسفند ۱۴۰۰ و همزمان با سفر عمران خان نخست سابق پاکستان به روسیه و ملاقات با ولادیمیر پوتین، درست زمانی که عمران خان در مسکو حضور داشت، روسیه حمله نظامی خود را علیه اوکراین شروع کرد و حالا عمران‌ خان معتقد است همین موضوع یکی از بهانه‌های آمریکایی‌ها برای اعمال فشار علیه پاکستان و زمینه‌‌سازی برای رای عدم صلاحیت پارلمان و برکنار وی بوده است.
عمران ‌خان در مصاحبه با نشریه آمریکایی نیوزویک گفت: «‌توطئه علیه وی در زمانی که او در قدرت بود و به روسیه سفر کرد، آغاز شده است.» به گزارش ایرنا عمران خان ادعا می‌کند نیروهای سیاسی در پاکستان بر واشنگتن تاثیر گذاشته‌اند تا خان را به عنوان دشمن آمریکا معرفی کنند و در نهایت این توطئه‌ها به برکناری او از قدرت و آغاز فهرست طولانی و رو به رشد مشکلات کمک کرده است. وی همچنین ادعا کرده است کسانی چون فرمانده سابق ارتش پاکستان (ژنرال قمر جاوید باجوا) برای سرنگونی دولت او نقش داشته‌اند. وی اضافه کرد: ۶ مارس ۲۰۲۲(۱۵ اسفند ۱۴۰۰) دیداری بین «اسد مجید» سفیر پاکستان و «دونالد لو» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در جنوب آسیا انجام می‌شود. در این دیدار پیام رمزگذاری شده‌ای رد و بدل می‌شود. دونالد لو به سفیر می‌گوید که اگر عمران‌خان، از نخست‌وزیری در طرح عدم اعتماد عزل نشود، عواقبی برای پاکستان در پی خواهد داشت.خان گفت: شاید موضوعات دیگری هم وجود داشت، اما این موضوع اصلی بود. روز بعد، طرح عدم اعتماد در مجلس شورای ملی مطرح می‌شود و قبل از آن، سفارت آمریکا با نمایندگان مجلس پاکستان می‌کند. ما از آن ملاقات خبر داشتیم و از جزئیات آن مطلع بودیم. وی افزود: من متحیر بودم، زیرا نمی‌دانستم که چرا آمریکا به روابط ما با روسیه اعتراض می‌کند. متأسفانه، زمانی که من وارد روسیه شدم، همان روزی بود که پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به اوکراین حمله کرد. متاسفانه ما اطلاع نداشتیم که همزمان با این سفر قرار است حمله روسیه به اوکراین شروع شود و اگر خبر داشتیم، حتما این سفر را به زمان دیگری موکول می‌کردیم.خان گفت: وقتی از سفر روسیه برگشتم، بلافاصله بعد از این سفر آمریکا از ما می‌خواست که از طریق سازمان ملل متحد، روسیه را به‌خاطر جنگ اوکراین محکوم کنیم اما من زیر بار این مسئله نمی‌رفتم چون نیاز به نفت ارزان روسیه داشتیم درست مانند هند. همچنین با کمبود گندم مواجه بودیم به گندم روسیه نیاز داشتیم. نظر من این بود که پاکستان هم باید مثل هند نگاه بی‌طرف به این جنگ داشته باشد.