اقتصاد اروپا در اثر بازی مهیبی که آمریکا با جنگ اوکراین تدارک کرد، به سراشیبی سقوط افتاده است

جنگ اوکراین، اقتصاد اروپا را به لیگ بازنده‌ها فرستاد
اقتصاد اروپا در اثر بازی مهیبی که آمریکا با جنگ اوکراین تدارک کرد، به سراشیبی سقوط افتاده است.

خبرگزاری رویتر با تاکید بر این مطلب که اقتصاد اروپا به منجلاب رکود افتاده، نوشت: داده‌های منتشرشده از سوی اداره آمار فدرال نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی آلمان در سه‌ماه نخست سال ۲۰۲۳، ۰/۳ ‌درصد کاهش یافته است. این اتفاق پس از آن به وقوع پیوست که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه‌ماه آخر سال ۲۰۲۲ شاهد کاهش ۰/۵ درصدی بود. این امر به آن معناست که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا دوفصل متوالی شاهد کاهش حجم تولید خود بوده و این تایید جدی ورود اقتصاد آلمان به رکود است. کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان، در این باره گفت که داده‌های تولید ناخالص داخلی آلمان «سیگنال‌های منفی خلاف ‌‌‌انتظار» را نشان می‌دهد. در مقایسه با سایر اقتصادهای بسیار توسعه‌یافته، اقتصاد آلمان پتانسیل رشد خود را از دست می‌دهد. وزیر دارایی آلمان با اشاره به پیش‌بینی‌‌‌های صندوق بین‌المللی پول که رکود اقتصادی در سال ۲۰۲۳ را تنها در آلمان و انگلیس پیش‌بینی کرده بود، گفت: نمی‌‌‌خواهم آلمان در لیگی بازی کند که در آن باید خود را به آخرین رده‌‌‌ها برسانیم.
رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، هم در این‌باره گفت که وابستگی شدید قبلی کشورش به روسیه برای تامین انرژی سبب رکود شد؛ با این حال پیش‌بینی‌‌‌های قبلی از رشد اقتصادی بسیار بدتر بود. هابک گفت: «ما در حال مبارزه برای خروج از این بحران هستیم.» آندریاس شوئرله، تحلیلگر دکا بانک در این باره می‌گوید: «مصرف‌کننده آلمانی زیر بار سنگین تورم به زانو درآمده است و کل اقتصاد را با خود به زیر می‌کشد.» مصرف خانوارها پس از تعدیل قیمت، در سه‌ماه نخست سال ۲۰۲۳ معادل ۱/۲ ‌درصد کاهش یافت. هزینه‌های دولت نیز در این مدت به میزان قابل‌توجه ۴/۹ درصد کاهش یافت. به نظر می‌رسد که آب و هوای گرم زمستان، احیای فعالیت‌‌‌های صنعتی، کمک بازگشایی چین و کاهش اصطکاک‌‌‌های زنجیره تامین برای خروج اقتصاد آلمان از منطقه خطر رکود کافی نبود.
یورگ کریمر، اقتصاددان، گفت: «افزایش گسترده قیمت انرژی در نیمه‌‌‌ زمستان خسارت‌‌‌های خود را به همراه داشت. نمی‌توان از رکود جلوگیری کرد و اکنون سوال این است که آیا در نیمه دوم سال‌جاری بهبودی حاصل می‌شود یا خیر.» با نگاهی فراتر از سه‌ماه اول، به نظر می‌رسد خوش‌بینی در ابتدای سال جاری خود را به واقعیت بیشتر نزدیک کرده است. کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، کاهش سفارش‌های صنعتی، تشدید سیاست پولی تهاجمی، همگی کفه ترازو را به نفع تضعیف فعالیت‌‌‌های اقتصادی سنگین می‌کند.
رویتر در گزارش دیگری خاطرنشان کرد: آمار منتشرشده از رشد اقتصادی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که اقتصاد منطقه یورو برای دومین فصل متوالی، در سه‌ماه اول سال ۲۰۲۳ میلادی ۰/۱ درصد کاهش یافت. تحلیلگر آکسفورد اکونومیکس در یادداشتی نوشت: «تقاضای داخلی در وضعیت خوبی قرار ندارد و هزینه‌های عمومی در فصل اول سال شاهد بزرگ‌ترین انقباض ثبت‌شده از سال ۲۰۲۰ است.
از سوی دیگر روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد: در حالی که برآوردهای پیشین حاکی از اجتناب اقتصاد اروپا از رکود بود، گزارش‌‌‌های جدید نشان می‌دهد که اقتصاد قاره سبز، به محدوده رکود سقوط کرده است. گزارش‌‌‌ها حاکی از آن است که عمده این کاهش از جانب کاهش مخارج و به دلیل افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن هزینه مصرف‌کننده به وقوع پیوسته است.
برخی محافل سیاسی معتقدند آمریکا نه‌تنها در حوزه سیاسی و امنیتی بلکه در حوزه اقتصادی نیز قربانی فزون‌طلبی خود برای رقابت با روسیه در اوکراین کرد.