یک رسانه آمریکایی فاش کرد واحدی در پنتاگون از کاربران رسانه‌های اجتماعی با هدف شناسایی مطالب دارای تهدید، انتقاد و محتوای منفی علیه ژنرال‌های بازنشسته و یا مشغول به خدمت در ارتش آمریکا جاسوسی می‌کند.

اینترسپت پاسخ می‌دهد
واحد جاسوسی پنتاگون چگونه کاربران فضای مجازی را رصد می‌کند؟

یک رسانه آمریکایی فاش کرد واحدی در پنتاگون از کاربران رسانه‌های اجتماعی با هدف شناسایی مطالب دارای تهدید، انتقاد و محتوای منفی علیه ژنرال‌های بازنشسته و یا مشغول به خدمت در ارتش آمریکا جاسوسی می‌کند.
نهادهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا مثل پنتاگون، سیا و اف‌بی‌آی همواره از شبکه‌های اجتماعی برای جاسوسی از دشمنان آمریکا استفاده می‌کنند. سال گذشته گزارشی از سوی‌ اندیشکده‌های آمریکایی منتشر شد که نشان می‌داد پنتاگون از حدود یک دهه پیش با استفاده از حساب‌های جعلی پرشمار در رسانه‌های اجتماعی به تاثیرگذاری مخفیانه و نرم بر افکار عمومی دشمنان خود به ویژه ایران، روسیه و چین پرداخته است. نکته مهم این‌جاست که این حساب‌ها به صورت مستقیم به فرماندهی مرکزی آمریکا و برخی از رسانه‌های خبرپراکنی وابسته به دولت آمریکا ارتباط داشته‌اند. گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که غیر از دشمنان خارجی خود مردم آمریکا نیز هدف جاسوسی گسترده پنتاگون قرار دارند. در همین رابطه پایگاه خبری آمریکایی «اینترسپت» در گزارشی که روز شنبه منتشر ساخت از وجود واحدی مخفی پنتاگون با ماموریت محافظت از مقام‌های رده بالای ارتش آمریکا نه فقط در برابر ترور و آسیب فیزیکی بلکه همچنین در برابر انتشار مطالب منفی درباره آنها در رسانه‌های اجتماعی پرده برداشت.
به گزارش فارس به نقل از «اینترسپت» در پنتاگون واحدی تحت عنوان «گردان خدمات محافظتی ارتش آمریکا» وجود دارد و طبق اسناد رسمی، ماموریت آنها محافظت از مسئولان و مقامات ارتش در برابر «ترور، ربایش، آسیب جسمی یا شرمساری» است. پایگاه خبری اینترسپت با استناد به سندی سازمانی به تاریخ ماه سپتامبر(شهریور) گذشته نوشت، بخشی از این واحد رسانه‌های اجتماعی را به منظور شناسایی مطالب کاربران که دارای «تهدیدات مستقیم، غیر مستقیم و تلویحی» و «ایجاد احساس منفی» درباره مقام‌های رده بالا همچون ژنرال «مارک میلی»، رئیس ‌ستاد مشترک ارتش آمریکا باشند، تحت نظر قرار می‌دهد. در این سند ادعا شده این برنامه «خدمت قابل اعتمادی برای کاهش تهدید در رسانه‌های اجتماعی از طریق یک بسته نرم‌افزاری منبع باز و بر مبنای وب است که توانمندی‌های پیشرفته‌ای در زمینه جمع‌آوری اطلاعات علنی موجود دارد»
به نوشته پایگاه «راشاتودی»، این واحد پنتاگون با استفاده از این بسته نرم‌افزاری علاوه‌بر جمع‌آوری داده‌ها از رسانه‌های اجتماعی همچون تلگرام، توئیتر، یوتیوب، فورچان، وی‌کِی، رِدیت و امثال آنها از اطلاعات برخی شرکت‌های نظارتی و پیمانکاران خصوصی، تبلیغ‌کنندگان و اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند نیز برای رصدهای خود استفاده می‌کند. بر اساس این گزارش این واحد پنتاگون از یک سری قابلیت‌های نرم‌افزاری نظیر بهره‌گیری از داده‌های مکانی تلفن‌های همراه و قابلیت و یا تحت نظر قرار دادن یک شعاع مکانی به صورت نرم‌افزاری بهره می‌برد تا مکان انتشاردهندگان بحث‌ها، مطالب و توئیت‌های با محتوای منفی درباره ژنرال‌های فعلی و بازنشسته آمریکایی را شناسایی کند.انتشار جزئیات این برنامه پنتاگون که به نقض حریم خصوصی افراد در فضای مجازی و حتی در فضای حقیقی منجر می‌شود، با واکنش منفی گروه‌های مدافع حریم خصوصی مواجه شد.
فشار جمهوری‌خواهان به بایدن
خبر دیگر از آمریکا این که با نزدیک شدن به کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا حملات جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به کاندیداهای یکدیگر نیز افزایش پیدا کرده است. دموکرات‌ها سعی دارند با محکوم کردن ترامپ در دادگاه به کل او را از صحنه حذف کنند. جمهوری‌خواهان نیز چند صباحی است که پرونده‌های قدیمی بایدن را در دوران معاونی اوباما دوباره از بایگانی خارج کرده‌اند. در همین راستا سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس از جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا خواست تا درباره «مبنع نامعلوم» درآمد ۱۰ میلیون دلاری خود در سال ۲۰۱۷، همزمان با پایان دوره معاونت ریاست‌جمهوی‌اش، اطلاعاتی ارائه کند.
به گزارش ایرنا از تارنمای روزنامه «دیلی میلت، جو بایدن و همسرش «جیل» پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما و به تبع آن دوره معاونت بایدن در کاخ سفید، یک «قرارداد فروش چندگانه کتاب» با ارزش ۸ میلیون دلار را امضا کردند و همچنین ۴ میلیون دلار نیز طی چند سال از طریق برگزاری تورهای سخنرانی دریافت کردند. با این حال، درآمد حاصل از قرارداد مذکور و سخنرانی‌های این دو از طریق ۲ شرکت- به صورت واسطه- که در طبقه‌بندی‌های مالیاتی در دسته‌ کسب ‌و کارهای خرد یا به اصلاح «شرکت‌های اس» قرار می‌گیرند، دریافت شده است.«شرکت‌های اس»، نهادهای انتقالی هستند و از پرداخت مالیات‌های درمانی و امنیت اجتماعی معاف هستند و در عوض، سهامداران و مالکان این شرکت‌ها به پرداخت مالیات بر درآمد فردی فدرال، مالیات بر درآمد ایالتی و محلی ملزم می‌شوند.
بر اساس این گزارش، دریافت این مبالغ از سوی این ۲ شرکت‌ که به بایدن و همسرش تعلق دارد، این امکان را برای آنها فراهم کرد تا درآمد خود را از پرداخت مالیات محفوظ نگه داشته و همچنین منبع اصلی پرداخت‌ها نیز در اظهارنامه‌های مالیاتی آنها که در اختیار عموم قرار گرفت، مخفی بماند. اکنون تد کروز می‌گوید پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) در رابطه با یادداشتی که جمهوری‌خواهان مدعی هستند نشان می‌دهد بایدن در زمان معاونتش در کاخ سفید از یک شرکت اوکراینی پنج میلیون دلار رشوه دریافت کرده، شفاف عمل نکرده است.سناتور جمهوری‌خواه تگزاس در پادکست خود با عنوان «قضاوت با تد کروز» با ‌اشاره به اسناد بازده مالیاتی بایدن و همسر وی، اظهار داشت: شما به یک اظهارنامه مالیاتی با ۱۰ میلیون دلار پول نقد از طرف یک منبع نامشخص نگاه می‌کنید. چه می‌شود اگر مشخص شود نیمی از این ۱۰ میلیون دلار، همان ۵ میلیون دلار رشوه از طرف «بوریسما» (بوریسما بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز غیردولتی در اوکراین) بوده است؟»
تیراندازی در آمریکا
خبر دیگر از آمریکا این که در ادامه موج تیراندازی‌ها در آمریکا این بار دست کم ۱۵ تن در نزدیکی شیکاگو در ایالت ایلینوی هدف قرار گرفتند. به گزارش ایرنا به نقل از «بی‌ان‌او نیوز»، مقامات محلی و شاهدان حادثه اعلام کردند که پس از تیراندازی در یک خیابان در محله ویلوبروک در نزدیکی شهر شیکاگو، بیش از ۱۵ نفر هدف تیراندازی قرار گرفتند.در حال حاضر جزئیات کمی از این حادثه در دسترس است.این حادثه درست قبل از ساعت ۱۲:۳۰ بامداد یکشنبه به وقت محلی در نزدیکی شهرستان دوپیج در غرب شیکاگو رخ داد.
در واشنگتن نیز پلیس آمریکا، می‎گوید بر اثر تیراندازی جمعی در نزدیکی یک جشنواره موسیقی دست‌کم ۲ نفر کشته و ۳ نفر زخمی شدند.یک مقام شهر «گرانت» ایالت واشنگتن، می‎گوید که مظنون در یک نقطه در نزدیکی آمفی تئاتر «گورج»، که میزبان یک جشنواره موسیقی بود، به طور تصادفی (بدون هدف از پیش تعیین شده) به میان جمعیت شلیک کرد. به طور متوسط، تیراندازی‌های جمعی در آمریکا در ۳ سال گذشته بیشتر از دهه گذشته بوده است.در سال ۲۰۲۲، تعداد تیراندازی‌های جمعی به ۶۴۶ مورد رسید، اما سال ۲۰۲۱ شاهد ۶۹۰ تیراندازی بود که بیشترین تعداد در هر سال ثبت شده است.