یک نشریه معروف فرانسوی نوشت که آمریکا در اثر آشوب پدید آمده در اثر جنگ اوکراین و به هم خوردن ائتلاف‌های قدیمی، مجبور به واگذاری امتیاز به ایران در مذاکرات شده است.

آمریکا در اثر جنگ اوکراین مجبور به مذاکره با ایران شد
یک نشریه معروف فرانسوی نوشت که آمریکا در اثر آشوب پدید آمده در اثر جنگ اوکراین و به هم خوردن ائتلاف‌های قدیمی، مجبور به واگذاری امتیاز به ایران در مذاکرات شده است.

هفته‌نامۀ نوول ابزرواتور در تحلیلی به قلم «پییر‌هاسکی» با عنوان «ایران؛ بازی بزرگ جدید منطقه»، به عادی‌‌سازی روابط ایران و عربستان، و مذاکرات تهران و واشنگتن و انگیزۀ آنها پرداخت.
هفته نامه فرانسوی، درباره مذاکرات غیررسمی ایران و آمریکا با وساطت عمان می‌نویسد: هدف تهران از این گفت‌وگوهای غیررسمی، آزاد کردن ۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده در ازای توقف پیشروی‌های اتمی جمهوری اسلامی است.
قبلا نیویورک تایمز فاش کرده بود که درخواست آمریکا از ایران، توقف غنی‌‌سازی در سقف ۶۰ درصد و فراتر از آن نرفتن است. (این سقف در برجام
۳/۵ درصد بود). آمریکا همچنین درخواست کرده که ایران، روسیه را تجهیز موشکی و تسلیحاتی نکند.
نوول ابزرواتور افزود: مذاکرات با واسطه آمریکا با ایران، علاوه‌بر مخالفت صریح اسرائیل و نخست‌وزیر آن، واکنش تُند راست آمریکا را نیز برانگیخته است. چنان که در واکنش به مذاکرات تهران و واشنگتن، روزنامۀ «وال‌استریت جورنال» نوشت: «کسانی که برجام را در سال ۲٠۱۵ به ما فروختند، در تدارک نسخۀ جدیدی از آن هستند که قرار است در ازای وعده‌های سرخرمن، مبالغ هنگفتی را از همان روز نخست امضای توافق، به تهران بفرستد».
آنها جو بایدن را متهم می‌کنند که می‌خواهد مسئلۀ ایران را تا انتخابات سال آیندۀ آمریکا به حاشیه براند، به ویژه آنکه توافق جدید با تهران به صورت عهدنامه انجام نخواهد شد و در نتیجه به رأی کنگره نیاز نخواهد داشت.
نشریه فرانسوی در پایان تاکید کرد: این بازی جدیدِ بسیار پیچیده که حول ایران در حال شکل‌گیری است، نتیجۀ تغییر کامل کل معادلات به سود جنگ اوکراین است. به عبارت دیگر، آشوب ناشی از این جنگ، کلیه ائتلاف‌ها و خط و مرزهای قدیمی را بر هم زده و از این پس هر کس منافع خود را بی‌اعتنا به ائتلاف‌های تاریخی هر جا که لازم باشد دنبال می‌کند.
با این حال، این مانورهای هنوز ناروشن، فاقد یک ساحت مهم هستند و آن حقوق مردمان منطقه است. در هیچیک از این تحرکات صدای مردمان منطقه شنیده نمی‌شود یا مورد توجه قرار نمی‌گیرد. سیاست واقعی (رئال‌پُلیتیک) کلیدواژۀ تمام توافقات یا تعارضات میان رژیم‌هاست. فعلاً تنها جنبۀ مثبت توافقات جاری، فقدان جنگ است.