سفیر جمهوری آذربایجان در تل‌آویو می‌گوید «آسمان، مرز روابط جمهوری آذربایجان و اسرائیل» است و روابط این کشور با ایران به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

اظهارات قابل تأمل سفیر جمهوری آذربایجان درباره ایران، رژیم صهیونیستی و… .
سفیر جمهوری آذربایجان در تل‌آویو می‌گوید «آسمان، مرز روابط جمهوری آذربایجان و اسرائیل» است و روابط این کشور با ایران به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.
چندین سال است که برخی از تحلیگران در ایران هشدار می‌‎دهند که برخی از تحرکات جمهوری آذربایجان بسیار مشکوک و حتی خطرناک است. این منطقه که حالا کشوری مستقل است، زمانی بخشی از خاک ایران بود و در دوره قاجار – در جریان شکست‌های ایران جنگ‌های ایران و روس – از ایران جدا شد و به روسیه الحاق شد و پس از انقلاب اکتبر به اتحادیه جماهیر شوروی رسید؛ با سقوط شوروی این منطقه به کشوری به اصطلاح مستقل تبدیل شد و از آن موقع تبدیل به ملکِ شخصی خاندان علی‎‌اف شده است.
از آن‌جایی که این کشور نه بر مبنای اراده عمومی مردم آن، بلکه بر مبنای اراده حکمرانان آن که از مردم خود نظرخواهی هم نمی‌کنند، می‌چرخد، تصمیمات این حکومت را باید تصمیم خاندان علی‌اف دانست. این خاندان این روزها علاقه زیادی برای نزدیک شدن به رژیم آپارتاید اسرائیل دارد.
آن‌طور که فارس نوشته است، «مختار محمداف» سفیر جمهوری آذربایجان در تل‌آویو در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی «گلوبز» ‌اشاره کرد که روابط باکو و تل‌آویو گسترش یافته و روابط ایران و جمهوری آذربایجان به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. سفیر جمهوری آذربایجان در بخشی از این مصاحبه اظهار داشت: «ما با ایران در زمینه انرژی و ترابری روابط تجاری و همکاری داریم.» مختار محمداف اضافه کرد: «متأسفانه روابط ما با ایران از زمان استقلالمان تاکنون در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.»
وی همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه، گفت‌و‌گوهای صورت گرفته میان رژیم صهیونیستی و جمهوری آذربایجان را مثبت خواند و با بیان این‌که «آسمان، مرز روابط جمهوری آذربایجان و اسرائیل است،» افزود که گفت‌و‌گوهای «اسرائیل و جمهوری آذربایجان به نتایجی در زمینه طرح‌های مشترک صنعتی،‌ هایتک و کشاورزی منتهی خواهد شد. اینکه هوش مصنوعی را در دسترس شرکت‌های داخلی قرار دهیم، این امر اجازه خواهد داد بازار از نظر فنی جهشی رو به جلو داشته باشد.»
چند ماهی است که جمهوری آذربایجان اقداماتی غیرسازنده در قبال ایران در پیش گرفته است. وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در جدیدترین اقدامات غیرسازنده و غیردوستانه خود در قبال ایران، به اتباع این کشور درباره سفر به ایران هشدار داد و از آنها خواست از سفر غیرضروری به جمهوری اسلامی ایران خودداری کنند. گفتنی است، به هرحال باید در قبال جمهوری آذربایجان هوشیار بود و حرکات آن را با دقت پیگیری کرد.