خبرگزاری وابسته به دولت سابق نوشت: کیهان ادعای صادرات 2 میلیون بشکه‌ای نفت خام را پس گرفت؛ «یک میلیون و 400 هزار بشکه است.»

صادرات ۲ میلیون بشکه نفت اذعان غرب و خودخوری خبرآنلاین!
خبرگزاری وابسته به دولت سابق نوشت: کیهان ادعای صادرات ۲ میلیون بشکه‌ای نفت خام را پس گرفت؛ «یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه است.»

خبر آنلاین که ماموریت روزانه‌اش تقطیع و تحریف مطالب کیهان است، این‌بار نوشت: «در حالی‌ که روزنامه کیهان در هفته‌های گذشته، میزان صادرات نفت ایران را تا ۲ میلیون بشکه در روز افزایش داده بود، از این رقم ۶۰۰ هزار بشکه کم کرد! کیهان نوشت: پالایشگاه‌های ایران به دو دسته خوراک نفت و خوراک میعانات گازی تقسیم می‌شوند که ظرفیت آنها به ترتیب روزانه ۱.۸ و ۰.۴ میلیون بشکه و در مجموع ۲.۲ میلیون بشکه است. با وجود ظرفیت ۱.۸ میلیون بشکه‌ای،
«توان عملیاتی» پالایشگاه‌های خوراک نفت ایران با احتساب تعمیرات اساسی عددی کمتر از ۱.۷ و نزدیک به ۱.۶ میلیون بشکه در روز است. در نتیجه با تولید بیش
از ۳ میلیون بشکه‌ای نفت ایران، حدود ۱.۴ میلیون بشکه برای صادرات باقی می‌ماند».
با اندکی توضیح روشن می‌شود که میرزا بنویس خبرآنلاین چقدر شعبده‌بازی و حذف و جرح کرده تا مثلا تناقض و ضعف آمار کیهان را به مخاطب بی‌خیر خود القا کند.
اولاً رقم صادرات دو میلیون بشکه، «افزایش کیهان»(!) نیست بلکه گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از بررسی مؤسسه مشاوره انرژی آمریکایی(SVB مستقر در واشنگتن) است.
ثانیاً این مؤسسه آمریکایی صادرات ۲ میلیون بشکه‌ای نفت ایران را مربوط به ماه گذشته می‌داند که مجدداً افزایش داشته است. این مؤسسه همچنین تخمین می‌زند تولید نفت خام ایران در ماه مِی ‌به ۳.۰۴ میلیون بشکه در روز رسیده که نسبت به ۲.۶۶ میلیون بشکه در روز در ژانویه افزایش داشته است.
اما ماجرای صادرات ۱/۶ میلیون بشکه، متوسط صادرات کشور در چند ماه پایان سال و امسال است.
تقطیع‌کننده مقاطعه‌کار و پروژه‌بگیر خبرآنلاین، ضمنا توضیح نمی‌دهد که کیهان چرا و در کدام قالب، به صادرات ۱/۶ میلیون بشکه پرداخته است.
ماجرا از این قرار است که روزنامه اجاره‌ای اعتماد (همسو با خبر آنلاین) به تازگی در امکان صادرات ۱/۶ میلیون بشکه نفت در روز تشکیک کرده و خلاف واقع خوانده بود.
کیهان در مقابل ضمن انتشار ادعای اعتماد، روشنگری کانال خط انرژی را منتشر کرد که در آن با ذکر آمار تولید و مصرف نشان داده شده بود که رقم صادرات
۱/۶ میلیون بشکه درست و امکان‌پذیر است. جالب اینکه خبرآنلاین در تقطیع این قسمت هم دوبار تقطیع کرده و بخش دوم خبر کیهان را حذف کرده و رقم
۱/۴ میلیون بشکه را به‌عنوان رقم صادراتی قید کرده است!
حال پس از این توضیح باید سؤال کرد که از این مدل تقطیع و تحریف و منفی‌بافی و انکار موفقیت‌های کشور بدون برجام و FATF چه چیزی نصیب گردانندگان خبرآنلاین (وابستگان به دولت سابق) می‌شود؟ در حالی که از رویترز
تا خبرگزاری بلومبرگ و مؤسسه انرژی آمریکایی و مؤسسه کپلر و… به موفقیت ایران در دور زدن تحریم‌ها و افزایش چشمگیر صادرات نفت اتفاق‌نظر دارند، چرا باید یک‌شبه رسانه داخلی برای کتمان این موفقیت بزرگ تقلا کند؟! آیا آنها می‌خواهند با رسانه‌های زرد بیگانه کورس بگذارند؟ یا می‌خواهند مردم از یاد ببرند که رئیس سازمان برنامه و بودجه روحانی می‌گفت حتی یک قطره نفت هم نمی‌توانیم بفروشیم؟!
یادآور می‌شود عصر ایران، مطلب تحریف‌آمیز خبرآنلاین را عینا کپی کرده بود، دنباله‌روی عجیبی که در موارد مشابه از سوی برخی کانال‌ها و سایت‌های اجاره‌ای تکرار شده است.