در حالی که برخی نشریات مدعیان اعتدال و اصلاحات از «توافق موقت» جانبداری می‌کنند، یک روزنامه وابسته به این طیف اذعان کرد: توافق موقت به زیان منافع ملی ایران است. اما نکته طنز ماجرا این است که نویسنده، برجام پایمال شده را به عنوان نمونه « توافق پایدار» در مقابل«‌ توافق موقت» معرفی کرده است

به هر جای برجام نگاه می‌کنید یک افتضاح تمام عیار است
در حالی که برخی نشریات مدعیان اعتدال و اصلاحات از «توافق موقت» جانبداری می‌کنند، یک روزنامه وابسته به این طیف اذعان کرد: توافق موقت به زیان منافع ملی ایران است. اما نکته طنز ماجرا این است که نویسنده، برجام پایمال شده را به عنوان نمونه « توافق پایدار» در مقابل«‌ توافق موقت» معرفی کرده است!

روزنامه آرمان ملی نوشت: «انتشار اخبار ضد و نقیض درخصوص دور جدید توافق میان ایران و آمریکا اما و اگرهای فراوانی در این خصوص طی هفته گذشته به‌وجود آورده است. انتشار اخباری از سوی رسانه‌ها درخصوص قریب‌الوقوع بودن توافق بین ایران و آمریکا باعث شد تا این خبر یکی از موضوعات بسیار مهم در صدر اخبار جهان و داخلی قرار گیرد. در طرح توافق موقت، توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران به‌خصوص در سطح غنی‌‌سازی بالا در قبال آزاد‌سازی پول‌های بلوکه شده و دریافت وام از صندوق بین‌المللی قرار دارد. روشن است که این دستور کار جدید برخلاف روح توافق پایدار برجام است و بی‌تردید می‌تواند آسیب‌های جدید بر منافع ملی ایران وارد آورد. چراکه جمهوری اسلامی ایران پس از خروج یکطرفه آمریکا از توافق هسته‌ای و عدم تعهد طرف‌های غربی برای جبران خسارات و لغو تحریم‌ها اکنون در شرایط غنی‌‌سازی ایده‌آل از لحاظ فنی قرار گرفته است. بدون شک توافق موقت یعنی جلوگیری از هرگونه توسعه و پیشرفت هسته‌ای ایران در برابر تنها ۲۴ میلیارد دلار و ابهام درخصوص توافق برجام است.
روشن است که این توافق به معنای خدشه بر منافع ملی بوده و به طور آشکار از سوی دشمنان ایران در حال سازماندهی است.بررسی روند تولید اخبار در این خصوص به خوبی بیانگر طراحی عملیات روانی گسترده به منظور ترغیب ایران برای انجام این توافق هست. چرا که غرب و دشمنان ایران به خصوص رژیم صهیونیستی به‌شدت از میزان سطح غنی‌‌سازی و توان فناوری هسته‌ای به وحشت آمده و هرگونه اقدام ممکن برای توقف آن را همواره مطرح می‌کنند. روشن است که تولید اخبار توافق موقت یک فریب اطلاعاتی انسجام‌یافته با هدف جلوگیری از توانمندی‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران است و بایستی سیاستمداران ایران نسبت به این موضوع، حساسیت و دقت لازم را به خرج دهند تا مانع از هرگونه هزینه بین‌المللی یا خطای استراتژیک گردند. جمهوری اسلامی ایران تنها بایستی آماده توافق پایدار در قالب برجام باشد و هرگونه طرح جدید می‌تواند دستاوردهای چند ساله ایران را پس از خروج آمریکا از توافق بر باد دهد.
به نظر می‌رسد که دکترین سیاسی و امنیتی غربی-صهیونیستی در تلاش هستند با پیچیده کردن محیط تصمیم‌گیری، ایران را در شرایط عدم قطعیت قرار داده و دچار‌اشتباه در انتخاب بکنند. این در حالی است که ایران سندی مهم و راهبردی (برجام) را توانسته به‌دست آورد که علاوه‌بر تضمین منافع ملی دست ردی بر هرگونه زیاده‌خواهی غرب نیز به شمار می‌رود و بایستی این چارچوب مهم برای رسیدن به اهداف اصلی در دستور کار جدید قرار بگیرد و هرگونه توافق موقت می‌تواند اثرات نامطلوب جدی بر امنیت ملی
وارد آورد».
روزنامه آرمان همچنین در تحلیل دیگری نوشت: توافق موقت گزینه مطلوب ایران نیست. گمانه‌زنی درباره احتمال توافق موقت بین ایران و آمریکا به عنوان جایگزینی برای برجام بیشتر از گذشته شده است. این در حالی است که مقامات ایران احتمال توافق موقت در زمینه هسته‌ای را رد کرده و مقامات آمریکا و کشورهای اروپایی نیز اظهارات صریحی در این زمینه انجام نداده‌اند.با این وجود رسانه‌ها گزینه توافق موقت را به عنوان یکی از گزینه‌های جایگزین برجام مطرح کرده و در حال گمانه‌زنی درباره این موضوع هستند.
آرمان افزود: «برجام در واقع به اراده ایران و کشورهای غربی امضا شد و هیچ ضمانتی برای اراده طرفین وجود نداشت.بدون تردید اگر ضمانتی در این زمینه وجود داشت ترامپ نمی‌توانست از این توافق خارج شود.هر گونه توافق دیگری به غرب نیز با همین وضعیت مواجه خواهد بود».
تحلیل دوم روزنامه آرمان ناقض تحلیل اول درباره اعتبار و پایداری برجام است. در حقیقت نمونه عبرت‌آموز درباره توافق موقت که نشان می‌دهد نباید سراغ تکرار آن رفت، همین برجام است. روزنامه مذکور در تحلیل دوم اذعان می‌کند که آرمان فاقد کمترین ضمانتی بود و طبیعی است که توافق فاقد ضمانت نه پایدار می‌ماند و نه ایران تمایلی به بازگرداندن چنان توافق خسارت‌باری دارد.
برجام با کلاهبرداری آمریکا و همراهی تیم روحانی، به شکلی تنظیم شد که آمریکا بدون پرداخت هزینه توانست آن را از همان دوره اوباما زیر پا بگذارد، در مقابل طرف ایرانی، این اختیار عمل را به اعتبار تعبیه مکانیسم ماشه نداشت.بر این مبنا مطالبه روشن ایران، نه صرف بازگشت آمریکا به برجام، بلکه ارائه تضمین معتبر برای عدم تکرار عهدشکنی پنج ساله و تعهد آمریکا و اروپا به لغو پایدار تحریم‌هاست. البته موضوع تبادل زندانیان یا آزادی منابع بلوکه شده ایران، موضوع جدایی است که با درایت دولت در حال پیشرفت است و ربطی به برجام یا بازگشت بدون تضمین آمریکا -در مقابل اعمال مجدد محدودیت‌های هسته‌ای-
ندارد.