همزمان با نشست دو روزه ناتو در لیتوانی که برخی گزارش‌ها حاکی است در آن قرار است درباره عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی تصمیم‌گیری شود، روسیه نسبت به رویارویی مستقیم نظامی بین دو طرف هشدار داد و گفت به دقت این نشست را دنبال می‌کند.

نشست حساس ناتو و هشدار مسکو نسبت به رویارویی مستقیم نظامی با آمریکا

همزمان با نشست دو روزه ناتو در لیتوانی که برخی گزارش‌ها حاکی است در آن قرار است درباره عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی تصمیم‌گیری شود، روسیه نسبت به رویارویی مستقیم نظامی بین دو طرف هشدار داد و گفت به دقت این نشست را دنبال می‌کند.
رهبران کشورهای عضو ناتو دیروز(سه‌شنبه) در حالی در «ویلنیوس»، پایتخت لیتوانی گرد هم آمدند که به گفته کارشناسان مهم‌ترین موضوع این نشست رایزنی درباره بحث عضویت اوکراین در ناتو است، خبرگزاری رویترز نوشته ‌است این نشست در پایتخت لیتوانی با تمرکز بر حمله روسیه به اوکراین برگزار می‌شود و طی آن سران کشورهای عضو ناتو قرار است اولین برنامه‌ جامع ناتو را از زمان پایان جنگ سرد تصویب کنند تا از این طریق بتوانند در برابر حملات مسکو از خود دفاع کنند. بر اساس این گزارش برخی دیپلمات‌ها می‌گویند که اختلافات بر سر عضویت اوکراین در ناتو در حال کاهش است، اما اعضای مهم جناح غربی ناتو مثل آمریکا و آلمان پیش از این به صراحت گفته‌اند که کیف نمی‌تواند در حین جنگ عضو این ائتلاف نظامی‌ شود. اعضای ناتو در قسمت اروپای شرقی از موضع کیف جهت عضویت در ناتو حمایت می‌کنند و استدلال‌شان این است که عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی بهترین اقدام برای مقابله با حملات روسیه است.
برخی گزارش‌ها حاکی است سران ناتو قرار است در نشست کنونی به جای عضویت موضوع تضمین‌های امنیتی را به اوکراین پیشنهاد دهند. روزنامه گاردین در این باره نوشته است، در سایه هشدارهای آمریکا و آلمان و همزمان با ادامه جنگ با روسیه، انتظار نمی‌رود اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیش‌شرط‌های روشنی را درباره عضویت نهایی کیف در این ائتلاف تعیین کنند. به گفته مقام‌های آمریکایی، باتوجه به نامعلوم بودن سرنوشت جنگ اوکراین، شفاف‌سازی درباره عضویت اوکراین در ناتو در حال حاضر غیرواقع‌گرایانه است. انتظار می‌رود مذاکرات در این زمینه به صدور بیانیه‌ای منجر شود که تا حدی نسبت به تعهد قبل ناتو در سال ۲۰۰۸ درباره عضویت اوکراین قوی‌تر است. در این سال بیان شد اوکراین در نهایت در مقطعی نامشخص در آینده عضو ناتو خواهد شد. گاردین نوشت: به نظر می‌رسد انگلیس، فرانسه و دیگر اعضای ناتو در بخش شرقی این ائتلاف راهی را پیدا نکرده‌اند که کاخ سفید را به تعهدات دقیق‌تری برای عضویت اوکراین ترغیب کنند. بایدن روز یکشنبه گفته بود اوکراین هنوز آماده عضویت در ناتو نیست و کسب صلاحیت عضویت در آن به زمان نیاز دارد. اما سران اوکراین به چیزی کمتر از عضویت در ناتو قانع نیستند ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که برای شرکت در این نشست دعوت شده است، از ناتو خواسته است تا مسیر مشخص عضویت را به این کشور طی این نشست ارائه دهد.زلنسکی شامگاه دوشنبه در توئیتی با ادعای کنار رفتن موانع بر سر عضویت اوکراین در ناتو نوشت: «ما همچنان در حال تلاش هستیم اما از پیش متوجه شده‌ایم که اوکراین عضو ناتو خواهد شد.» «دیمیتری کوله‌با»، وزیر امور خارجه اوکراین نیز در گفت‌وگو با یک رسانه آلمانی اعلام کرد که مقامات کیف با تضمین‌های امنیتی به عنوان جایگزینی برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی موافقت نخواهد کرد. وی گفت: «ضمانت‌های امنیتی نباید به‌عنوان جایگزینی برای عضویت در ناتو در نظر گرفته شود، بلکه باید تنها پرکننده خلاء بین حال حاضر و زمان پیوستن اوکراین به ناتو باشد. این مسئله جزئیاتی بسیار مهم است که نباید فراموش کنیم.» وزیر خارجه اوکراین همچنین افزود که اکنون بحث عضویت فوری نیست، بلکه فقط دعوت به ائتلاف است. کوله‌با ‌اشاره کرد: «از نقطه نظر سیاسی و حقوقی، این مسئله آن‌طور که آمریکا و آلمان نگران آن هستند، سایر کشورها را به درگیری با روسیه نمی‌کشاند، بلکه به یک سیگنال سیاسی برای اوکراین تبدیل می‌شود که این فرآیند در حال انجام است.»
هشدار مسکو
اگرچه بسیاری از تحلیلگران و یا حتی مقامات رسمی کشورها احتمال عضویت اوکراین در ناتو را در نشست کنونی بسیار کم می‌بینند اما نگرانی‌ها از ایجاد یک درگیری مستقیم میان روسیه و ناتو شدت گرفته است. سفیر روسیه در آمریکا نیز با هشدار در این زمینه اعلام کرد، «در آستانه نشست ناتو، وضعیت روابط روسیه و غرب به سمت منفی‌ترین سناریو یعنی رویارویی روسیه و ناتو پیش می‌رود.»
به گزارش ایسنا،‌ به نقل از اسپوتنیک، «آناتولی آنتونوف» به خبرنگاران گفت: «در آستانه نشست ناتو، هوا در فضای اطلاعاتی آمریکا بسیار گرم شده است. همه چیز در حال آماده شدن است تا افکار عمومی در این‌جا مجبور شوند هرگونه تصمیم ضد روسی را که طی امروز و فردا (سه‌شنبه و چهارشنبه) در ویلنیوس اتخاذ خواهد شد، بپذیرند.» وی ادامه داد: وضعیت به سمت منفی‌ترین نتیجه که تقابل روسیه و کشورهای عضو ناتو است، پیش می‌رود. اقدامات غربی‌ها بیش از هر زمان دیگری موانع غیرقابل عبوری را در مسیر خروج از حادترین و پرمخاطره‌ترین شرایط نظامی- سیاسی همراه با بحرانی با بدترین پیامدها بر امنیت بین‌المللی ایجاد می‌کند.
همزمان سفیر روسیه در بلژیک نیز هشدار داد که مواضع کنونی ناتو احتمال درگیری مستقیم این ائتلاف نظامی غربی و مسکو را بیشتر و طولانی‌تر می‌کند. به گزارش فارس، به نقل از رویترز «الکساندر توکووینین» در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد که سیاست ناتو در قبال روسیه، احتمال درگیری مستقیم بین کشورهای عضو ناتو و مسکو را افزایش می‌یابد.الکساندر توکووینین با‌ اشاره به نشست دو روزه سران ناتو در لیتوانی گفت: «طرح‌های دفاعی منطقه‌ای که ناتو در نظر دارد در نشست در ویلنیوس اتخاذ کند، رویارویی این بلوک با روسیه را شدیدتر و طولانی‌تر می‌کند.» «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه دوشنبه در آستانه اجلاس سران ناتو در لیتوانی هشدار داد عضویت اوکراین در این سازمان پیامدهای بسیار منفی برای امنیت اروپا خواهد داشت.
وی گفت: «روسیه اظهارات مطرح شده قبل از نشست ناتو را زیر نظر دارد، و تمامی این سخنان مورد تجزیه و تحلیل عمیق برای اتخاذ تدابیری برای تضمین امنیت کشور خواهد بود.»
موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو
اما شامگاه دوشنبه و در آستانه نشست سران ناتو در لیتوانی رسانه‌ها اعلام کردند که رجب طیب اردوغان بعد از نشست
سه جانبه با دبیرکل ناتو و نخست‌وزیر سوئد با عضویت این کشور در ناتو موافقت کرده است. به گزارش فارس، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو ساعاتی قبل از شروع اجلاس سران این ائتلاف در پایتخت لیتوانی گفت: رجب طیب اردوغان، مخالفتش با تصویب عضویت سوئد در ناتو را کنار گذاشته و قبول کرده است پروتکل مربوط به این عضویت را در «سریع‌ترین زمان ممکن» به پارلمان ترکیه بفرستد.
اوکراین از بین خواهد رفت
خبر دیگر از اوکراین این که سرهنگ «داگلاس مک گرگور»،
مشاور سابق رئیس ‌پنتاگون در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ بعید ندانست که ممکن است اوکراین به عنوان یک کشور حتی قبل از اینکه روسیه از راه نظامی آن را شکست دهد، خود نابود شود، زیرا این کشور به دلیل انبوهی از مشکلات جدی داخلی در حال از هم پاشیده شدن است. به گزارش تسنیم این مقام نظامی سابق در مصاحبه‌ای با کانال یوتیوب «Judging Freedom»
گفت: «اوکراین ممکن است حتی قبل از اینکه روسیه ضربه کوبنده‌ای به آن وارد کند، از هم بپاشد، اوضاع کنونی در داخل این کشور بسیار بد و ناامید‌کننده است.» وی یادآور شد که در میان نیروهای مسلح اوکراین موارد فرار از خدمت و حتی تسلیم شدن به طرف روسی افزایش یافته است و مردم این کشور نیز به طور دسته جمعی اوکراین را ترک می‌کنند. سرهنگ مک گرگور افزود: در عین حال، واضح است که شهروندان اوکراینی به طور فزاینده‌ای از سیاست‌های رئیس‌جمهور ولودیمیر زلنسکی ناراضی هستند، بنابراین بازی او در واقع به پایان رسیده است.
تحلیلگر سیا: اوکراین شکست می‌خورد
«لری جانسون»، تحلیلگر سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سازمان سیا) نیز‌، ابراز عقیده کرد که به دلیل تلفات سنگین، کمبود مهمات و ناتوانی حامیان غربی در تامین مهمات به مقدار لازم، شکست در فصل زمستان آتی در انتظار سربازان اوکراینی خواهد بود. این کارشناس آمریکایی در مصاحبه‌ای گفت: «آنچه پس از ماه دسامبر(دی) برای اوکراین رخ خواهد داد، موضوعی قابل بحث است، زیرا هیچ ‌شانسی وجود ندارد که بتواند با چنین تلفاتی در زمینه نیروی انسانی و تجهیزات به جنگ با روسیه ادامه دهد.» وی افزود: «آمریکا در آینده قابل پیش‌بینی قادر به تولید مهمات کافی برای ارتش اوکراین نخواهد بود و تصمیم به انتقال مهمات خوشه‌ای هم به این دلیل است که مهمات توپخانه اوکراینی‌ها تمام شده است.»