خبرگزاری «رویترز»، به نقل از کمیسر امور سیاسی و امنیتی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) خبر داده است که سران این گروه در حال برنامه‌‌ریزی برای حمله نظامی به نیجر هستند.

آماده‌باش ۱۲ کشور آفریقایی برای حمله نظامی به نیجر

خبرگزاری «رویترز»، به نقل از کمیسر امور سیاسی و امنیتی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) خبر داده است که سران این گروه در حال برنامه‌‌ریزی برای حمله نظامی به نیجر هستند.
نظامیان نیجر به فرماندهی رئیس‌گارد ریاست جمهوری این کشور بعدازظهر روز چهارشنبه هفته گذشته، علیه «محمد بازوم» رئیس‌جمهور این کشور کودتا کردند و روز جمعه هفته گذشته رسما تلویزیون ملی این کشور خبر داد «عبدالرحمن تچیانی» رئیس‌گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس‌شورای انتقالی در این کشور معرفی کرده است.در پی این اعلام، مقامات نظامی نیجر از احتمال مداخله نظامی فرانسه و چند کشور آفریقایی در این کشور خبر دادند و از مردم خواستند در اعتراض به دخالت‌‌های فرانسه به خیابان‌ها بیایند. خبرگزاری رویترز نیز دیروز به نقل از یکی از رهبران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به آکواس عنوان کرد که سران دفاعی غرب آفریقا برای دخالت نظامی احتمالی برای بازگردان نیجر به وضعیت پیشین خود- از جمله درخصوص چگونگی و زمان اعزام نیروها- برنامه‌ریزی کرده‌اند. به گزارش ایسنا،«عبدالفتاو موسی»، سرپرست رهبران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در امور سیاسی، صلح و امنیت، عنوان کرد که بلوک منطقه «به کودتاچیان اطلاع نخواهد داد که کی و از کجا به آنها ضربه خواهند زد» وی تاکید کرد که این تصمیم را سران کشورها اتخاذ خواهند کرد.این مقام آفریقایی عنوان کرد: «درخصوص تمامی المان‌هایی که درصورت هرگونه دخالت مورد استفاده قرار خواهند گرفت- از جمله منابع موردنیاز و چگونگی و زمان اعزام نیروها- برنامه‌ریزی انجام گرفته است.» آکواس در حال حاضر دارای ۱۵ عضو از میان کشورهای غرب آفریقا است. با این وجود همه ۱۵ عضو موافق مداخله نظامی در نیجر نیستند به عنوان مثال کشورهای مالی و بورکینافاسو طرفدار کودتا هستند و هشدار داده‌اند که هرگونه مداخله نظامی در نیجر به منظور احیای ریاست جمهوری محمد بازوم، اعلام جنگ علیه این دو کشور به شمار می‌رود. دولت فرانسه نیز از طرح جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا برای مداخله نظامی در نیجر حمایت کرد.