سخنگوی وزارت دفاع روسیه می‌گوید از زمان شروع ضد حمله اوکراین در ژوئن (خرداد) تا پایان جولای (9 مرداد )، نیروهای مسلح اوکراین بیش از 43 هزار نیروی نظامی خود را از دست داده‌اند.

ضدحمله اوکراین علیه روسیه جان ۴۳ هزار نظامی اوکراینی را گرفت

سخنگوی وزارت دفاع روسیه می‌گوید
از زمان شروع ضد حمله اوکراین در ژوئن (خرداد) تا پایان جولای
(۹ مرداد )، نیروهای مسلح اوکراین بیش از ۴۳ هزار نیروی نظامی خود را از دست داده‌اند. یک ژنرال بازنشسته آمریکایی نیز اخیرا اعلام کرده بود، اوکراینی‌ها چیزی بالغ بر ۳۵۰هزار کشته در جریان این جنگ داشته‌اند.
جنگ اوکراین در ۱۷ ماهگی خود همچنان ادامه دارد و تا این لحظه همه ابتکارات صلح ارائه شده از سوی کشورهای جهان مثل چین، اتحادیه آفریقا‌، ترکیه و… به شکست انجامیده است. دیروز و امروز نشستی در جده به ابتکار بن‌سلمان ولیعهد سعودی برگزار می‌شود که روسیه یک طرف اصلی این جنگ در آن حاضر نیست اسکای نیوز نیز به نقل از مقامات آمریکایی نوشته است که کاخ سفید انتظار ندارد از نشست اوکراین در جده عربستان «موارد قابل لمس» بیرون بیاید. بر اساس گزارش‌ها نمایندگان بیش از ۴۰ کشور در این نشست حضور دارند که در صدر آنها دیپلمات‌هایی از آمریکا، انگلیس، چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی و برخی از کشورهای غنی از نفت خلیج‌فارس است که تلاش کرده‌اند در طول جنگ اوکراین، روابط خوبی را با کیف و مسکو حفظ کنند.بسیاری از کشورهایی که به این نشست دعوت شده‌اند مخالف مفهوم انتخاب بین دو طرف هستند و جنگ اوکراین را رقابت بین قدرت‌های جهانی قلمداد می‌کنند پولیتیکو نوشته است در این نشست۱۰ موضوع فرعی از جمله امنیت غذا و انرژی، آزادی زندانیان، امنیت محیط زیست
و امکان تشکیل دادگاه جرائم جنگی نیز بررسی می‌شود.
۴۳ هزار کشته در عرض ۲ ماه
اما در حالی که نمایندگانی از ۴۰ کشور در جده جمع شده‌اند تا بدون حضور روسیه درباره جنگ اوکراین تصمیم بگیرند اخبار و گزارش‌های میدانی از تلفات بالای نیروهای اوکراین در ضد حمله ۲ ماه اخیر حکایت دارد. سپهبد «ایگور کوناشینکوف»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که از زمان شروع ضد حمله در ژوئن تا پایان جولای(۹ مرداد)، نیروهای مسلح اوکراین بیش از ۴۳ هزار نیروی نظامی خود را از دست داده‌اند. به گفته وی این شامل مجروحانی که به بیمارستان‌های اوکراین و خارج از کشور منتقل شده‌اند و مزدوران خارجی نمی‌شود.
این مقام نظامی افزود: از آغاز تهاجم نظامیان اوکراینی، نیروهای روسیه بیش از ۴ هزار و ۹۰۰ واحد تسلیحات نظامی سنگین، از جمله ۲۶ فروند هواپیما، یک هزار و۸۳۱ دستگاه‌تانک را منهدم کرده‌اند. به گفته وی، سایر خودروهای سنگین، از جمله ۲۵‌تانک لئوپارد آلمانی، هفت‌تانک چرخدار فرانسوی و ۲۱ خودروی رزمی پیاده نظام بردلی آمریکایی نیز در جریان ضد حمله نابود شده‌اند. وی یادآور شد: نیروهای مسلح فدراسیون روسیه همچنین ۷۴۷ قبضه توپ و خمپاره‌انداز صحرایی از جمله تولیدات آمریکا و ۸۴ دستگاه توپخانه خودکششی لهستانی، آمریکایی، فرانسوی و آلمانی را منهدم کردند. پیش از این مشاور سابق رئیس‌پنتاگون، سرهنگ داگلاس مک گرگور گفته بود که نیروهای مسلح اوکراین از آغاز درگیری نظامی تاکنون ۳۵۰ هزار نیروی نظامی را از دست داده‌اند. این نظامی آمریکایی افزود: واقعیت این است که ارسال تسلیحات به کیف توسط کشورهای غربی نقش مهمی در ضد حمله ندارد. مک گرگور همچنین وضعیت نیروهای اوکراینی را وحشتناک ارزیابی کرد.
۱۲ ساعت تا کیف
همزمان با گزارش وزارت دفاع روسیه درباره میزان تلفات اوکراینی‌ها در ۲ ماه اخیر«سرگئی کریوانوس» سرلشکر بازنشسته نیروهای مسلح اوکراین جمعه شب‌، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که مقامات کیف قدرت کامل نیروهای مسلح روسیه را دست کم می‌گیرند و این مسئله می‌تواند عواقب بسیار جدی برای اوکراین به دنبال داشته باشد. به گزارش تسنیم وی گفت: «کارشناسان نظامی، از جمله من، هشدار داده‌ایم که آنها (ارتش روسیه) می‌توانند ظرف ۱۲ ساعت خود را به کیف برسانند.»به گفته این ژنرال سابق، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین هنگام ارزیابی توانایی‌ها و قدرت نیروهای روسی‌اشتباهات قابل توجهی مرتکب شده است.
پیش از این، «اسکات ریتر»، افسر سابق اطلاعاتی آمریکا نیز ابراز عقیده کرده بود که روسیه تمام امکانات لازم برای آزاد‌سازی شهر «خارکوف» را در اختیار دارد و یادآور شده بود که نیروهای مسلح اوکراین در آستانه فروپاشی هستند. به گفته وی البته تصرف شهرها هدف نظامیان روسیه در اوکراین نیست و ظاهراً آنها در درجه اول به سیاست آزاد‌سازی مناطق مسکونی در منطقه درگیری نظامی پایبند هستند.
نژاد‌پرستی مقامات اوکراینی
خبر دیگر این‌که« آلکسی دانیلوف»، رئیس‌شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین در اظهار نظری نژادپرستانه، به روس‌ها و آسیایی‌ها حمله تندی کرد! به گزارش مهر «دانیلوف» در یک برنامه زنده تلویزیونی اوکراین گفت: با آسیایی‌ها مشکلی ندارم اما روس‌ها آسیایی هستند، با فرهنگ و نگاهی کاملاً متفاوت. تفاوت اصلی ما با آنها «انسانیت» است! او و سایر مقامات ارشد اوکراین قبل از عملیات نظامی روسیه در کیف نیز همواره با اظهاراتی از این دست، اقدام به نفرت‌پراکنی کرده‌ بودند. «دانیلوف» پیش از این بارها وعده داده است که هر کجای دنیا باشد «روس‌ها را خواهد کشت.» مشابه این اظهارات افراطی از زبان «میخائیل پودولیاک»، مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین شنیده شده است.پودولیاک به دفعات مدعی شده است که اوکراینی‌ها در سراسر جهان از روس‌ها نفرت دارند. او همچنین خواستار «کشتن روزانه روس‌ها» شده بود. «کایریل بودانوف»، رئیس‌اطلاعات نظامی اوکراین نیز با اظهاراتی مشابه، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد را تهدید کرده بود. نبنزیا گفته بود که این اظهارات «مصداق بارز نفرت‌پراکنی، روس‌هراسی و تحریک به خشونت برمبنای ملیت است.»
خستگی مردم آمریکا از طولانی شدن جنگ
در آمریکا نیز نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم این کشور دیگر تمایلی ندارند که دولتشان به اوکراین کمک کند. نظرسنجی جدید پایگاه علوم اجتماعی-راهکارهای پژوهشی با همراهی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی‌ها معتقدند آمریکا به‌اندازه کافی از اوکراین در درگیری کنونی‌اش با روسیه حمایت کرده و با هرگونه تخصیص بودجه بیشتر به اوکراین مخالف هستند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، این نظرسنجی در ژوئیه(خرداد) سال جاری میلادی انجام شد و در آن حدود ۱۲۷۹ شرکت‌کننده که به صورت تصادفی از بین خانوارهای آمریکایی انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. این نظرسنجی نشان داد که تنها ۴۸ درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند که آمریکا باید در حمایت از کیف بیشتر تلاش کند، در حالی که ۵۵ درصد تاکید کردند که اوکراین تاکنون نیز به‌اندازه کافی کمک دریافت کرده است. بر اساس این گزارش آنهایی که معتقدند باید همچنان از اوکراین حمایت شود، در درجه اول از کمک اطلاعاتی حمایت می‌کنند به طوری که ۶۳ درصد از شرکت‌کنندگان از چنین فعالیتی حمایت می‌کنند در حالی که ۵۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از تامین آموزش نظامی برای اوکراینی‌ها حمایت کردند.نتیجه این نظرسنجی به طرز قابل توجهی با نتیجه نظرسنجی انجام شده توسط این پایگاه در روزهای اولیه آغاز جنگ روسیه-اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی (اسفند ۱۴۰۰) متفاوت است. در آن زمان حدود ۶۲ درصد از شرکت‌کنندگان معتقد بودند که واشنگتن باید اقدامات بیشتری در حمایت از اوکراین انجام دهد در حالی که ۳۸ درصد معتقد بودند که آمریکا به‌اندازه کافی به اوکراین کمک کرده است.این نظرسنجی جدید همچنین نشان داد که ترس از گسترش درگیری‌های اوکراین به جنگی بزرگ‌تر، در یک سال و نیم گذشته ظاهرا کاهش یافته است. در حال حاضر، تنها ۵۹ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند نگران گسترش این درگیری‌ها به جنگی وسیع‌تر در اروپا هستند، در حالی که این آمار در فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی، ۸۰ درصد بود.تعداد افرادی که نگران پیامدهای احتمالی این درگیری‌ها برای امنیت ملی آمریکا هستند نیز کاهش یافته به طوری که در حال حاضر حدود ۵۶ درصد چنین نگرانی دارند در حالی که این آمار در زمان آغاز جنگ اوکراین ۷۲ درصد بود.