نشست بین‌‌المللی جده که با پوشش گسترده رسانه‌ای و با حضور نمایندگانی از 40 کشور جهان و بدون حضور روسیه طی 2 روز گذشته در «جده» عربستان برگزار شد، شکست خورد و بدون صدور بیانیه به کار خود پایان داد.

اجلاس جده شکست خورد؛ پایان نشست بدون صدور بیانیه
نشست بین‌‌المللی جده که با پوشش گسترده رسانه‌ای و با حضور نمایندگانی از ۴۰ کشور جهان و بدون حضور روسیه طی ۲ روز گذشته در «جده» عربستان برگزار شد، شکست خورد و بدون صدور بیانیه به کار خود پایان داد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت نشست ۲ روزه جده که در آن یک طرف اصلی جنگ یعنی روسیه حضور نداشت بدون صدور بیانیه به کار خود پایان داد. اصولا نشست‌های بین‌المللی وقتی بدون صدور بیانیه به کار خود پایان می‌دهند یعنی، مشارکت کنندگان دچار اختلافات جدی‌اند. پیش از این برخی رسانه‌های غربی گفته بودند که انتظار زیادی نمی‌توان از این نشست داشت و تنها فایده آن باز‌سازی وجهه بین‌المللی عربستان و خرید اعتبار بین‌المللی برای بن سلمان خواهد بود.
پیشتر اعلام شده بود در نشست دو روزه جده، نماینده‌ای از روسیه حضور نخواهد داشت هرچند که کرملین اعلام کرده بود که این نشست را با دقت پیگیری می‌کند. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین، نیز در این خصوص تصریح کرده بود که: «هر تلاشی برای پیشبرد راه‌حلی مسالمت‌آمیز درخور ارزیابی، مثبت است.» از آن سو، دفتر «ولودیمیر زلنسکی» ریاست‌جمهور اوکراین اعلام کرده است که «نشست‌ جده بر روی یک فرمول صلح ۱۰ ماده‌ای متمرکز بود که خواستار خروج کامل نیروهای روسیه از خاک اوکراین است.» زلنسکی همچنین خواستار بازگشت به مرزهای سابق اوکراین از جمله کریمه شده که روسیه از سال ۲۰۱۴ آن را به خاک خود ضمیمه کرده است. مسکو هم در پاسخ اعلام کرده بود که هر گونه مذاکره باید «واقعیت‌های جدید منطقه‌ای» را در نظر بگیرد.
«راشا تودی»، تلویزیون روسیه نیز در مطلبی نشست جده را که با عنوان «طرح صلح اوکراین» برگزار شد، محکوم به شکست توصیف کرده بود و آن را «تلاش بی‌نتیجه اروپا و آمریکا برای وادار کردن کشورهای غیرغربی به همراهی با کیف دانسته بود.»
نیویورک تایمز: نشست بی‌فایده بود
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نیز نشست جده را به شکست‌های میدانی اوکراین در جنگ ارتباط داده و نوشته است: در شرایطی که اوضاع میدانی برای اوکراین خوب پیش نمی‌رود و رئیس‌جمهور این کشور هم گفته احتمالا فشارها برای یافتن مسیری از راه مذاکره به‌ منظور صلح با روسیه افزایش می‌یابد، کیف تمام تلاش خود را برای تضعیف موضع مسکو به کار بسته است. به گزارش ایسنا، روزنامه «نیویورک تایمز» با این حال نوشت بسیاری از کشورهایی که در جنگ روسیه و اوکراین اعلام بی‌طرفی کرده‌اند، به نظر نمی‌رسد تغییر موضع دهند و آنها این ایده را که یک طرف جنگ را انتخاب کنند، رد کرده‌اند چراکه معتقد هستند این جنگ، یک رقابت بین قدرت‌های جهانی است که نمی‌خواهند بخشی از آن باشند.
روسیه تلافی کرد
اما از تحولات میدانی جنگ اوکراین نیز خبر می‌رسد که ۲ روز گذشته شهرهای مختلف اوکراین و از جمله کیف صحنه حملات گسترده هوایی و موشکی روسیه بود. مسکو پیشتر اعلام کرده بود که حمله «شهپادی» (شناور هدایت‌پذیر از راه دور) به کشتی غیر نظامی خود در تنگه «کرچ» در دریای سیاه را تلافی خواهد کرد. بر اساس این گزارش، مقام‌های روس روز شنبه اعلام کردند در پی حمله شهپادی ارتش اوکراین به نفتکش روسی در منطقه پل «کریمه»، صدای انفجارهایی در نزدیکی این پل که کریمه را به روسیه متصل می‌کند، شنیده شد. مرکز خدمات نجات دریایی روسیه در بندر تجاری «نووراسییسک» دریای سیاه اعلام کرد که قایق‌های یدک‌کش برای کمک به نفتکش روسیه که دچار آسیب‌هایی شده بود و قادر به ادامه فعالیت نبود، به منطقه اعزام شد. در واکنش به این حمله، منابع خبری شبانگاه شنبه به وقت تهران از حمله روسیه با موشک‌های ابرفراصوت «کینژال» به مناطقی از اوکراین خبردادند. به گزارش وبگاه اوکراینی «پراودا» نیروهای روس موشک‌های «کینژال» را با استفاده از جنگنده‌های «میگ-۳۱» از استان «تامبوف» در روسیه به اهداف اوکراین شلیک کردند.
کینژال (به معنای خنجر) یکی از ده‌ها سلاح راهبردی جدید است که توسط «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی در برابر نمایندگان پارلمان روسیه در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد. نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که این موشک‌ها به سمت شهرهای «استاروکستیانتینف» در استان «خملنیتسکی»، استان «پولتاوا» و شهر «وینیتسیا» پرواز کردند. به گزارش فارس به نقل از منابع اوکراینی آژیر حمله هوایی نیز در سراسر اوکراین به صدا درآمد و یک موشک کینژال نیز به سمت استان «کیف» پرتاب شده است.
غرب یعنی همجنس بازی و جنگ
از آن سو، نخست‌وزیر مجارستان که از وی به عنوان یکی از مخالفین اصلی جنگ اوکراین در اتحادیه اروپا نامبرده می‌شود، ضمن انتقاد مجدد از جنگ‌طلبی غربی‌ها گفت: «امروز ارزش‌های غربی به سه چیز معنی می‌شوند: مهاجرت، همجنس بازی و جنگ. جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به این تپه کثافت می‌گفت باغ.»