«علی‌رغم پایان اولتیماتوم «آکوواس»(جامعه اقتصادی غرب آفریقا) به شورای نظامی نیجر در زمینه واگذاری قدرت، هیچ نشانه‌ای از آمادگی این بلوک برای اقدام نظامی علیه کودتاچیان دیده نمی‌شود.» این بخشی از گزارش الجزیره درباره تحولات نیجر بود

اولتیماتوم آکواس به نیجر تمام شد خبری از جنگ نشد!

«علی‌رغم پایان اولتیماتوم «آکوواس»(جامعه اقتصادی غرب آفریقا) به شورای نظامی نیجر در زمینه واگذاری قدرت، هیچ نشانه‌ای از آمادگی این بلوک برای اقدام نظامی علیه کودتاچیان دیده نمی‌شود.» این بخشی از گزارش الجزیره درباره تحولات نیجر بود.
بحران «نیجر» خبر اول این روزهای قاره آفریقاست. کودتای هفته پیش نظامیان این کشور که یک دولت وابسته به فرانسه را ساقط کرد، و ورود روسیه به ماجرا، به مذاق غرب و جامعه اقتصادی غرب آفریقا (آکوواس) و به خصوص فرانسه خوش نیامده است. طی روزهای گذشته این سازمان، شورای نظامی جدید نیجر را به حمله نظامی تهدید کرده بود و تهدید به حمله نیز مورد حمایت فرانسه قرار گرفت. «آکوواس» به نظامیان نیجر تا روز یک‌شنبه‌ای که گذشت مهلت داده بود که «محمد بازوم» رئیس‌جمهور خلع شده را به حکومت بازگرداند اما اولتیماتوم تمام شد و از حمله نظامی خبری نشد. به نوشته رسانه‌ها اختلاف و دو دستگی علت اصلی این بی‌عملی در کشورهای عضو آکوواس است. به گزارش فارس، پایگاه خبری الجزیره در گزارشی در همین زمینه نوشت: «همه نگاه‌ها به حرکت بعدی جامعه اقتصادی غرب آفریقا(آکوواس) است که تهدید کرده بود در صورت عدم آزادی محمد بازوم رئیس‌جمهور خلع شده نیجر و عدم بازگشت وی به قدرت دست به اقدام نظامی خواهد زد.» الجزیره سپس ضمن‌اشاره به این‌که اولتیماتوم آکوواس یک‌شنبه شب به پایان رسید گزارش داد: «یک‌شنبه عصر هیچ نشانه‌ای از این‌که آکوواس بخواهد اقدامی علیه نیجر انجام دهد دیده نشد.» الجزیره با ‌اشاره به نگرانی کشورهای همسایه نیجر، از شکاف در جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در زمینه اقدام نظامی علیه کودتاچیان نیز خبر داده است. دولت‌های نظامی در مالی و بورکینافاسو نیز تهدید آکوواس برای اقدام نظامی علیه نیجر را «بلوف» خوانده و تاکید کرده‌اند هرگونه اقدام نظامی با واکنش آنها مواجه خواهد شد. گینه نیز در طرف رهبران شورای نظامی نیجر قرار گرفته است. هر سه این کشورها به اضافه نیجر پیش از این از عضویت در آکوواس تعلیق شده‌اند و یک کمربند نظامی را در ساحل آفریقا از گینه در غرب تا سودان در شرق تشکیل داده‌اند. الجزیره در ادامه نوشت: «تحلیلگران می‌گویند در حال حاضر نیجر بزرگ‌ترین چالش آکوواس طی ۳۰ سال گذشته است. چاد، همسایه غربی نیجر، که رسماً بخشی از آکوواس نیست، اما نقش میانجی را ایفا کرده است، ممکن است تهاجم زمینی را فراهم کند، اما به اقدام نظامی این بلوک متعهد نیست.»
جنگ فراگیر در آفریقا
«جیمز استاوریدیس»، فرمانده سابق ناتو در اروپا نیز هشدار داده است که درگیری در نیجر درباره اتمام مهلت تعیین شده برای رهبران کودتا جهت واگذاری قدرت، به طور بالقوه‌ای می‌تواند به «جنگ تمام عیار در آفریقا» بدل شود. این فرمانده آمریکایی سابق ناتو در حساب توئیتر خود درمورد وقایع آفریقا با مطرح کردن پرسشی نوشت:« آیا این امر منجر به یک جنگ تمام عیار در آفریقا خواهد شد؟ مطمئناً پتانسیل انجام این کار را دارد و یک رویداد مهم و ویرانگر خواهد بود»
تظاهرات با پرچم نیجر و روسیه
همزمان دیروز نیز هزاران نفر از مردم نیامی، پایتخت نیجر به درخواست جامعه مدنی این کشور برای اعلام حمایت خود از شورای نظامی حاکم که به دنبال کودتا در این کشور روی کار آمده است، تظاهرات کردند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری «اسپوتنیک»‌، تظاهرکنندگان که با خود پرچم نیجر و روسیه را حمل می‌کردند، حمایت خود را از ژنرال «عبدالحمن چیانی» رئیس‌شورای نظامی در نیجر اعلام کرده و بابت آنچه آنها آزاد‌سازی ملت دانستند، قدردانی کردند.شرکت‌کنندگان در این تظاهرات همچنین تحریم‌های گروه اقتصادی غرب آفریقا موسوم به آکوواس علیه نیجر را محکوم کردند.