رهبر کاتولیک‌های جهان با‌اشاره به «اثرات مخربِ احتمالیِ» هوش مصنوعی، خواستار توجه جهانی در مورد خطرات بالقوه این فناوری جدید شد.

خطرات هوش مصنوعی به روایت پاپ فرانسیس

رهبر کاتولیک‌های جهان با‌اشاره به «اثرات مخربِ احتمالیِ» هوش مصنوعی، خواستار توجه جهانی در مورد خطرات بالقوه این فناوری جدید شد.
به زبان ساده، هوش مصنوعی (Artificial intelligence) هوشی است که توسط ماشین‌ها ظهور پیدا می‌کند، در مقابل هوش طبیعی که موجوداتی چون انسان‌ها آن را دارند. این فناوری اغواگر همواره مورد خوش‌بینی و بدبینی بوده است. هوش مصنوعی توسط فلاسفه و ریاضی‌دانانی نظیر «جُرج بول» که اقدام به ارائه قوانین و نظریه‌هایی در مورد منطق کرده بودند، مطرح شده بود. با اختراع رایانه‌های الکترونیکی در سال ۱۹۴۳، هوش مصنوعی، دانشمندان آن زمان را به چالشی بزرگ رو‌به‌رو کرد. در این شرایط، چنین به‌نظر می‌رسید که این فناوری قادر به شبیه‌‌سازی رفتارهای هوشمندانه خواهد بود. حالا همین مسئله همچنان محل بحث است. پاپ «فرانسیس»، رهبر کاتولیک‌های جهان که ۸۶ سال سن دارد و در گذشته نیز گفته بود که حتی نمی‌داند چطور با کامپیوتر کار کند، هم نتوانسته است نسبت به اخباری که از توسعه هوش مصنوعی مخابره می‌شود بی‌تفاوت بماند. او در پیامی به مناسبت روز جهانی صلح کلیسای کاتولیک که اول ژانویه (۱۱ دی) است و واتیکان طبق رسوم این پیام را زودتر منتشر می‌کند، هشدارهایی نسبت به توسعه هوش مصنوعی داده که محل تأمل است. پاپ فرانسیس نیاز به هوشیاری و تلاش را یادآوری کرده است تا منطق خشونت و تبعیض در تولید و استفاده از چنین ابزارهایی برای لطمه زدن به افرادی که شکننده و محروم هستند، ریشه ندواند. آن‌طور که ایسنا نوشته، در این پیام آمده است:‌ «نیاز مبرم به جهت‌دهی مسئولانه به مفهوم و استفاده از هوش مصنوعی به گونه‌ای که این فناوری در خدمت بشریت و حفاظت از کره زمین باشد،
ایجاب می‌کند که تأمل اخلاقی به حوزه آموزش و قانون نیز تعمیم یابد.»